• annabanana09

ont som fasiken i ena skinkan...vad är detta?

jag är gravid i v. 37 och har sista veckan fått sjukt ont i högra skinkan. som att nån sticker en kniv rakt in i skinkan. kan inte gå utan stöd, ej vrida mig...ingenting :( gör dock inte särskilt ont när jag sitter eller ligger.

vad är detta? ischias? foglossning?

kan det försvinna mitt i allt eller finns det mest troligt kvar till förlossningen?

ska man vila/gå? jag kan i och för sig knappt gå. vill bara gråta. får liksom hänga efter väggarna och försöka hasa mig  sidleds om jag ska på tolaetten eller nåt...

• Svar på tråden ont som fasiken i ena skinkan...vad är detta?
  • amalie79

Ischias? Det brukar göra ont i skinkan på mig då... fast inte alls så illa som du beskriver, mer som om någon liten elak jävel sitter och nyper mig i skinkan hela tiden.

• kosmosblomman
    annabanana09 skrev 2010-06-12 10:19:19 följande:
    jag är gravid i v. 37 och har sista veckan fått sjukt ont i högra skinkan. som att nån sticker en kniv rakt in i skinkan. kan inte gå utan stöd, ej vrida mig...ingenting :( gör dock inte särskilt ont när jag sitter eller ligger.

vad är detta? ischias? foglossning?

kan det försvinna mitt i allt eller finns det mest troligt kvar till förlossningen?

ska man vila/gå? jag kan i och för sig knappt gå. vill bara gråta. får liksom hänga efter väggarna och försöka hasa mig  sidleds om jag ska på tolaetten eller nåt...
    Tycker också att det låter som ischias..Men foglossning är säkert också ett alt...Du har inte prövat typ yoga eller avslappning (jag vet att d är svårt när d gör ont)...
  • annabanana09

tycker jag försökt det mesta sista veckan. strecha och massage. gör ont som fan....även kyla och värme. var till läkaren som visserligen sjukskrev mig, men bedömde att det är försent i graviditeten att påbörja sjukgymnastik eller liknande. och det håller jag kanske med om...

men tänk..det är ändå tre veckor till bf. och tänk om jag går över två veckor. ska man va helt handikappad fem veckor då :( suck...

lite deppig. jag som haft en problemfri graviditet tills nyss...trots tungt jobb då jag står och går hela dagarna.

• Tokstolla

Jag hade precis det du beskriver men från v 13 (försvamm ngn gång runt v 32!) Kunde verkligen inte röra mig och jag kissade ALDRIG sittandes. Vi fixade istället en behållare så att jag kunde kissa stående. Ett par sjukgymnaster och en bunt läkare, alla övertygade om att det var foglossning. Tills de kände på mig. Nä, ingen foglossning och ingen ischias. Ortopeden trodde bara att det var en nerv i kläm och det fanns egentligen inget att göra åt mer än att få smärtstillande. 
    Jag fick dexofen eftersom de är de enda starka som fungerar på mig utan att ge mig knepiga biverkningar och så är de dessutom helt ofarliga för bebisen MEN då denna medicin är så extremt farlig ihop med alkohol har man nu tagit bort den! <
    Å andra sidan svimmade jag av smärtan så det kanske var av den anledningen jag fick morfinliknande preparat.

Jag har nog inget mer tips än att ta det lugnt och försök komma på hur du ska röra dig för att ha minst ont.

Jag fick kryckor och kanske att det kunde underlätta för dig?

Lycka till med bebisen!  

• annabanana09

oj jobbigt att få det redan så tidigt :(

kryckor kanske skulle vara nåt, men jobbigt att studsa runt med nästan 20 extrakilon på kryckor...får försöka vila ordentligt några dagar kanske....

och tack :)

• Balaika

hej hej... låter precis som hur jag hade det. Ischias nerven sitter säkert ikläm. Jag kunde knappt röra mig och det gjorde skitont. Fick tid hos en sjukjymnast och fick akupunktur på högra sida. Har varit borta sen dess...det fick jag i v35.. e i v39 nu. Nu e det "bara" ljumskarna jag har ont i men det e ju foglossningen. men skönt att slippa smärtan i skinkan. den va djävulsk. Så det kan va lönt att försöka få hjälp. Lycka till!!!

• honungsgatan

Har haft problem med ischias (innan och i början av grav.) samt foglossning som hållit i sig sedan vecka 9 ungefär. Båda på samma sida, och smärta som strålar ner i skinkan. Men skillnaden tycker jag är att ischias brukar kännas bättre av rörelse, medan foglossningen blir värre av rörelse.

Tycker du ska gå till sjukgymnasten så kan de avgöra vad dina smärtor är för något. Foglossningsbälte har hjälpt mig en del, men det låter som du kanske skulle bli hjälp av kryckor nu eftersom du säkert är stor och tung i v 37 och ju verkar ha väldigt ont. :(

Hoppas det blir bättre!

• sommartjejen1

låter som ischias jag har jävulskt ont i min ischias höger skinka.......hela benet domnar bort i mellan åt.....

• Zixi

Äkta ischias sträcker sig hela vägen ner till foten medan Falsk ischias (som är vanligare) håller sig till skinka och baksidan av låret. Jag har själv det senare samt foglossning men tycker att ischiasen håller sig i själva skinkan och inte inne i bäckenet.

Har tyvärr upptäckt att ett hårt spänt foglossningsbälte (så skönt vid foglossning) aktiverar min falska ischias så jag måste välja mellan två onda ting.

Juli - 2010
  • flingansnö

min foglossning var exakt så!!!! från vecka 6 till och från tlls det var konstant för varje steg jag tog på slutet.... fick kjesarsnitt 11 dgr innan bf för att slioppa lida.

Svar på tråden ont som fasiken i ena skinkan...vad är detta?