• KIKI58

åka lokalbuss

Tydligen är det komplicerat att åka buss i stockholm.
    ska imorgon åka från cityterminalen till gröna lund,o då jag kollar biljettpriser etc blir jag inte klok,verkar inte som att man kan köpa en biljett på bussen,utan måste förhandsköpa,typ på nätet?
    fattar ingenting,hur gör man?

• Svar på tråden åka lokalbuss
  • Cecese

Det vill jag också veta. Vi funderar på att fara till gröna lund och för att slippa parkeringskrångel åka buss. Till cityterminalen kommer vi direkt från färjan men vilken buss ska man ta sen? Kan man inte betala på bussen? Hur gör vi som bor utomlands då för att köpa biljetter?

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Anova

Lättast är väl att ta buss 47 mot Waldermars udde från Sergels torg? Från Cityterminalen så är det inte långt till Sergels torg.

Du kan inte köpa biljett på bussarna, men lättast är nog att köpa biljetten via SMS.
    läs mer på sl.se

• Cecese
    Anova skrev 2010-06-11 15:25:52 följande:
    Lättast är väl att ta buss 47 mot Waldermars udde från Sergels torg? Från Cityterminalen så är det inte långt till Sergels torg.

Du kan inte köpa biljett på bussarna, men lättast är nog att köpa biljetten via SMS.
    läs mer på sl.se
    Hur gör man om man inte kan köpa via sms, tror inte det funkar så bra med utländska mobiler.
  • Anova
    Cecese skrev 2010-06-11 15:28:56 följande:
    Hur gör man om man inte kan köpa via sms, tror inte det funkar så bra med utländska mobiler.
    Det finns biljettautomater på lite olika ställen, men har inte koll på exakt var de finns.
    Det finns ett SL-center på Sergels torg (på samma våningsplan som tunnelbanan) och där kanske det finns eller finns någon som kan tala om var det finns en biljettautomat.
  • Mary Jo

Men har ni barnvagn? rekomenderar inte att åka buss då eftersom att det bara ryms 2. smartast är ju att ta färjan. den får ni åka med om ni köper ett 72 timmars kort(200kr)(vilket rekomenderas om ni ska åka lite för varje reda kostar mellan 30-60 kr!) på varje hållplats finns biljettautomater och nummer till sms-biljett. Men om ni endå är på cityterminalen kan ni gå till SL Center som ligger på nedre plan.
    Smsa HA till  72150 (kolla på www.sl.se och kolla om den gäller på färjan,tror inte det,men om du ska ta buss funkar den)

• KIKI58

Jag har nu spenderat  en timme på sls hemsida o jag hittar ingen info om hur många kuponger vi behöver till bussen,det står bara om olika zoner. Nån som råkar veta hur många man ska köpa, centralen-gröna lund/waldermarudde?

• Anova
    KIKI58 skrev 2010-06-11 15:50:26 följande:
    Jag har nu spenderat  en timme på sls hemsida o jag hittar ingen info om hur många kuponger vi behöver till bussen,det står bara om olika zoner. Nån som råkar veta hur många man ska köpa, centralen-gröna lund/waldermarudde?
    Det är en zon, så köp biljett för en zon.. Hur många biljetter du behöver köpa beror väl på hur många ni är
  • Orion87
    KIKI58 skrev 2010-06-11 15:50:26 följande:
    köp ett 24 timmarskort det kostar typ 100 kr!
  • KIKI58

aha, tack.  säkert smartast med 24h kort då

• Orion87
    KIKI58 skrev 2010-06-11 15:58:29 följande:
    japp :) det använde jag mig av när jag nyss flyttat hit och inte behövde åka till jobbet varje dag. då köpte jag månadskort senare.
  • Mary Jo
    KIKI58 skrev 2010-06-11 15:58:29 följande:
    jo,mycket smidigare! Ha så kul!
Svar på tråden åka lokalbuss