• Blomman1

Tillaga söndagsstek -hur? Hjälp mig :)

Idag ska jag för första gången i mitt liv ge mig på att göra en stek. Jag ska göra den på fransyska.

Men hur gör jag??? Har läst mig till att stek termometern ska varapå ca 65 grader för rosa kött.

Men mer? Hur krydda osv? Någon som har ett bra tips för hur jag går tillväga? Sen underar jag också om jag behöver ha steksnöre att binda ihop den med?? Det har jag inte köpt.

Faller den isär då? Det är ju bara en enda klump Drömmer 

Tacksam för hjälp! /Vegetarianen Flört

• Svar på tråden Tillaga söndagsstek -hur? Hjälp mig :)
  • La Lola

Googla efter ett recept?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Vi ska oxå göra stek idag.
    I lergryta. Då sköter den sig själv o man slipper hålla koll på nån innertemperatur o så.

• Blomman1

jo jag har suttit med det nu men hittar inget bra sen står det i flera att man måste ha steksnöre så jag tänkte kolla här om det var någon som hade koll o brukar laga stek om man måste det o kanske har ett bra o enkelt nybörjar recept Flört

• Blomman1

Vad har du för kryddor på den då? och ska man lägga något runt om? vätska/grönsaker? eller kan man bara sägga in den som den är fast inbäddad i kryddor?

Har bara 1 lergryta, vill ite använda samma till kött som till bak så det får vi ugnsform..

• La Lola
    Blomman1 skrev 2010-06-13 11:04:06 följande:

Vad har du för kryddor på den då? och ska man lägga något runt om? vätska/grönsaker? eller kan man bara sägga in den som den är fast inbäddad i kryddor?

Har bara 1 lergryta, vill ite använda samma till kött som till bak så det får vi ugnsform..

Bakar du i lergrytan? Aldrig hört om nån som gör det förut.

Det är maken som fixar steken o han ginder bara in den frysta köttbiten med olika kryddor, lägger i lök o morötter. O slår på lite vatten + buljongtärning.
    Sen vänder han på steken efter halva tiden i ugnen.

Sen brukar vi göra sås på vätskan.
  • gullehjärtat

Jag är absolut ingen expert men såhär brukar jag göra.

Jag använder inte steksnöre.

Fransyska räknar man väl ungefär 2 timmar / kg ? Men stek termometer är nog det bästa för den som har :)

Du bryner den först på alla sidor så den får en fin färg, tror även det hjälper till att behålla "saften". Krydda ganska mycket, räcker med salt & peppar! Sänk värmen och häll i lite vatten och låt den puttra på medel/svag värme..
    Glöm inte att göra såsen på skyn ! :)

Lycka till.

• Blomman1
    gullehjärtat skrev 2010-06-13 11:10:12 följande:
    Jag är absolut ingen expert men såhär brukar jag göra.

Jag använder inte steksnöre.

Fransyska räknar man väl ungefär 2 timmar / kg ? Men stek termometer är nog det bästa för den som har :)

Du bryner den först på alla sidor så den får en fin färg, tror även det hjälper till att behålla "saften". Krydda ganska mycket, räcker med salt & peppar! Sänk värmen och häll i lite vatten och låt den puttra på medel/svag värme..
    Glöm inte att göra såsen på skyn ! :)

Lycka till.
    Tack för svar! Men jag tänkte göra den i ugnen... Men det borde väl bli samma sak om jag lägger över den i ugnsform med lite vätska o buljong efter jag brynt den o kryddat den då? :)
  • Blomman1
    La Lola skrev 2010-06-13 11:08:17 följande:
    Bakar du i lergrytan? Aldrig hört om nån som gör det förut.

Det är maken som fixar steken o han ginder bara in den frysta köttbiten med olika kryddor, lägger i lök o morötter. O slår på lite vatten + buljongtärning.
    Sen vänder han på steken efter halva tiden i ugnen.

Sen brukar vi göra sås på vätskan.
    Hehe kan väl inte påstå att jag BRUKAR göra det, men det händer... Det är jättegott med lergryte bröd, det får du prova.. (googla) Flört Men man får ju bara 1 bröd så därför blir det ju inte så ofta... hehe

Oki, men min stek är ju upptidad men det borde väl bli samma antar jag =)
  • gullehjärtat
    Blomman1 skrev 2010-06-13 11:18:52 följande:
    Tack för svar! Men jag tänkte göra den i ugnen... Men det borde väl bli samma sak om jag lägger över den i ugnsform med lite vätska o buljong efter jag brynt den o kryddat den då? :)
    Ja det borde funka :)

Goda grönsaker att lägga brevid som får puttra med är lök, morötter och champinjoner.
Svar på tråden Tillaga söndagsstek -hur? Hjälp mig :)