• Maj80

Dop hemma - hur?

Sitter här och försöker få tiden att gå i väntans tider...

Började fundera lite kring dop. Vår son är döpt och vill även att denna lill* ska döpas - av traditionella anledningar. Vår son döptes i kyrka och eftersom vi ej är troende så kändes det inte helt rätt. Dopet var lyckat men det kändes inte som vi. Denna gång skulle vi vilja ha dopet hemma, dels eftersom vi numera bor i hus och vill gärna ha dopet utomhus.

Hur går man tillväga?

Kontaktar man sin församlings och går vidare därifrån eller hur får man tag på prästen?
    Sen undrar vi: efter själva dopcermonin, stannar prästen kvar då? Eftersom det inte kommer bli någon vi alls känner så känns det lite konstigt...

Tacksam för alla råd, tips och erfarenheter kring dop hemma!

• Svar på tråden Dop hemma - hur?
  • Sarah84

Vår dotter döptes ute, hemma hos mina föräldrar i trädgården. Vi kontakta prästen som vi ville ha & han gick med på de. Sen fixa han resten som har med själva "dopet" att göra..
    Alla präster tror jag dock inte går med på att döpa så..  Med sonen döpte vi i kyrka, hade velat döpa i trädgården då också, men lite svårt i Nov =) Ring till prästen & hör med han =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • parvati

Men om ni varken är kristna eller vill vara i kyrkan så finns det ju ingen anledning till att det ska vara en präst som förättar dopet, som för övrigt görs för att välkomna barnet in i den kristna församlingen.

Det ni är ute efter är en namngivningsceremoni för att välkomna ert barn. Det kan ni antingen göra själva i trädgården eller så tror jag att man kan ta kontakt med någon förening för ateister. Vanligast är att man gör den själv. Ni kanske vill läsa någon dikt som passar, ha allsång eller att någon ni känner sjunger. Bjud på mat, skumpa, kaffe ja det ni känner för.

• Nyfiken gul

alltså väljer ni en präst så blir dopet kristet i alla fall - det är bara själva kyrkobyggnaden ni inte har omkring er. ett dop hemmavid är och förblir en form av gudstjänst även där och följer därmed dom regler som finns för dop/gudstjänst.

vill ni vara helt utan kristet budskap ska ni i så fall välja en enkel namngivnigscermoni.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Fija m 2 pojkar

Hej!

Jag är präst i Svenska kyrkan, själv döpt i hemmet och har haft dop i hemmet.

Precis som nämnts ovan blir det ändå en dopgudstjänst. Alla församlingar är inte positiva till dop i hemmet, åtminstone inte av sådana skäl som du anför ovan.

Om man inte känner familjen, så är det inte troligt att prästen stannar någon längre stund efter själva dopet.

När det gäller vad man ska tänka på vid dop i hemmet vill jag påminna om följande:
    - Barnet som döps i hemmet kan kanske inte återvända till den plats där man döptes, eftersom ni troligtvis flyttar så småningom (jämfört med om man döps i en kyrka). Inte heller kan man konfirmeras, eller säkert gifta sig på samma plats, vilket är viktigt för en del.
    - Prästen kommer ensam. Musik får man fixa själv, vilket ingår i en dopgudstjänst i kyrkan.
    - Utomhus är en risk med vädret, tänk ut en reservplan inomhus vid dåligt väder.

Ring gärna din församling och be att få prata med en präst kring dina frågor. Själva ritualet blir som sagt inte annorlunda för att det sker i ert hem.

Lycka till!

/skånepräst

Svar på tråden Dop hemma - hur?