• Anonym (flytta?)

Malmö vs Göteborg

Jag bor i Malmö och har trivts ganska bra här de 5 åren jag har bott här. Nu är jag gravid och jag kan tyvärr inte tänka mig att uppfostra ett barn här i Malmö. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att det har blivit värre i Malmö. Flera av mina kompisar (städade människor i 30-årsåldern) har blivit misshandlade på sistone och man blir alltid "antastad" av ungdomsgäng när man går hem på kvällarna. Ungarna är bara i 14-17 årsåldern men dom är ungefär 20 stycken i varje gäng så det känns ändå otäckt att gå förbi dem. Härom veckan när jag och min man gick hem vid 23-tiden var det en kille som spottade vatten i ansiktet på min man när vi gick förbi men det var ju bara för oss att fortsätta gå. Man kan ju inte stanna och bråka med gängen liksom.

Vi vill inte bo i en småstad då vi gillar allt annat med större städer. Så vi har fått för oss att vi vill flytta till Göteborg :) MEN, tänk om det är likadant där? Jag är så trött på att vara rädd när jag är ute och jag är så förbannat trött på folk som ska hålla på att försöka provocera en. Jag bor ändå i ett hyfsat "bra" område.

Så... Hur är det i Göteborg?  Finns det trygga områden hyfsat centralt? För det är ju stadens puls vi vill åt. Men ändå känna trygghet. Är det möjligt? 

• Svar på tråden Malmö vs Göteborg
  • Anonym (hoj)

Usch vad läskigt! Vilket område bor du i? Så man inte flyttar dit i framtiden :)

Vi bor i Rörsjöstaden och där känner jag mig väldigt trygg. Även på väg hem från Möllan om kvällarna har jag alltid känt mig trygg. Däremot om jag gått genom gågatan i stan så har ajg varit jätterädd. Där känner man sig verkligen hotad av hela stämningen.
    Förstår verkligen att ni inte vill att barnet ska växa upp här. Vi kommer nog flytta sen närmare skolstarten om 6-7 år. Skolorna verkar ju vara riktigt dåliga också.

• Anonym (Ny malmöbo)

Hej!
    Jag har bott i Malmö i två år och känner inte igen den bilden du beskriver, trivs väldigt bra och jag har även bott i Göteborg och jag  väljer Malmö framför Göteborg.
    Småstäder är inte alltid lugnare, har vänner som bor i mindre städer och det händer precis lika mycket.
    Malmö är en av de trevligaste städerna jag bott i, Malmöiterna är generellt trevligare än Göteborgarna, gängkrig hittar man i de flesta städerna i Sverige, småstäderna är ofta värre utsatta . Ta en titt på de reportage som är om de kriminella gängen i Sverige, du lär inte hitta många städer som inte har något kriminellt gäng.

• Anonym (Ny Malmöbo)

Min son går i en skola som är suverän, vi har aldrig varit så nöjda som nu. Skolan han gick innan i, i en mindre stad, var urusel, mobbing, dålig undervisning och pennalism.

• Anonym (flytta?)

Alltså jag älskar verkligen Malmö! Korta avstånd och stort kulturutbud. Jag kanske ser mer eller uppmärksammar fler "ungdomsproblem" då jag arbetar inom skolan. Jag vet hur hopplöst det är för många ungdomar och hur många det är som inte har några vidare framtidsutsikter. Ingen som tar tag i dem och föräldrar som låter sina söner vara ute och härja hela nätterna (och uppfostra varandra) redan vid 12 års ålder. Jag vill ju inte direkt skicka ut min son bland dem, tyvärr. Samtidigt som jag inte vill flytta typ till Limhamn eller låsa in mina barn på kvällarna här. Suck. 

Jag misstänker ju att det inte spelar någon roll i vilken stad man bor, problemen finns överallt. Suck. 

Ny Malmöbo: En liten stad vill jag verkligen inte bo i :) Jag växte upp i en mindre stad. Hu! Där fick man verkligen inte vara det minsta annorlunda. Vill inte utsätta mitt barn för trångsyntheten som kan finnas i småstäder. 

Hoj: Jag bor på samma ställe som dig :) Just här är helt underbart. Men jag gillar verkligen inte att röra mig mellan Södervärn och Amiralsgatan (typ) på nätterna. Nere vid gågatan är jag nästan aldrig :) 

En annan anledning till att vi vill flytta är att vi skulle halvera den långa restiden till våra föräldrar. 30 mil ist för 60. Gud vad svårt det här är...

• Anonym (Ny Malmöbo)
    Anonym (flytta?) skrev 2010-06-13 09:52:02 följande:
    Alltså jag älskar verkligen Malmö! Korta avstånd och stort kulturutbud. Jag kanske ser mer eller uppmärksammar fler "ungdomsproblem" då jag arbetar inom skolan. Jag vet hur hopplöst det är för många ungdomar och hur många det är som inte har några vidare framtidsutsikter. Ingen som tar tag i dem och föräldrar som låter sina söner vara ute och härja hela nätterna (och uppfostra varandra) redan vid 12 års ålder. Jag vill ju inte direkt skicka ut min son bland dem, tyvärr. Samtidigt som jag inte vill flytta typ till Limhamn eller låsa in mina barn på kvällarna här. Suck. 

Jag misstänker ju att det inte spelar någon roll i vilken stad man bor, problemen finns överallt. Suck. 

Ny Malmöbo: En liten stad vill jag verkligen inte bo i :) Jag växte upp i en mindre stad. Hu! Där fick man verkligen inte vara det minsta annorlunda. Vill inte utsätta mitt barn för trångsyntheten som kan finnas i småstäder. 

Hoj: Jag bor på samma ställe som dig :) Just här är helt underbart. Men jag gillar verkligen inte att röra mig mellan Södervärn och Amiralsgatan (typ) på nätterna. Nere vid gågatan är jag nästan aldrig :) 

En annan anledning till att vi vill flytta är att vi skulle halvera den långa restiden till våra föräldrar. 30 mil ist för 60. Gud vad svårt det här är...
    Jag bor faktiskt i Limhamn och trivs väldigt bra
Svar på tråden Malmö vs Göteborg