• StoraD

Babysemp 3?

Hej! Jag har en liten 9 månaders knatte som inte är så stor eller så varierad i maten tyvärr. Han äter gröt till frukost, motsvarande en 6-mån burk till lunch, och sen gröt till kvällsmat. Han äter även 2 mellanmål/dag, och då i regel en frukt, eller frukt + lite yoghurt. Han vägrar äta kött, kyckling el fisk, utan han äter bara en rätt: broccoli med pasta... Jag lagar mat till honom varje dag, men han vägrar allt. Han vägrar också bitar utan det ska vara puré, och alla frukter får mixas ordentligt!
    Jag ammar även honom under nätterna och ett par gånger under dagen.

Jag ger inte honom välling på kvällen (eftersom han får gröt 2 ggr/dag), utan istället får han ersättning, baby semp 2, eller så ammar jag.

Hur som helst, jag snubblade över Baby semp 3, detta verkar inte vara en modersmjölksersättning utan "tillskottsnäring" som man ger istället för mjölk som måltidsdryck. Är detta ngt att ha tror ni? Ger ni det, och isf varför? Jag har inte hört om ngn som använder det! 
    www.semperbarnmat.se/nutrition/produkter/valling/fran-8-manader/babysemp-3-tillskottsnaring-med-aktiv-bakteriekultur

tack!

• Svar på tråden Babysemp 3?
  • Mirelena

det är ersättning men prova den min kille som är kräsen han oxå, skönt att inte vara ensam kände jag, älskar den, och nu äter han välling utan problem oxå!

• StoraD

åh, tack för ditt svar! Har du gett den som måltidsdryck eller som ersättning på kvällen?

• Mirelena

både och men mest som ersättning mellan måltiderna.. ammar och ger nu välling oxå... sen mat när vi äter.. så han får i sig det han behöver.. han växer och är glad och gör i från sig så det måste vara ett gott tecken.. men vill ju att han ska äta mer vanlig mat men det kommer väl hoppas jag..

• StoraD

så din kille äter inte heller så mkt vanlig mat? Min knatte är likadan, han gillar amningen och bröstmjölken - men ingen vanlig mat! Hur gammal är din lille skatt?

• Mirelena

han äter men det är lite, eller jag tycker det är lite men visst han smakar på allt men det betyder ju inte att han äter myckte..

• StoraD

ok, då är de i nästan samma ålder då! 

• StoraD

men du, det är ju jättebra att han smakar på allt tror jag - då kommer det säkert snart att ge sig! Min lille vägrar smaka, han kniper igen sina små läppar jättehårt när en sked med någonting annat än gröt alternativt broccoli/pasta kommer fram!

• Mirelena

leverpastejs macka? och plockmat? så han får känna och greja själv? det var så vi fick honom att börja smaka på maten igen, han hade en lite period som han inte åt något på sked alls, sen provade vi även att byta från plast sked till vanlig sked och det hjälpte ytterligare.. men majs och ärtor all mat går att ha som plockmat utom soppa o gröty typ.. prova att de ge honom en egen sked.. det kan släpppa då..

• Mirelena

ludde plockar gärna ut maten första skede för att se o känna så han vet.. sen kan han äta mer.. men det är lite att uppleva maten oxå..

• StoraD

tack för tips! jag har börjat skära maten i små små bitar och lägga i hans tallrik, men av ngn anledning så vill han inte alls stoppa den i munnen... det är typ det enda som han inte stoppar i munnen! nåväl... nu måste jag lägga mig, snart kommer man få gå upp och amma igen! god natt!

• Mirelena

låt honom växa in i det.. lycka tillmed nattsömnen borde göra det samma här.. natti!

Svar på tråden Babysemp 3?