Livmoderhalscancer... ni som haft/har det...
Hur upptäckte ni att ni hade det? Vilka symtom? Berätta gärna
Hur upptäckte ni att ni hade det? Vilka symtom? Berätta gärna
Ingen?
Hej
Har inte haft det själv men arbetar inom gynekologi och haft "oturen" att diagnosticera det.
Första symtomen brukar vara samlagsblödning= kontaktblödning, även blödning vid fysisk aktivitet förekommer. Upptäcks det tidigt kan man göra en operation där man tar bort cancern, ibland kan man göra en fertilitetsbevarande operation där man tar bort livmodertappen och syr ihop den(tror det nu är ca 30 barn som fötts efter en sån typ av operation i Sverige), om mer avancerad cancer är det oftast strålbehandling som är behandligen.
I sverige har vi inte "jättemånga" fall av Cevixcancer då vi har allmän screening via MVC. Via screeningprogrammet upptäcks förstadierna till cancer, cellförändringar, vilka då kan åtgärdas, ofta via konisering.
Har du fått diagnos eller misstänker du att du har det?
Har du blödningar så gå imorgon och få det undersökt!
jag hade inga symptom överhuvudtaget.. jag hade inte utvecklat cancer men var så nära cancer man kan vara utan att det är cancer så att säga..
Min gynekolog pratade om någon slags skala där man placerade cellförändringarna och jag låg precis på gränsen på vad som var cancer...
kände inget.. hade inte en aning om att något pågick.. detta var första gången jag gjorde cellprov dessutom, var 28.-29 år och var där för att prova ut preventivmedel och han ville göra ett cellprov....fick göra konisering och sen göra om cellproverna med jämna mellanrum efter det....
Det hände inget mer tack och lov eftersom det ändå upptäcktes i tid men jag råder ALLA runt mig gammal som ung att gå och ta cellprov, hellre en gång för mycket..