• Lady

svamp och rosa flytningar

Hej Tjejer!

Igår fick jag en ordentlig svampinfektion *suck* det kliade så in i bomben och den gryniga flytningen var riklig. Egentligen så är det inget konstigt med detta. Det som oroar mig är att imorse var flytningen fortfarande grynig men den hade ändrat färg den var gammelrosa (samma nyans som jag har när mensen är på G. Det borde inte vara mensen som dyker upp så tidigt BUM har jag tisdag eller onsdag (15 eller 16).

Är det vanligt att flytningen blir rosaröd till färgen när man har svampinfektion? Bör jag uppsöka läkare? Är det farligt .....*orolig*
    Hoppas att någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden svamp och rosa flytningar
  • sofialu

Hör blödningen till svampinfektionen försvinner den nog inteoch då är det nog klokt att kontakta läkaren men annars kan det ju vara en nidblödning (blödning som uppstår när ägget fäster) eller en sen äl.... (tänk på att det bara är mina funderingar och gissningar)

Kram kram

• Julianna

Har aldrig hört att det blir rosafärgad flytning av svampinfektion. Däremot har jag läst om många som fått det som en nidationsblödning! Kan det inte vara så??? Hoppas. Kram

• Lady

Tack för svaren tjejer .....om den "konstiga" flytningen inte upphört och mensen satt igång då ska jag till gyn på måndag.

Nidblödning..hur mycket ska man blöda då?
    nu har jag värk i "tjej magen" och är illamående så det kan ju vara mensen som av någon anledning bestämt sig för att dyka upp tidigare.

• Lady

Jag gick till apoteket idag och bad dem om råd angående min "konstiga" svampinfektion. De tyckte att det var märkligt att flytningen var rosa ...desa att det kunde röra sig om två saker 1. Allvarlig infektion som måset åtgärdas omedelbart eller 2. Nidblödning
    De tyckte att jag skulle hem och ringa gyn och tala med dem.

Jag pratade precis med en OTREVLIG kärring hon kunde givetvis varken lugna mig eller hjälpa mig...
    Kortfattat sa hon att jag skulle avvakta till måndag och då söka hjälp eller om jag blev sämmre under helgen så skulle jag ta kontakt med akuten
    Hopp det var allt....

• FamiljenTörnros

Vad arg jag blir på alla stressade otrevliga människor det finns inom den underbemannade sjukvården numer. Trist att man får hoppas på tur för att få bra hjälp, det borde vara en själklarhet. Hoppas det inte är något allvarligt och att du får hjälp efter helgen. FÖRSÖK att inte oroa dig för mycket (jag vet; lättare sagt än gjort)Kram

• Julianna

Jag har läst om massor av tjejer härinne som fått sån där rosa flytning. Så någon infektion tror jag inte det är frågan om, även om jag ju inte kan vara säker. Nä - då tror jag mer på nid-blödning. Den är mycket sparsam, bara några droppar. När jag blev gravid fick jag molvärk (som vanlig mensvärk) ca 5 dagar innan BIM. Testade svagt pos dagen innan BIM. Kram

• Julianna

Läs om Jennys graviditet på startsidan! Se V 6 där hon skriver om rödaktig flytning. Kram

• Lady

tack för era inlägg tjejer jag blir rörd att ni tar er tid att besvara frågan - det är ju mer än vad de som jobbar inom vården gör
    Jag är ledsen, arg och rädd....försöker att inte bry mig MEN det går inte så bra. VARFÖR ska det vara så svårt att få hjälp i dagens samhälle????

Min man är oxå arg men han tror inte att det är någon allvarlig infektion NOPP han är säker på att jag är gravid. Varje gång han säger att jag är gravid ler han och det lyser i hans ögon...han ser så lycklig ut jag skulle vilja glädjas med honom MEN ..till vilken nytta ??? Jag vet ju inte om det är nidblödning eller infektion eller något annat

• Ofelia

Jag tror att du lugnt kan behandla din infektion, ffa om du tidigare har haft svamp och känner igen symtomen. Svampen ger en irritation av slemhinnorna vilket i sin tur kan ge små slemhinnesprickor som man ser vid gyn-undersökning. Dessutom kan samlag ge små blödande sprickor från den sköra och irriterade slemhinnan. Det du beskriver låter inte farligt. Och dessutom är det så att allvarliga infektioner inte bara kommer "hux flux" utan har sin orsak, tex ny partner, nyinsatt spiral, skrapning etc. Gör som hon sa i telefon, behandla och sök efter helgen om det inte skulle bli bättre (vilket jag tror att det kommer att bli). Lycka till!

• Lady

Jag hoppas att det är så som bland annat Ofelia säger - att jag har svamp har gett upphov till irritation av slemhinnorna vilket i sin tur har bidragit till slemhinnesprickor och därmed blodet.

Jag har inte använt något svampmedel eller något liknande....jag avvaktar som de sa åt mig att göra.....så får vi se vad som händer.
    Jag ska försöka hitta någon gyn på måndag som kan ta emot mig ...hoppas att jag får hjälp.

Min flytning är fortfarande gammelrosa (aprikosfärgad) Jag har ont i magen och jag har mensvärk samt feber. Hoppas att det inte är något allvarligt.

Om det är en infektion...vilken typ av infektion kan det vara? Hur får man sådan? Är det farligt?
    Snälla någon som vet?

• Mamma Mia

Nu är jag ingen läkare, men det låter som underlivsinflammation som behöver snar läkarvård... Hoppas att det inte är det *hoppas*.

• Lady

underlivsinflamation ...hjälp...vad är det?

• Mamma Mia

"I tidiga stadier har underlivsinflammation ofta inga symptom, men om den inte behandlas kan den orsaka följande:
    Akut smärta som kan likna blindtarmsinflammation, smärtor i nedre delen av buken och ryggen som varierar från lätta till svåra, flytning med obehaglig lukt från slidan, oregelbundna menstruationsblödningar, blödningar mellan menstruationerna, smärtor vid samlag, feber, trötthet, diarré och kräkningar.
    Underlivsinflammation utvecklas när bakterier invaderar en kvinnas inre könsorgan och ger infektion, kan orsakas av könssjukdomar, men också av tamponger." (Ur en läkarbok)

Det behöver ju inte vara det. Hoppas att jag inte skrämde upp dig... Sorry. Inte behöver det ju vara något allvarligt! Men jag skulle ändå söka läkare för att vara på den säkra sidan. Som sagt, jag är ingen läkare, så...
    Kram

• Zeldis

Är du jätteorolig och dessutom har feber så tycker jag att du och din sambo ska åka in till akuten och sätta er där.
    Visst, antagligen kanske ni får låg prio. och får vänta i några timmar, men å andra sidan kan det ju vara bra att kolla en gång för mycket.
    Då slipper du oroa dig resten av helgen och så får du hjälp snabbt om det skulle vara något allvarligare än en svampinfektion.
    Har du tur så är det ju bara en bebis som "spökar"

Lycka till hur du än gör!!
    Kram

• semlan78

Jag mådde också jätteilla då ägget fäste! Fick feber och spydde som en gris hela dagen - sen gick det över! Hoppas det är så för dig med

• semlan78

Tänkte bara säga att jag vet att ägget fäste den dagen eftersom tempen steg och förblev hög en andra gång efter ÄL! På min presentationssida har jag en link till min tempkurva om ni vill!

• Mrs J

Om du har feber tycker jag att du ska åka till akuten på en gång! Som Mamma Mia skrev, det kan vara en infektion som kräver behandling och ju fortare du får hjälp desto bättre...
    Lycka till!

• Ofelia

Håller med till fullo. Svamp ger aldrig feber eller buksmärtor. Feber + magont + flytning = läkarkontakt. Inget att riskera! Hur går det för dig???

Svar på tråden svamp och rosa flytningar