• Jamilja

Bråck i diafragma?

tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta. jag vet inte om jag har ett bråck på diafragman. Bor i utlandet och att hitta en doktor som förstår mig har jag ännu inte lyckats med.
    Jag har ONT i övre delen av magen när jag går eller står upp, speciellt med rak rygg.
    Det hugger nästan som knivar och ibland gör andningen svårare.
    Sedan förra graviditeten har jag upptäckt en "bulle" som putar ovanför naveln under brösten, sitter i mitten. Det bullen har synts när jag spänner magen för att ex. resa mig från en brits eller säng osv.
    Har inte tänkt så mkt på det mer än att det kan vara ett bråck. Men dom är ju rätt vanliga o ofarliga.
    NU sedan ca 2 veckor tillbaka har jag fruktansvärda smärtor som inte vill gå över, speciellt som sagt när jag går. Jag vet att magen växer pga graviditet men magen är större upptill (är ingen bebis så högt ännu) och när jag nu spänner magen så är "bråcket" så stort att jag kan omfamna det med båda händerna.
    Vill tilägga att jag inte har halsbränna osv som många med bråck har, utan detta är ett mer mekaniskt bråck.
    Låter det som ett bråck?
    Är detta faligt för bebisens växt i magen? Kommer det ge mig komplikationer?
    Kommer värken gå över? Klarar knappt gå 100 m utan smärta.
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Bråck i diafragma?
  • caos

har magmunsbråck men det är inget som syns "utanpå"...ger mig ofta halsbränna och hicka men inte ont i övrigt

• sirisdotter
    caos skrev 2010-06-12 21:50:25 följande:
    har magmunsbråck men det är inget som syns "utanpå"...ger mig ofta halsbränna och hicka men inte ont i övrigt
    Jag har liknande;  hiatusbråck; övre magmunnen stänger inte till/håller inte tätt som den bord.  Magsyra kommer upp i matstrupen, där den inte bör vara.  Reflux (halsbränna)   genom åren, så att cellförändringar uppstått i matstrupen.  Reflux minskar knappast  under graviditet (märks också efter ett julbord/annan större måltid framåt laggdags, vid styrketräningsövningar, som innebär att man ligger på magen på redskap.

Jaså, hör hicka hit,  det visste inte jag - har anat det.

Har aldrig funderat på om något av bråcket skulle synas utanpå!
Svar på tråden Bråck i diafragma?