• Anonym (bruden)

brudens föräldrar stå för notan?

vill få reda på om denna gamla tradition fortfarande existerar?
    finns det fortfarande människor som tycker att brudens föräldrar ska ta notan vid ett giftemål.?
    själv anser jag att man själv ska betala.
    men min sambo anser att det är brudens föräldrar,(jag vet att mina föräldrar aldrig skulle göra det . och jag skulle aldrig kunna be dom heller!

• Svar på tråden brudens föräldrar stå för notan?
  • sasssyy

jag har aldrig hört talas om att man skulle leva efter den traditionen i dag..

I dag sparar man tillsammans och brudparet själva betalar bröllopet, föräldrar skjuter till pengar om de kan och vill..

Ska ni följa den traditionen ska ju du även ha en hemgift med dig in i äktenskapet och ni ska inte ha levt tillsammans eller haft sex före äktenskapet... det är ungefär samma klass på de reglerna även om det så klart finns par i dag som inte har levt ihop före de gifter sig..

Låter som att din kille är väldigt gammaldags eller så vill han bara ha en ursäkt för att slippa att gifta sig

• Anonym

Tycker som du att man betalar för sig själva.

• Dixy

Jag tycker nog att det är upp till en själv att betala. Vi stog för hela kostnaden själva iaf. Hade visserligen inte råd till något flådigt bröllop, men det räckte gott och väl för oss ändå! Det positiva med att betala själv är att då fåm man ju själv bestämma helt och hållet. ska nå´n annan betala vill de nog gärna vara med och bestämma ett och annat...

• Anonym (bruden)

jaha! så det är bara en undanflykt.
    då vet man det...

• arkeologitjejen

Om brudens föräldrar skall betala bröllopet så skall det även ses som en del av hemgiften och den skall MINST matchas av brudgummens morgongåva till bruden. Det är brukligt med tex ett gods eller en större bit mark som hon kan dra inkomst av, tex om han skulle avlida under en strid i främmande land, tex korstågen mot muhammedanerna osv.

Linnea 080310 & BF 100930
  • sasssyy
    arkeologitjejen skrev 2010-06-11 21:13:24 följande:
    Om brudens föräldrar skall betala bröllopet så skall det även ses som en del av hemgiften och den skall MINST matchas av brudgummens morgongåva till bruden. Det är brukligt med tex ett gods eller en större bit mark som hon kan dra inkomst av, tex om han skulle avlida under en strid i främmande land, tex korstågen mot muhammedanerna osv.
    ja fast...inte fasen finns det någon som verkligen efterlever detta i Sverige idag.. det är INTE en svensk tradition längre iafSolig
  • Anonym (bruden)
    arkeologitjejen skrev 2010-06-11 21:13:24 följande:
    det ska jag säga till min sambo! fniss
  • Kazeer

Det finns säkert tillfällen när det är så.

Själv skulle jag aldrig drömma om att be mina föräldrar betala för mitt bröllop. Faktum är att de var inte ens med, när jag gifte mig. Men min pappa lyckades med konststycket att betala för en stor post i alla fall. Efter vår borgerliga vigsel hade vi bokat bröllopssviten på en herrgård i närheten och vi åt en femrätters middag på kvällen. Morgonen efter, när maken skulle betala, så fick han veta att han skulle betala 187 kr (eller nåt sånt). Hur mycket det nu var, så var det precis så mycket hans vin till middagen hade kostat. Hans min var helt obetalbar och till slut blev han nästan arg på den stackars kvinnan i receptionen. Han tyckte att hon var snudd på dum i huvudet, som ansåg att 187 kr skulle täcka en femrätters middag och övernattning i bröllopssviten. Det tog ett tag men sedan insåg jag att det måste vara min pappa som låg bakom, att han hade tagit hand om räkningen

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • arkeologitjejen
    sasssyy skrev 2010-06-11 21:15:36 följande:
    ja fast...inte fasen finns det någon som verkligen efterlever detta i Sverige idag.. det är INTE en svensk tradition längre iafSolig
    Såg du inte min smiley? Morgongåvan som laglig rätt togs bort 1920, men skall man hålla på medeltida lagar och regler så varför inte gå hela vägen ut?
    Linnea 080310 & BF 100930
Svar på tråden brudens föräldrar stå för notan?