• Pepparkaksdeg

Hjälp! Bärsjal/sele till prematur

Fick en liten grabb den 5/6. Han föddes genom en planerad igångsättning i v 37+0.
    Allltså fullgången men ändå rätt liten, 2915 gr vid födseln.
    Köpte en Beco bärsele när jag var gravid men han är för liten och "ostyrslig" för att klara av att sitta groda. Han är överlag väldigt mycket svagare i kroppen än mina tidigare barn varit vid födseln. Orkar inte lyfta huvudet något etc.
    Är även väldigt trött och har inte orkat äta ur flaskan. Så¨han gick ner i vikt aldeless för mycket i början och får nu mat genom en sond i näsan nere på Neo där han är inskriven.

Nu är jag i ett akut behov av en sjal /sele till honom. Tar mig nämligen själv fram med rullstol just nu och ett tag framöver. Så behöver sjalen för att vi ska bli lite mer självständiga och inte hela tiden be om hjälp för att ta oss fram och tillbaka mellan BB och Neo.

Och självklart är det fullt upp och man är supertrött så det hinns/orkas inte riktigt att googla runt efter ett nytt bärhjälpmedel just nu. Och där kommer ni in i bilden!
    Snälla,underbara FL medlemmar,dela med er av era erfarenheter och hjälp oss med det här!

Maken ringde Babyproffsen igår och frågade vad dom hade för sjalar.
    Dom hade 4st från märket Babylonia. Varav två var för bebisar 2kg.
    Den ena heter Tricot Slen  och den andra Bebe Thai. Är det bra sjalar?
    Vore smidigt att kunna handla i butik så har jag den idag

Minns även någon typ av påse som var i fleece tror jag. Man hängde den diagonalt över ena axeln och så låg bebisen i vaggposition. Verkar väldigt smidigt att den var så enkel att ta på och av. Tror dessutom att en sådan skulle tilltala även mannen mer än en långsjal som ser krånglig ut att knyta. Men det kanske är värt det extra krånglet?

Hoppsan! dax att plinga på klockan. Behöver sjuts ner till Neo för matpåfyllning!

• Svar på tråden Hjälp! Bärsjal/sele till prematur
  • Mirakel händer

Hejsan oh grattis igen.

www.minimundus.se

Här finns det bärsjalar som passar till prematurer... min syster har en nu och det fungerar bra. Min svägerska hade denna med de fick en flicka 4 veckor för tidigt, hon vägde då 2184 g när hon föddes.

Jag har också besällt en till våran kommande dotter.

♥Kim 1995-03-13 & Lillasyster BF 2010-07-09 - Planerat KS 2010-06-29♥
  • Flickan och kråkan

Jag tycker att du ska satsa på en vanlig lång trikåsjal. Man lär sig snabbt att knyta...och trikåsjal är lätt, jag lovar. Visa mannen den här filmsnutten så tror jag han kommer att ändra åsikt (vagga)

">

• Rosa30

Jag hade en sino från looma till min bebis som kom i v 37+2 och vägde 2,5 kg. Jag bar från första början, och det gick jättebra, mer stöd för huvudet än en bärsele med en trikåsjal. Sinon är dyrare och tunnare än minimundus. Tror de är lika bra, men att minimundusenär varmare och passar bättre på vintern, medan looman passar bättre på sommaren, då är minimundus för varm.

• 2små2stora

Fråga på Neo om de har en kängrutop och tub att låna ut. De är perfekta för prematurer och små barn.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Mirakel händer
    Rosa30 skrev 2010-06-13 19:32:06 följande:
    Jag hade en sino från looma till min bebis som kom i v 37+2 och vägde 2,5 kg. Jag bar från första början, och det gick jättebra, mer stöd för huvudet än en bärsele med en trikåsjal. Sinon är dyrare och tunnare än minimundus. Tror de är lika bra, men att minimundusenär varmare och passar bättre på vintern, medan looman passar bättre på sommaren, då är minimundus för varm.
    Den min syster har från minimundus är inte alls så varm som man kan tro. Testade hennes med deras lilla fosterdotter i.

Därför har jag besältt den också. Det kändes så lätt och behändig och inte alls varm.
    ♥Kim 1995-03-13 & Lillasyster BF 2010-07-09 - Planerat KS 2010-06-29♥
Svar på tråden Hjälp! Bärsjal/sele till prematur