Behövs pass för att åka till Norge?
Mina föräldrar ska ev. till Norge i sommar för att hälsa på min bror. De undrar om min dotter kan följa med.
Men jag vet inte hur det ligger till. Behöver dottern ett pass för att åka över?
Mina föräldrar ska ev. till Norge i sommar för att hälsa på min bror. De undrar om min dotter kan följa med.
Men jag vet inte hur det ligger till. Behöver dottern ett pass för att åka över?
nä
Okej. Som jag trodde
Sverige, Norge, Finland och Danmark behöver man inget pass till så länge man är svensk medborgare.
Till Danmark behöver man inte visa pass, jag har åkt över Öresundsbron många gånger och de har aldrig bett om pass.
Har aldrig nånsin haft med mig ett pass till vare sig Norge eller Danmark och har rest dit mååånga ggr. Och har norska vänner som heller aldrig har pass när de åker hit. Så jag är ganska säker ja.
Vi bor vid norska gränsen och min sambo åker till Norge varje dag och jobbar och han har då absolut aldrig visat pass. Det enda som har hänt är att han hamnat i tullkontroll ibland men då är det ju bilen de undersöker. Jag har förresten själv aldrig visat pass när jag åkt till Norge heller.
jaja var de svaret jag fick iaf då jag kollade när vi åkte till damnark.
" Vad gäller vid resor inom Norden?
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, till exempel om du tar in på hotell, camping eller liknande."
Står på polisens hemsida. Så man kan ju tolka som man vill. Verkar ju inte varla livsviktigt ifall man inte ska bo på hotell el liknande. Vilket vi gjorde då vi reste.
Tja, jag skulle nog kolla upp det där ordentligt.
I och med att inte din dotter ska åka med sin vårdnadshavare.
Min dotters bästis ska följa med oss utomlands i år och det var ett jäkla ståhej.
Hennes (bästisen) föräldrar var tvungna att skriva ett vårdnadsintyg och skicka med kopior på sina pass bl a.
Så kolla så det inte blir något aber vid gränsen för säkerhets skull.
Ja, möjligen polisen eller kanske Norska ambassaden, lite osäker där.
Hoppas dom får en skön resa i alla fall. :)