• Anonym (me)

Roligare fettförbränning??

Jag är så innerligt less på motionscykeln på gymet att jag håller på att börja gråta! Likväl vill jag få bort bilringarna på magen! Gymet ligger en rejäl bit bort och det är också en faktor som gör att jag drar mig för att ta mig dit!

Finns det alternativa sätt på fettförbränning, som kan va kul? Som man kan utöva spontant utan att resa till gymet?

Behöver tips på nya motionssätt och hur mkt fettförbränning de ger?

Hur effektivt är stavgång?

Och rollerblades?

Kan man läsa någonstans om hur mkt respektive aktivitet ger?

• Svar på tråden Roligare fettförbränning??
  • lunkentuss

all fysisk ansträngande aktivitet som håller på i 45 min eller längre startar fettförbränning (man ska däremot inte hålla på i mer än 90 min för då börjar även muskler att brytas ner)

Så rask promenad, cykla på backiga vägar, rollerblades, jogga, simning.. ja allt som ökar pulsen =) Träna minst 45 min o max 90 min =) Man ska även helst vänta 1.5-2 timmar efter man ätit med o fettförbränningsträna, så att blodsockernivån hinner sjunka. Så om du äter lunch klockan 12 så kan du ge dig ut på cykelträning tidigast halv 2-2 =)

Om du ansträngt dig väldigt mycket, tex tränat spinning så är det också viktigt att så snabbt som möjligt tillföra kolhydrater (inom en timme) annars förbränns muskler istället för fett.

• Anonym (me)

Tack!

Men ger promenad verkligen effekt??

• Vila

O, ja, prommenader ger verkligen effekt. Jag gick ner med hjälp av prommenader. En långprommenad per dag och genom att äta enligt GI. Att endast ändra kosten (som jag också provat) funkar inte för mig. Prommenader är det enda jag kan göra som har problem med lederna och bor flera mil från en simhall.

• lunkentuss
    Anonym (me) skrev 2010-06-13 16:31:06 följande:
    Tack!

Men ger promenad verkligen effekt??
    absolut! Effektivaste fettförbränningen är ca 45 min RASK promenad på morgonen före frukost Då är blodsockret som lägst... =) Ät frukost direkt efter promenaden.

Att bara lunka runt ger såklart ingen effekt, utan det är rask promenad så man blir flåsig o höjd pulssom gäller
  • Anonym
    lunkentuss skrev 2010-06-13 14:12:35 följande:
    all fysisk ansträngande aktivitet som håller på i 45 min eller längre startar fettförbränning (man ska däremot inte hålla på i mer än 90 min för då börjar även muskler att brytas ner)
    Förlåt, men det där var det dummaste jag har hört.
    Muskler börjar INTE brytas ner efter 90 minuters träning. De flesta idrottare som bygger muskler tränar mer än 90 minuter, och de har inga problem med att musklerna skulle brytas ner. Vad har du fått den tokiga informationen ifrån?

Du behöver inte heller träna 45 minuter för att fettförbränningen ska starta. Du kommer att bränna fett om du har ett kaloriunderskott och/eller ett förbränningsöverskott. Dvs om du äter mindre än du förbränner, eller förbränner mer än du äter så kommer du att gå ner i vikt. Då ts inte har några muskler att tala om så kommer kroppen att ta energi från hennes fettdepåer.

Om TS tränar 45 4 ggr vecka så har hon mycket mer nytta av det än 60 minuter 2 ggr vecka exempelvis.
  • Anonym
    lunkentuss skrev 2010-06-13 14:12:35 följande:
    Om du ansträngt dig väldigt mycket, tex tränat spinning så är det också viktigt att så snabbt som möjligt tillföra kolhydrater (inom en timme) annars förbränns muskler istället för fett.
    Ett tillägg. Kroppen bränner inte heller muskler i stället för fett (om det finns fett att ta av). Kroppen bränner i första hand glycogen som finns i levern (det är därför du bör träna före frukost när det är tomt där), sedan bränner kroppen fett och SIST muskler. Då jag antar att TS inte är ett muskelberg utan fett (då skulle hon ju inte fråga) så är det heller ingen risk att hon skulle bränna muskler om hon inte äter.

Man ska äta efter träningen för att man ska kunna BYGGA muskler, som i sin tur ökar förbränningen även efter träningen.
  • lunkentuss
    Anonym skrev 2010-06-13 20:05:32 följande:
    Förlåt, men det där var det dummaste jag har hört.
    Muskler börjar INTE brytas ner efter 90 minuters träning. De flesta idrottare som bygger muskler tränar mer än 90 minuter, och de har inga problem med att musklerna skulle brytas ner. Vad har du fått den tokiga informationen ifrån?

Du behöver inte heller träna 45 minuter för att fettförbränningen ska starta. Du kommer att bränna fett om du har ett kaloriunderskott och/eller ett förbränningsöverskott. Dvs om du äter mindre än du förbränner, eller förbränner mer än du äter så kommer du att gå ner i vikt. Då ts inte har några muskler att tala om så kommer kroppen att ta energi från hennes fettdepåer.

Om TS tränar 45 4 ggr vecka så har hon mycket mer nytta av det än 60 minuter 2 ggr vecka exempelvis.
    fasen att jag packar ner mina böcker så jag inte kan citera, men helt ute o cyklar är du iaf inte nej
  • Klaraah

Jag har aldrig gått ner i vikt av gymmet. Bara fått bättre hållning och mått bättre. Jag har prövat att både cykla och gå till jobbet däremot. Cyklade 40 min till och 40 min från jobbet varje dag. Det gjorde att jag höll mig i form och jag skulle definitivt ha vägt mer om jag inte cyklat. Det som skapade den mesta viktnedgången var dock när jag gick till jobbet 50 min i vardera riktning. Jag är i grunden lite smått mullig - men då var jag smal som en sticka! Sen tänkte jag liksom inte på att jag "brände". Jag bara njöt av frisk luft efter att ha suttit på kontor. Och efter ett tag ville jag absolut inte ta bussen till jobbet, pga alla störande hostande, snörvlande människor. Så skönt att få gå själv, njuta av årstidsväxlingarna, och ibland lyssna på musik. Att jogga är ju också himla bra, men har man inte så mycket disciplin kan det vara svårt efter jobbet. Sen funkar det inte riktigt hela året - för de flesta. Promenera mera! - och det schemalagt. Allra bäst till och från jobbet - om inte åtminstone en av vägarna.

• Klaraah

...en sak till. Jag har både stavar och handledsvikter (tunga mjuka armband). Stavar gör att man flåsar lite mer men handledsvikter är smidiga att ha med sig, man tänker inte så mycket på dem och så ger de extra träning.

• Pennskrinet
    lunkentuss skrev 2010-06-14 11:17:22 följande:
    fasen att jag packar ner mina böcker så jag inte kan citera, men helt ute o cyklar är du iaf inte nej
    Vad är det för böcker? För dina påstående låter som gamla myter som tyvärr fortfarande cirkulerar. Håller helt med det som Anonym 5&6 säger. Och du kommer aldrig gå ner i vikt genom att slänga i dig en massa kolhydrater efter ansträning, snarare gå upp.
  • Pennskrinet

Och som svar på TS, inlines (rollerblades) är ett bra sätt att träna om du tycker det är kul. Men bara nedförsbackar ger kanske inte så mycket utan bör i såna fall vara en del uppför och raksträckor så att du anstränger dig.

Svar på tråden Roligare fettförbränning??