• emiiiily

måla om köksbord och stolar.

Ska ta och måla om vårt köksbord och stolar. Från svart till vitt.
    Men blev osäker nu på ordningen:
    Målartvätt
    Slipa
    Grunda
    måla
    lacka
    ?

eller är det en annan ordning? På ett färgmärke (kommer inte ihåg vilket) stod det nämligen
    målartvätt
    grunda
    slipa
    måla
    lacka.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-13 10:49
    Ett tillägg.

Hur mkt behöver jag slipa bort? Bordet och stolarna är nu målade med svart lackfärg och ska ju som sagt bli vitt.
  • Svar på tråden måla om köksbord och stolar.
  • Tingeling85

Jag skulle ha gjort som du skrev på första ordningen, vore ju konstigt om man slipar bort grundfärgen?

• Tingeling85

Så mkt som möjligt får man nog slipa för bästa resultat.. nästan trärent typ.

• Vigdis

Du kan göra på båda sätten, det beror på utgångsläget och vilket slutresultat du vill uppnå.

Målartvätt har jag hört lite olika om, men jag tvättar innan jag slipar för att träfibrerna reser sig av vätskan och dem vill jag slipa bort. Om möbeln är obehandlat trä i bra skick behöver du bara tvätta, inte slipa.

Slipa mellan lagren av färg: ska göras med mycket fint slippapper, själv använder jag stålull av fin typ. Detta gör man för att få ett slätt resutat med så få upphöjningar som möjligt. Är inte nödvändigt men ger fint resultat ex. på en bordsskiva. Översta lagret slipas naturligtvis inte.

Lack är nödvändigt på bordsskivan, resten av möblerna samt ben och sarg på bordet behöver inte lackas om man inte vill. Jag lackar oftast bara bordsskivan om jag inte gjort någon typ av dekorationsmålning med ex. lasyrolja som kräver ett lager lack.

Du behöver bara rugga upp ytan med slippapper korn 80 om färgen sitter bra. Annars ska all lös färg bort och ytan slipas plan.

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
  • emiiiily

Tack för svaren.

Vigdis skrev 2010-06-13 18:36:52 följande:
    Du behöver bara rugga upp ytan med slippapper korn 80 om färgen sitter bra. Annars ska all lös färg bort och ytan slipas plan.

Den svarta färgen sitter väldigt bra, rätt svår att få bort faktiskt. Men de finns inte risk att de går igenom de vita då? Om man bara ruggar upp den?

• Vigdis

Japp, det finns det risk för. Speciellt om det är bets och inte färg. Är det vanlig färg är det bara att måla ex. två lager grundfärg för bättre täckning. Är det bets måste den låsas med ex. shellack eller oljebaserad grundfärg. Oljebaserad grundfärg är också bäst om bordet är målat med oljebaserad färg sedan tidigare. Enligt vissa kan man inte måla med vattenbaserad färg över oljebaserad grund (men tvärtom går bra) men andra säger att vattenbaserad färg funkar bra över oljebaserad grund. 

• KRSn
    Vigdis skrev 2010-06-13 22:24:59 följande:
    Japp, det finns det risk för. Speciellt om det är bets och inte färg. Är det vanlig färg är det bara att måla ex. två lager grundfärg för bättre täckning. Är det bets måste den låsas med ex. shellack eller oljebaserad grundfärg. Oljebaserad grundfärg är också bäst om bordet är målat med oljebaserad färg sedan tidigare. Enligt vissa kan man inte måla med vattenbaserad färg över oljebaserad grund (men tvärtom går bra) men andra säger att vattenbaserad färg funkar bra över oljebaserad grund. 
    Jag önskar att jag hade dina kunskaper.. :)
  • Vigdis

De kommer med tiden, det man läser och trial and error. Lycka till!

• emiiiily

återigen tack. :)
    Håller på att slipa och dona på första stolen, så här långt har jag kommit sen i lördags. (har ju inte jätte mkt tid varje dag när man har en 14 månaders, en hund och en häst som tar lite tid varje dag. :) ) [IMG]i537.photobucket.com/albums/ff332/emiiily87/DSC01150.jpg[/IMG]
    Är väldigt svårt att få bort allt, framför allt i alla kanter och vrår.

tänkte göra klart en sak åt gången, se hur det blir och så med innan man ger sig på resten.

• Vigdis

Ser ut att bli bra, du har grundmålat delar av stolen, eller?

• emiiiily

nej på kortet hade jag inte gjort det utan bara slipat. Nu har jag dock hunnit grundmåla hela stolen 2 gånger. Tror det kommer bli jätte fint när det är klart :)

• Vigdis

I såfall har du överarbetat en hel del. Du behöver bara slipa så att ytan mattas ner, då kan den nya färgen fästa. Gör det inte besvärligare än vad det behöver vara, då vill du troligtvis aldrig göra om det igen.

• emiiiily

Då vet jag det till resterande stolar och bordet då.
    Vill ju inte att de svarta skulle gå igenom därför tog jag det säkra före det osäkra men då behöver jag inte vara så himla grundlig då att precis allt ska veck?

• 2babiesmom

Får man låna tråden lite? Skulle vilja måla om mitt köksbord som är ett Leksvik från IKEA. Är det möjligt tror ni? Vilken färg?? Är så trött på den där "färgen" nu

• Vigdis

Japp, inga problem. Troligtvis kan du se på IKEAS hemsida exakt hur den är behandlad, och välja färg efter det. Färg är väl upp till vad du tycker är snyggt. Själv gillar jag en varm ljusgrå ton. Vitt är också snyggt. Andra gillar svart, det tycker jag är väl så hårt. Har sett snygga bord målade i olivgrönt, engelskt rött osv. men då vill det till att du verkligen gillar färgen, för det är inte speciellt modernt just nu.

• Vigdis

Snyggt!

Svar på tråden måla om köksbord och stolar.