• Blå mosaik

Vågar man köpa begagnad bilstol?

Hej!

Under sommaren behöver vi en extrastol till sonen (1,5 år) i mormors bil.

Vi har en maxi cosi mobi, men de är ju så dyra att köpa att vi inte riktigt vill köpa en till...

Vågar man köpa begagnad stol? Hur gammal kan stolen då vara? 

• Svar på tråden Vågar man köpa begagnad bilstol?
  • Frontline

Tror att en stol inte ska vara äldre en 5 år.
    Men det är nog ingen fara att köpa begagnad och ser den fin ut så vet man att den är bra men ser den skabbig ut kan man nog strunta i den..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • snuttgurkan

Ett litet tips,
    Kolla datum stolen är märkt med vid tillverkningen och ta av klädseln för att titta så det inte finns några sprickor i den.

★ °☆ เ ใ๏שє ๓ұ ғค๓เใұ ☆° ★
  • Joico

Jag hade inte köpt en på blocket, oavsett om den bara ska används ibland. En skadad bilbarnstol är sällan synligt skadad. En bilbarnstol får inte ens tappas faktiskt...
    Men visst - bra tips är ju att kolla på datummärkningen (den bör inte vara äldre än 5år), klädselns skick, att alla papper och bälten är med, om du kan lyfta på klädsel och se om du ändå kan se något synligt, att klädseln är original osv.

• Kodia

Mitt tips är att du köper av någon du känner, eller en bekants bekant. Fråga folk du känner (som har barn i 4-5-årsåldern) om de vet någon som vill bli av med sin stol. Britax Twoway är en rymlig stol, som han kommer att kunna använda bakåtvänd länge. Det är inte så dyr heller.

• Cecci78

bilstol är en av få saker jag inte kan tänka mig begagnat pga säkerheten. Ett tips är en ny Britax Two Way som ofta finns på kampanj för runt 1600-1700 kr.

• Cecci78

och den kan ni har i er egen bil sedan när er egen bil sen när maxi cosin är urvuxen, Two way är mycket större så att ni kan förlänga det bakåtvända åkandet med ganska mycket skulel jag tro

• sweran

jag personligen skulle aldrig köpa en begagnad stol på tex blocket...
    när vi behövde en extra till dottern köpte vi den av ett par kompisar som har barn som är ngt äldre... då vet man iaf hyfsat säkert att stolen inte råkat ut för ngt...

men som sagt, dessa stolar brukar ju ofta vara på erbjudande titt som tätt. så håll utkik...

• Tinnys

Hade aldrig köpt en begagnad bilbarnstol, det är alldeles för viktigt för att tumma på säkerheten. En bilbarnstol ska inte ens vara tappad i marken, så även om den ser bra ut så vet du inte hur de har behandlat stolen.. Jag hade i ditt fall valt att ta den stol du har som extra stol och köpt en ny two way eller multi tech som är jätte bra stolar och klarar upp till 25 kg på alla platser (baklänges förstås då man inte ska ha en sån tung stol framlänges även om den är godkänd för det)

• Birgitta L

Svar till Suxa:

Du kan absolut köpa en begagnad bilbarnstol. Det du ska tänka på är som någon sa i ett inlägg att stolen inte får vara äldre än fem år, men framför allt att den inte får ha varit inblandad i någon krock.

• Skruf

Från säkerhetsbloggen på folksam:
    Man vinner inte mer säkerhet för att man köper en ny bilbarnstol. Barnstolsmarknaden gör mycket små framsteg när det gäller säkerhet utan det mesta handlar om klädselfärg och lull-lull runt omkring. Att köpa en begagnad bilbarnstol fungerar alldeles utmärkt. Jag har varit med och genomfört hundratals krockar med bilbarnstolar i krocklabb och vet att de klarar väldigt mycket.  För den skull ska man inte köpa en krockskadad men jag kan rekommendera Saktabutiken i Stockholm. De säljer genomgångna begagnade bilbarnstolar som är mycket bra.

Svar på tråden Vågar man köpa begagnad bilstol?