• bakabakalitenkaka

Åksjuk 2-åring, vad göra ???

Min son (2½ år) är extremt åksjuk, spyr varje gång vi åker lite längre. Eftersom vi inte har våra familjer/släkt i samma stad så blir det en del åka bil för att hälsa på.
    Finns det inte åksjuketabletter för barn? Vad kan man annars göra?
    (Han sitter bakåtvänd i framsätet)

Det enda som fungerar är att inte ge honom mat ett tag innan vi ska åka. Men det känns så hemskt att "svälta honom". T.ex. när vi åker till Leksand (från sthlm) så får han ingen mat 2 timmar innan, resan tar ca 3½ timme. Stackarns har då inte fått något att äta på 5½ timme :(

Colin 07.12.21
  • Svar på tråden Åksjuk 2-åring, vad göra ???
  • Kattbacken

Jag har också en åksjuk liten rackare på 2 år, känns verkligen inte roligt att svälta dem men det är inte heller kul med spyor varje resa som är över 20 min lång... Vore verkligen fint med lite tips på hur man kan hjälpa. Vi brukar försöka avleda så mycket det går och få henne att titta på den som kör istället för ut genom fönstret, tyvärr är det ofta så att hon får kväljning och sen säger kräks, varpå hon blir ledsen vilket resulterar i ännu fler kväljningar och så är det igång.

• MrsQuitaz

det sak finnas armband på apoteket som barnet sätter på vardera handled. detta armband har en liten kula som ska placeras på baksidan av handleden på pulsen liksom. den ska kontrollera illamåendet. min lilla kusin använder sig av dessa och de fungerar bra för henne. jag vet dock inte mer om armbandet, lycka till!

• Shmone

vi har också åksjuka barn. tvååringen kan inte åka bussen till stan utan att kräkas. Vi promenerar mest o åker bara när vi verkligen måste.. vi har ingen bil heller. De få gånger vi ska åka nånstans ger vi åksjukepiller som vi fått utskrivet av läkare men det är frågan om kanske varannan var tredje månad....

• deac

Armbanden är bra, de har hjälpt min son tycker jag. Numera sitter han framåtvänt, kan fortfarande bli åksjuk men jag tycker att det hjälper att han tittar på film när vi åker längre sträckor. Kanske det skulle hjälpa även om din son ännu sitter bakåtvänt. Han skulle titta "framåt" och kanske hålla sig fokuserad på filmen.

• Eofrysina

Jag har en dotter som började lida rejält av åksjuka i tvåårsåldern. När det var som värst kräktes hon efter bara ngn mil i bilen. Tack och lov blir det oftast bättre ju äldre de blir. Barn blir lätt rörelsesjuka i tvåårsåldern och växer sedan ur det... dock inte min dotter. Jag lider själv av åksjuka än idag och en sak vet jag helt säkert... att låta bli att äta gör ofta illamåendet värre. 

Jag hade alltid kex med i bilen när hon var yngre och lite vatten i drickmugg, samt körde försiktigt i kurvorna.  Då undvek man spyor på kortare resor (under 1h i bil) för långresor som skulle ta mer än 2.5- 3h fick vi utskrivet lergigan som åksjukemedicin. Lergiganet funkade bra just för längre resor.  

• mausi2008

Jag har fått veta att barnet INTE får vara hungrid/ "svältas" innan resa...det kanske hjälper just mot att kräkas dock inte mot illamåendet. Vår dotter som är 2 år är också mycket åksjuk. Det som hjälper bäst för oss är att avleda så mycket som möjligt, sjunga och ge kakor/salta pinnar/skorpor och vatten regelbundet. Inga söta drycker under färden, ingen välling/mjölk innan avresa. Att suga på nappen förstärker tydligen illamåendet men måste barnet ha nappen ska man byta ut den efter ett tag eller skölja av med lite vatten så att den är fräsch. Det ska inte vara varmt alls i bilen och ofta lämnar vi fönstret öppet en bit just där hon sitter. Annars kan jag verkligen rekommendera "spypåsarna" som man kan köpa på apoteket (samma som används inom sjukvården) - detta hjälper såklart inte mot illamåendet men de är SÅ smidiga när det väl händer. Vi har börjat använda påsarna nu i början av semestern och sedan dess blev det inte en enda spya på kläderna/barnstolen - det gör allt lättare och mindre "dramatiskt" och dottern blir inte lika ledsen.
    Det är så synd om våra små som blir åksjuka! :( Jag HOPPAS att detta är något som går över med tiden, nu är vi rätt vana men det vore så skönt för barnen -och föräldrarna- om man kunde slippa denna dumma åksjuka!

• axdal

ett tips är att ta kirurg tept och tejpa i ett krys över naveln. 
    det sitter en massa nerver vid naveln. och det har fungerat på mig i alla år jag blir åksjuk bara jag och åker och handlar. men tejpar jag naveln så känner jag inga symtom av åksjuka. 

så testa det istället för en massa piller.  

• Ragnar

Har en 5-åring som varit åksjuk från det att han var 1 år. Han kräktes i bilen redan tidigare men då trodde vi att det var för att han satt ihopvikt i bilstolen. Vi hade inte en tanke på att det gick att få tabletter och armbanden från apoteket hjälpte inte det minsta, så vi köpte bra kräkpåsar istället. Oftast kräktes han under de första 10 min. av bilresan och sen var han så trött att han somnade. Redan innan han blev 3 år lärde han sig att hålla kräkpåsen, som sitter på en plastring, själv. Efter der har vi i alla fall inte behövt ha med trasor och extrakläder varje gång vi åker bil. Att ha ett fönster öppet och passa så att det inte blir varmt i bilen hjälper också. Annars blev det mycket bättre när han fick en framåtvänd stol. Så det är nog bara att hålla ut i några år.
    Hans pappa var jätte åksjuk som liten men det gick över helt då han kom upp i tonåren vilket jag hoppas att det gör för lillen också.

• 790721

Har vänners var barn är åksjuka de får mat 1 timme innan och sedan kex och något att dricka i bilen när de åker och nu funkar det mycket bättre. Har hört att det blir värre om man inte får mat i magen. Jag blir lätt åk sjuk vid längre resor äter alltid innan och har med vatten och banan i bilen hjälper jätte bra!

• sweetfia
    bakabakalitenkaka skrev 2010-06-13 17:29:09 följande:
    Min son (2½ år) är extremt åksjuk, spyr varje gång vi åker lite längre. Eftersom vi inte har våra familjer/släkt i samma stad så blir det en del åka bil för att hälsa på.
    Finns det inte åksjuketabletter för barn? Vad kan man annars göra?
    (Han sitter bakåtvänd i framsätet)

Det enda som fungerar är att inte ge honom mat ett tag innan vi ska åka. Men det känns så hemskt att "svälta honom". T.ex. när vi åker till Leksand (från sthlm) så får han ingen mat 2 timmar innan, resan tar ca 3½ timme. Stackarns har då inte fått något att äta på 5½ timme :(
    Bara läst TS, men min son var också åksjuk vid den åldern han är snart 4 och det är bättre nu.
    Vi köpte åksjukearmband till honom, de funkade ibland.
    Det bästa för oss var att åka när han var trött så han somnade i bilen, då blir de inte åksjuka.
  • bakabakalitenkaka

Första gången han fick tablett fungerade det jättebra, han blev iofs väldigt trött, men inget kräk!
    Nu andra gången han fick det kom världens kräk efter 30 minuter. Suck. Så mycket hjälpte det. Tycker så synd om honom! Han blir så ledsen. Och så får man tvätta bilen varje gång, jobbigt på flera sätt.

Det funkar inte att ge honom mat innan/under bilresa, det kommer upp garanterat!

Colin 07.12.21
  • axdal
    bakabakalitenkaka skrev 2010-08-12 18:45:45 följande:
    Första gången han fick tablett fungerade det jättebra, han blev iofs väldigt trött, men inget kräk!
    Nu andra gången han fick det kom världens kräk efter 30 minuter. Suck. Så mycket hjälpte det. Tycker så synd om honom! Han blir så ledsen. Och så får man tvätta bilen varje gång, jobbigt på flera sätt.

Det funkar inte att ge honom mat innan/under bilresa, det kommer upp garanterat!
    har du testat att tejpa ett kors av kirurgtejp över naveln.. jag har alltid haft det och jag har vänner vars barn är jätteåksjuka och de tejpar och dt har fungerat.. så testa.. 
Svar på tråden Åksjuk 2-åring, vad göra ???