• Humminggirl

Ersättning för ärr?

Min dotter operarades när hon var två dagar gammal för medfött diafragmabråck. Nu är hon snart 15 månader gammal och ärret efter operationen går som ett långt streck tvärs över hela magen med några små knutor på.

Som gravid hade jag en betal-försäkring hos ett bolag som sträckte sig tills hon var 6 månader och nu har hon en barnförsäkring genom min mans fackförbund.

Vilket bolag ska man söka ersättning från? Båda?

Vad gissar ni man kan få för ersättning? 

En bild på lilla magen:
    gryt.blogg.se/
  • Svar på tråden Ersättning för ärr?
  • Mizz Turko

Ni får lämna in ansökan till båda, sen gör de väl upp och bestämmer varifrån ni ska få ersättning om det är så att ni har rätt till det.

eftersom det är ett medfött problem så kanske inte försäkringen täckte det. Men ni behöver i alla fall läkarjournaler och bilder på detta. Oftast brukar försäkringsbolagen begära foton 2 år efter op-tillfället för barn för att se hur ärret ser ut då.

Lycka till.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins BF 100624
  • Humminggirl

Tack för svaret!

Nä, precis. Det är det jag funderar på.

Bråcket var ju medfött...fast inte ärret. Vet inte hur de resonerar riktigt.
    Jag får höra med dem.  

• Mizz Turko
    Humminggirl skrev 2010-06-13 12:17:11 följande:
    Tack för svaret!

Nä, precis. Det är det jag funderar på.

Bråcket var ju medfött...fast inte ärret. Vet inte hur de resonerar riktigt.
    Jag får höra med dem.  
    Hoppas på det bästa för er.

Bråcket var medfött och ärret är ju efter ingrepp pga medfödda "missbildningen". Men ge inte upp. Om de nekar, så överklaga - du förlorar inget på att överklaga. Se till att ha väldigt bra foton på ärret, så gå till en riktig proffsfotograf som tar bild på det (försäk.bolaget står ju för kostnaden för fotografierna).

Hoppas barnet mår bra, det är viktigast.
  • Humminggirl

Mizz Turko

Tack för omtanken! Jo, hon mår bara bra nu. Inga problem alls vad vi har märkt. Jag tänker att eftersom vi ändå tecknade försäkringar så kan vi ändå kolla om det går att få ut nåt, men skulle vi inte få nåt så har vi ändå det mest värdefulla hos oss.  

• Mizz Turko
    Humminggirl skrev 2010-06-13 22:05:12 följande:
    Mizz Turko

Tack för omtanken! Jo, hon mår bara bra nu. Inga problem alls vad vi har märkt. Jag tänker att eftersom vi ändå tecknade försäkringar så kan vi ändå kolla om det går att få ut nåt, men skulle vi inte få nåt så har vi ändå det mest värdefulla hos oss.  
    Precis, bara er ögonsten mår bra och är hos er.

Men skicka in begäran ändå och sen glöm inte att skicka med kopia på kvitton/handlingar för läkarbesök (om ni betalat något), mediciner, inkomstbortfall för er, anspråk på ersättning för sveda och värk samt ärr, sjukhuskostnader etc etc.

Spara kopia av allt hos er även.

Sen betalar många försäkringsbolag "engångskostnader" om barnet legat på sjukhus, brukar vara runt ett par hundra för var natt som tillbringas där, så begär ersättning för det också.

Svar på tråden Ersättning för ärr?