• Takhiza

Spela in egen musik på datorn med gitarr och sång, hur??

Brukar spendera mycket tid på att skriva låtar, sjunga och spela gitarr till dessa.
    Har en halvaukustisk gitarr och undrar nu om någon vet vad som behövs för att kunna spela in sina låtar på datorn? Hur man gör för att spela in sång och gitarr.

Jag vill inte spendera tonvis med pengar på detta och jag använder mig av en laptop som är knappt ett år gammal.

Någon??

• Svar på tråden Spela in egen musik på datorn med gitarr och sång, hur??
  • Anova

Det beror ju på hur avancerad du vill vara och hur bra du vill att det ska låta.
    En laptop har sällan något höjdarljudkort, därför kan det vara smart att smart att satsa på en dator med ett vettigt ljudkort eller köpa ett externt.
    Ett mixerbord behövs absolut.. Ett analogt mixerbord som du kan koppla t.ex. via USB eller Firewire är det du behöver.
    En vettig mikrofon eller kanske fler?
    Ett bra inspelningsprogram. Jag är inte musiker, men pysslar lite med radio, vi kör programmet Audacity på vår station. Det är gratis, enkelt och där du kan få dina inspelningar i flera olika ljudformat (lägg till en LIME, dvs en Mp3kodare så får du i Mp3 också).
    Sen är det väl bara sätta upp en "inspelningsstudio" och lära dig mer om inspelning och tekniken kring det.

Ett alternativ såhär i början är att kontakta t.ex. en lokal radiostation (närradio) och fråga om du får låna studion för inspelning. Min lokalradiostation tar 160 kr i timmen (men då ingår också tillstånd för radiosändning, pengar til StIM osv). Då har man studion med alla möjligheter till inspelning, och så finns det alltid någon trevlig person som kan vara ljudtekniker.

• Takhiza

Verkar ytterst krångligt :P
    Kvaliten är inte så där jätte viktigt. Vill mest kunna spela in låtarna så man inte glömmer hur de går sen när man skrivit 35st

• Anova

Okej, om kvaliten inte alls spelar någon roll så kan du kanske använda en mick och ett inspelningsprogram typ Audacity (det är ju gratis).

• Takhiza

Men hur gör jag då för att koppla in gitarren till datorn? Måste ju ha både gitarren och sången tillsammans :)

• Anova
    Takhiza skrev 2010-06-13 12:49:18 följande:
    Men hur gör jag då för att koppla in gitarren till datorn? Måste ju ha både gitarren och sången tillsammans :)
    ja just det.. Det tänkte jag inte på..
    Funderar på om du inte då måste ha ett mixerbord? Eller ett ljudkort med flera line-in. Ett enkelt ljudkort som på min laptop har ju bara en line-in. Jag är ingen expert på just detta med hemmastudios. Får du inget vettigt svar här så finns det bra forum på nätet.
  • Takhiza

Jag har tre line ins. Ett till headset ett avsett för just mic och en vars ikon jag inte har en aning om vad den betyder hehe. Får kanske testa lite också

• Anova

Oj. Vad har du för dator? Jag har bara en line-in och en line-out..

• Takhiza
    Anova skrev 2010-06-13 13:04:05 följande:

Oj. Vad har du för dator? Jag har bara en line-in och en line-out..

En fujitsu siemens AMILO Den är som sagt knappt året så den är ganska "ny"
  • Anova
    Takhiza skrev 2010-06-13 13:06:18 följande:
    En fujitsu siemens AMILO Den är som sagt knappt året så den är ganska "ny"
    Jag hittar dock ingen sådan med tre stycken line-int, däremot hittar jag sådana med två line-in (dvs en line-in för mick/headsetmick och en för övrigt).

Regga dig på detta forum och fråga.. http://forum.studio.se/index.php?act=idx
    Där finns det nog flera mer kunniga än på FL.
  • Rodion

Jag skulle föreslå att du tar en titt på den här: http://www.thomann.de/se/samson_gtrack.htm

Fördel: för drygt 1000kr kan du spela in sång och gitarr (gitarren kopplar du via line-in på mikrofonen) och inspelningsprogrammet som medföljer räcker gott och väl för det du vill kunna göra. 

Nackdel: Ljudet. Mikrofonen i sig låter säkert helt ok men att spela in akustisk gitarr via inbyggda piezomikrofoner blir sällan någon höjdare. En lösning skulle vara att spela in först gitarren och sedan sången, då klarar du dig med en mikrofon.

Svar på tråden Spela in egen musik på datorn med gitarr och sång, hur??