• vackrastarflow

Ta med kaffe in i USA?

Kan man ta in kaffe i USA utan att deklarera det?

Vet att de hårda reglerna gäller färsk frukt och kött. Men hur är det egentligen med en vara som kaffe som är i sin originalförpackning? Kommer även ta med choklad och godis och det har jag tagit med förr utan att deklarera. Men just kaffe är svårt att hitta nåt konkret svar på.

• Svar på tråden Ta med kaffe in i USA?
  • vackrastarflow

Hittade nu att det är okej att ta med kaffe in... fast frågan är nu om man ska deklarera det?

• Guerita

Jag tror inte det är något större problem. Jag vet många som har tagit med sig kaffe från t.ex. Jamaica (inkl mig själv).

Det är inte Gevalia du släpar med dig va? Flört

• vackrastarflow
    Guerita skrev 2010-06-12 22:09:31 följande:
    Jag tror inte det är något större problem. Jag vet många som har tagit med sig kaffe från t.ex. Jamaica (inkl mig själv).

Bor man i Helsingborg får man bara dricka Zoegas

Nej jag vågar inte ens säga vad det är för kaffe... det är en present som är på skoj till vänner jag har i USA (okej jag säger det - bröllopskaffe, nåt sånt knäppt som är gjort för prinsessbröllopet...)
  • vackrastarflow
    Guerita skrev 2010-06-12 22:09:31 följande:

Förresten, skriver du det nånstans när du tar med det in? Jag tror jag har tittat för mycket på Gränsbevakarna
  • Guerita
    vackrastarflow skrev 2010-06-12 22:26:57 följande:
    Bor man i Helsingborg får man bara dricka Zoegas

Nej jag vågar inte ens säga vad det är för kaffe... det är en present som är på skoj till vänner jag har i USA (okej jag säger det - bröllopskaffe, nåt sånt knäppt som är gjort för prinsessbröllopet...)
    Skrattande skulle hellre släpa på det än Gevalia i alla fall (fast deras India Malabar (sic) är inte tokig).

Bröllopskaffe har jag inte ens hört talas om men låter som en kul present till någon.
    vackrastarflow skrev 2010-06-12 22:27:39 följande:
    Förresten, skriver du det nånstans när du tar med det in? Jag tror jag har tittat för mycket på Gränsbevakarna
    Nope. Brukar skriva så lite som möjligt utan att ljuga. Men jag tror inte de nämner kaffe på lappen så... Jag gick igenom tullen och fick en resväska fylld med hembakta bullar, falukorv, sill, choklad, senap m.m. röntgad och slapp igenom med bara lite andnöd. Tungan ute. Hade hundar sniffa på en annan med mums men de är ju oftare ute efter lite tyngre grejor. Jag tror det värsta som kan hända är att de tar det ifrån dig om det bara är små kvantiteter. Det är smitta de är rädda för och mig veterligen är inte kaffe särskilt "infekterat".
  • vackrastarflow
    Guerita skrev 2010-06-12 23:07:01 följande:
    Skrattande skulle hellre släpa på det än Gevalia i alla fall (fast deras India Malabar (sic) är inte tokig).

Bröllopskaffe har jag inte ens hört talas om men låter som en kul present till någon.
    vackrastarflow skrev 2010-06-12 22:27:39 följande:
    Nope. Brukar skriva så lite som möjligt utan att ljuga. Men jag tror inte de nämner kaffe på lappen så... Jag gick igenom tullen och fick en resväska fylld med hembakta bullar, falukorv, sill, choklad, senap m.m. röntgad och slapp igenom med bara lite andnöd. Tungan ute. Hade hundar sniffa på en annan med mums men de är ju oftare ute efter lite tyngre grejor. Jag tror det värsta som kan hända är att de tar det ifrån dig om det bara är små kvantiteter. Det är smitta de är rädda för och mig veterligen är inte kaffe särskilt "infekterat".
    Ja vad jag förstår så är det främst färsk frukt de är ute efter. Det blir kaffe, choklad och godis som jag tar med mig, kommer inte deklarera det då, man får väl vara lite "dum" om de frågar.

Haha det heter tydligen också bröllopskaffe, det trodde jag inte www.brollopskaffe.se
    Har köpt omåttligt dyr bröllopschoklad också, men det var rätt fina praliner faktiskt. Hade svårt att komma på en present och nu blev det choklad, kaffe och en bok om Sverige.
  • Tessa17

Jag har tagit kaffe flera gånger till USa som present och deklarerat varje gång. Det gick jätte bra.

• vackrastarflow

Ja, har funderat på det och kommer ändå deklarera. Har ju inget att dölja så det är väl bättre!

Svar på tråden Ta med kaffe in i USA?