• syren

Ledsen sambo

Hej!

Jag lever i en relation med en man som oftast är väldigt bra. Min sambo är genuint omtänksam och vi har det oftast väldigt bra. På sista tiden har han varit otroligt lättirriterad och har kallat mig idiot tre dagar i rad, med kulmen i dag när han blev arg när vi var ute och jobbade i trädgården. Jag stukade foten igår och hade problem att starta gräsklipparen. När det inte gick efter tre -fyra drag (som alla gjorde ont i foten) var jag tvungen att lätta på trycket och skrek rakt ut. Min sambo kommer då fram arg som ett bi och säger att om jag inte går in (jag idiot) ska han slå ihäl mig. Hur ska jag bemöta sådant beteende? Vad svarar /gör man? Jag har lust att bara åka härifrån till mamma eller någon och gråta,  Ge mig ett råd eftersom jag inte vill lämna ut min sambo genom att prata med någon. Jag vet att han ångrar sig när han har lugnat ner sig. Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Ledsen sambo
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Oavsett varför din sambo är arg eller irriterad så är det helt oacceptabelt att han kallar dig idiot och att han hotar att slå ihäl dig. Du kan börja med att säga att du inte acceperar hans ordval och att det är helt uteslutet att leva i en relation där man blir hotad till livet. Du kan behöva stöd och kan mycket väl åka hem till din mamma och prata. Om du accepterar hans beteende eller väljer att inte säga något till någon annan så skyddar du honom. Risken med det är att beteendet förvärras och att du hamnar i en ännu värre situation. Du skall vara mycket observant. Det är din sambo som har ansvar för sitt eget beteende och ordval. Om han inte kan behärska sig så behöver han söka hjälp. Det kvittar hur snäll han än är när han lugnat ner sig. Ta detta på allvar och sätt gränser. Din sambo behöver kunna hantera sin irritation och ilska på ett helt annat sätt.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Ledsen sambo