• Anonym (skitnödig)

VARFÖR blir man bajsnödig när man är nervös???

Jag ska på dejt ikväll med en kille jag aldrig träffat förut.
    Jag är skitnervös och varje gång jag tänker på det så blir jag skitnödig och har sprungit på toa tre gånger idag, och det bokstavligt talat rinner ur mig.

Jag vet att jag inte har maginfluensa eller något sånt. Det är inte första gången jag blir kass i magen av att vara nervös.

Men problemet är att jag blir ännu mer nervös när jag tänker på om det kommer bli så att jag måste springa och skita när jag är med honom.

Någon mer med samma problem? eller som vet varför man blir skitnödig när man är nervös? haha.

• Svar på tråden VARFÖR blir man bajsnödig när man är nervös???
  • Anonym (oroligmage)

Jag med!!

Åh gu vad skönt att få läsa att det inte bara är jag!
    (även om jag inte önskar det någon annan)

Ja vad ska jag säga? Det enda som hjälper är att gå på toa... Men när jag väl hamnar i den situation som jag varit nervös över, så brukar det släppa. Är det så för dig med?

• Anonym

samma här . Dock de går över om du slutar tänka på de för de blir som pyskiskt annars och de är inte kul :(

• Anonym (skitnödig)

Ja, jag hoppas att det kommer gå över.. haha. Annars blir det lite pinsamt.

Det jobbiga är ju att det inte hjälper att skita en gång, nu har jag ju vart tre.

Undra varför magen blir kass när man är nervös. Knepigt.

• Anonym (IBS)

Jga blir det pga min överaktiva tarmar.

• Anonym (Tenta)

Jag med! När jag gick på Univeristet så fick jag rinn  varenda tenta under 4,5 års tid. Vissa trodde säkert att jag hade en fusklapp eller nåt nånstans men så var inte fallet.

• Anonym (emmy)

Läste om det där för ett tag sen under min utbildning och enligt min lärare finns ingen egentlig fysiologisk förklaring till det. Kroppen fungerar så att under stress ska blod cirkulera i huvudsak till vitala organ som hjärta och lungor medans blodflödet till ex matspjälkningsorgan (och tarmar inräknat) och njurar blir mindre, och tvärtom vid vila. Detta har med de sympatiska (fight and flight)  och parasympatiska (rest and digest) delarna av autonma nervsystemet att göra. Under stress borde alltså tarmaktiviteten stanna av med det gör den ju inte för de flesta.

• Anonym (oxå)

Det där tror jag är ett väldigt vanligt symtom på stress. Min självpåhittade förklaring är att kroppen vid stress utsöndrar hormon, bla adrenalin. Det sätter fart på tarmarna och man behöver tömma magen. Alla har väl hört uttrycket att "jag blev så rädd så jag höll på skita ner mig". Men som sagt, kom ihåg att jag hittat på den förklaringen själv

• Anonym

När du blir stressad så utsöndrar du stresshormon i kroppen. Att du får diarée beror på att kroppen ska kunna tömma sig och du ska kunna bajsa i flykten. Du har inte tid att sätta dig ner och bajsa när du är jagad av en tiger eller en annan grottmänniska.

Så det oxo säger stämmer väldigt bra med hur det fungerar.

• Anonym (oxå)
    Anonym skrev 2010-06-12 17:32:52 följande:
    När du blir stressad så utsöndrar du stresshormon i kroppen. Att du får diarée beror på att kroppen ska kunna tömma sig och du ska kunna bajsa i flykten. Du har inte tid att sätta dig ner och bajsa när du är jagad av en tiger eller en annan grottmänniska.

Så det oxo säger stämmer väldigt bra med hur det fungerar.
    Det låter ju lite som jag tänker. Problemet är ju bara att ts inte är en grottmänniska som blir jagad av en tiger utan en söt tjej som ska på date. Vår skapare missade något där
  • Anonym (Jag också)

Jag är likadan! Jag blir alltid kass i magen när det är stressade situationer. När jag sen inte har nära till en toalett, så blir jag mer stressad pga det och allt blir bara kaos.
    När vi skulle åka till Usa var jag så stressad att jag fick springa runt hela flygplatsen i Tyskland för att hitta en toalett. När jag sen väl satt på planet så släppte allt!
    Men det att jag stressar upp mig när jag inte har nära till en toalett är bara psykiskt. Sen har jag något faktiskt fel på min mage som ingen kan hitta vad det är :( Så himla jobbigt att t.ex inte kunna äta utan att springa på toa efteråt :s

• Anonym
    Anonym (oxå) skrev 2010-06-12 17:37:01 följande:
    Det låter ju lite som jag tänker. Problemet är ju bara att ts inte är en grottmänniska som blir jagad av en tiger utan en söt tjej som ska på date. Vår skapare missade något där
    Ja, visst är det trist. Men det underlättar kanske om man vet varför man mår som man gör. Det gäller att försöka stressa ner, eller bajsa ut allt (lavemang kanske) så slipper man problemen.

Jag är f.ö precis likadan. Blir dålig i magen när jag är nervös men jag vet att det går över så fort jag slappnar av.
  • gummalottan

"Det låter ju lite som jag tänker. Problemet är ju bara att ts inte är en grottmänniska som blir jagad av en tiger utan en söt tjej som ska på date. Vår skapare missade något där " - det här är ju bara ett av många fenomen som talar mot en intelligent skapare

• Anonym (skitnödig)

Nu är jag hemma från dejten som blev ett dygn lång. Allt gick jättebra och jag behövde inte skita en endaste gång.

Tack för era svar iaf.

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (skitnödig) skrev 2010-06-13 19:10:55 följande:

Nu är jag hemma från dejten som blev ett dygn lång. Allt gick jättebra och jag behövde inte skita en endaste gång.

Bra att du slapp det men så enkelt är det inte att bli bajsnödig inför en dejt.
    Själv har jag aldrig blivit nödig  när jag är nervös 
  • Anonym (Ebba)

Tråden är 5 år lång ,så det kanske släppte allting .Menar att magen skötte sig och lyssnade mera så man kan dejta.

• Anonym (Förberedd på strid)

När man är nervös kan kroppen tolka det som att man skall strida. Man vill inte strida bajs eller kissnödig, ett spjut i magen med full tarm eller blåsa är svårare att överleva från än om blåsan är tom. (avföringen läcker ut och kan förgifta andra organ om man skadas där).

Du får försöka få kroppen att förstå att nej, jag skall faktiskt inte slåss. Du har missuppfattat min nervositet så går det över.

Svar på tråden VARFÖR blir man bajsnödig när man är nervös???