• Weird One

Fet? Sluta äta så förbannat mycket då!

Javisst är rubriken provocerande?
    Man innnan du kastar dig på tangenterna och spyr galla över hur oförstående jag är över de överviktigas situation, läs varför jag väljer denna rubrik.

Folksjukdomar:
    Alkoholism
    Fetma

De som dricker för att de inte kan sluta av olika anledningar får samhällets sympatier, för det är ju ärftligt och det är ju en sjukdom.
    En sjukdom, alltså ingenting man kan rå för.
    Stackare...
    Alla förstår och vill hjälpa den som kommit till insikt med sitt missbruk.

De som äter sig till en övervikt av olika anledningar får även de folkets sympatier.
    Det är ett matmissbruk och ofta är maten en substitut för något annat.
    Stackare...
    All förstår och vill hjälpa den som kommit till insikt med sitt missbruk.

Nu ska jag ju passa på att säga att detta är bra.
    Alltså att båda dessa grupper kan få hjälp.
    Det är fantastiskt att många är villiga att ställa upp på sina medmänniskor när de som mest behöver det.

Men,
    En drogmissbrukare ses som en patetisk varelse som får skylla sig själv.
    Hans eller hennes missbruk kan inte skyllas på ärflighet eller sjukdom.
    Pucko...
    Det är väl bara att sluta knarka?

En rökare är en idiot som inte vet sitt eget bästa.
    Det är ingen sjukdom och kan inte skyllas på vare sig sjukdom eller ärftlighet.
    Pucko...
    Det är väl bara att sluta röka?

Hmmm...
    Vad är skillnaden mellan dessa missbruk?
    Ingen alls i mina ögon.
    Olika personer tar till olika medel för att stilla ett begär.
    Ändå ser samhället så olika på dessa missbruk.
    Varför är det ok att säga till en rökare att "bara" sluta röka, det kan ju inte vara så jäkla svårt.
    Men säger man till en överviktig att "bara" sluta äta så in i helvete med mat och röra sig mera, ja då jävlar i min låda blir man lynchad.
    Det är alltså ok att trivialisera ett missbruk, medans man måste vara respektfull mot ett annat.

Lustigt.
    Nu blir jag nog lynchad av många överviktiga och många alkoholister eller anhöriga till sådana.
    Men jag förstår inte skillnaden, så kanske kan någon förklara.

• Svar på tråden Fet? Sluta äta så förbannat mycket då!
  • ugnspannkakan

övervikt kan inte jämföras med alkoholism, säger jag bara....

• BlommyNess12

Man behöver inte ha ett matmissbruk för att vara fet.

• LyckligtSlut

Fattar inte riktigt heller, men folk hatar väl knarkare för att de valde en olaglig sak att missbruka eller något sådant. Att man genom det redan visat sig vara en dålig människa.

PMS året runt :(
  • idiblon yes

Fast det är ju åt andra hållet också. Feta är knappast ursäktade i vårt samhälle, och alla alkoholister är roten av alla problem i hela ens släkt.

Jag tycker inte att det är så uppdelat som du får det till, ibland är det snarare tvärtom, det är synd om narkotikamissbrukarna men inte de överviktiga, etc.

Vilar vid denna källa...
  • LyckligtSlut
    idiblon yes skrev 2010-06-12 09:43:11 följande:
    Fast det är ju åt andra hållet också. Feta är knappast ursäktade i vårt samhälle, och alla alkoholister är roten av alla problem i hela ens släkt.

Jag tycker inte att det är så uppdelat som du får det till, ibland är det snarare tvärtom, det är synd om narkotikamissbrukarna men inte de överviktiga, etc.
    Mmm... Beror väl på vem man pratar med, helt enkelt. Finns ju jättehemska tjockishatare också!
    PMS året runt :(
  • Faile

Matmissbruk är nog det svåraste att sluta med eftersom du måste äta.
    Det är som om en alkoholist skulle vara tvungen att dricka bara en öl om dagen, eller en knarkare att ta en halv sil varannan dag. Typ.

Röka måste man inte, knarka måste man inte, dricka alkohol måste man inte. Allt detta är något man aktivt valt att göra, trots att man känner till riskerna.
    En matmissbrukare har aldrig haft det valet och kan därför inte "beskyllas" på samma sätt tycker jag.

• idiblon yes
    Faile skrev 2010-06-12 09:45:27 följande:
    Matmissbruk är nog det svåraste att sluta med eftersom du måste äta.
    Det är som om en alkoholist skulle vara tvungen att dricka bara en öl om dagen, eller en knarkare att ta en halv sil varannan dag. Typ.

Röka måste man inte, knarka måste man inte, dricka alkohol måste man inte. Allt detta är något man aktivt valt att göra, trots att man känner till riskerna.
    En matmissbrukare har aldrig haft det valet och kan därför inte "beskyllas" på samma sätt tycker jag.
    Fast det beror ju även på matkulturen. Ingen överäter rivna morötter eller ärtor.
    Vilar vid denna källa...
  • Lena2008

Men att aktivt välja att dricka alkohol, röka cigaretter eller använda droger går väl inte att jämföra med att äta mat som är något livsnödvändigt?

• BlommyNess12
    idiblon yes skrev 2010-06-12 09:47:04 följande:
    Fast det beror ju även på matkulturen. Ingen överäter rivna morötter eller ärtor.
    Vilar vid denna källa...
    Jo, folk gör det, men de blir inte feta av det.
  • far

Ha' ha' Jag är både för tjock och dricker för mycket, dessutom röker jag med, men det skulle aldrig nånsin falla mig in att ge' någon annan "skulden" än mig själv. Jag tror att alla som missköter sig på något vis är så fullt medvetna om det, och det är upp till var och en hur man vill behandla sin kropp. De absolut flesta vet vad som händer om man äter pizza och dricker öl flera dagar i vackan, eller sörplar i sig feta dressingar och ostbågar.

Eller vad som helst.
    Så är jag fet, försupen och röker, då är det mitt fel, och bara jag kan ändra på det. Ditt resonemang är helt okay.Tungan ute

Svar på tråden Fet? Sluta äta så förbannat mycket då!