• taxsandra

Ricinolja ??

Funkar det att dricka för att få igång förlåssningen??
    Är det farligt att dricka det för att få igång förlåssningen??

Nån som har erfarnhet av det``

• Svar på tråden Ricinolja ??
  • La Lola

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att dricka det!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • taxsandra

men varför säger många att det inte är nån fara att dricka det??

• 79Anna

Jag provade det när jag väntade mitt andra barn, hjälpte inte alls

Det enda som hjälper är att vila och slappna av, det sätter oftast igång när kroppen är som mest avslappnad... så ta det bara lugnt så kommer din bebis

Lycka till

• La Lola
    taxsandra skrev 2010-06-13 15:57:39 följande:
    men varför säger många att det inte är nån fara att dricka det??
    För att de tycker så?

En förlossning börjar när den börjar.
    Alla bebisar kommer ut till slut på ett eller annat sätt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LisenL

Jag har inte tagit det men läste detta på Niomånader.

Ricinolja
    Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
    Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.

"Eftersom man inte vet säkert vad konsekvenserna av ricinoljeintag hos en gravid kvinna kan bli så är ricinolja inte något jag rekommenderar till gravida."
    Gudrun Abascal, leg. barnmorska (chefsbarnmorska på BB Stockholm)

• Loppanjkpg

jag drack ricinolja när jag fick min son för att sätta igång och det funkade, rådgorde med BM innan som sa att det absolut inte va farligt på något sätt det ända som kan hända är att det blir väldigt intensivt och man kan få sk mastodontvärkar, vilket inte alls många får men dock fick jag det min son var ute 5 efter första värken och jag hade inga värkmellanrum. min kompis har oxå använt vid båda sina barns förlossningar utan att det blivit för intensivt men det har satt igång det alla gånger:)

• Idda

Visst finns det saker som kan sätta igång en förlossning, stress exempelvis, hög aktivitet osv. Vidare vill ju BM ogärna känna på livmodertappen för att en stimulans på denna kan sätta igång det. Så att påstå att en bebis kommer när den kommer och att det inte finns några sätt är nog inte riktigt korrekt.

Däremot så tror inte jag heller på alla de här husmorsknepen. Jag drack visserligen ricinolja innan förra förlossningen. Det är ju visserligen svårt att säga om det var det om satte igång det eller om det bara var dags då. Jag blev i vart fall inte jätte dålig av ricinoljan som vissa skriver. Tror att allt är väldigt individuellt.

• snuttann1980

Jag har hört att det inte är bra att dricka det,men min mamma gjorde det för ca 20år sen då hon gick över tiden med min lillebror,hon drack några små flaskor men det hjälpte då inte.

Svar på tråden Ricinolja ??