• Jenny825200

Katolsk präst som ej är fanatisk o konservativ...

Vi går i bröllopstankar, men jag är katolik, dock har jag sedan tonåren ifrågasatt och tagit lite avstånd från katolska kyrkan då det är mycket i utövandet som jag inte tror på, ex bikt, och prästers "rättighet" att verka så fanatiska och dömande.. ändå har jag betraktat mig som troende, fast utövat min tro utan att delta i t.ex bikt och nattvard.
    För att göra en lång historia kort har jag sedan tidigare ett barn från ett förhållande där jag inte ingått äktenskap, detta barn är döpt i svenska kyrkan eftersom barnets pappa som är protestant inte ville låta mig döpa honom i den katolska eftersom han ansåg den vara för "flummig" och hans barn inte skulle ha en påtvingad strikt religion utan få välja själv. Dessutom satte sig prästen emot att döpa vårat barn om vi inte hade planer att ingå äktenskap, vilket vi inte var ense om. Nu är jag i ett annat förhållande och vi vill gifta oss. Jag vill gifta mig i katolska kyrkan av flera skäl, dels samtycker jag mycket i att äktenskapet är ett heligt sakrament och bör vara oåterkalleligt utan grund och jag tror som sagt på min infödda tro och religion även om jag som sagt ifrågasatt den.. Jag vill ha ett katolskt bröllop, men känner att jag inte vill vigas av en fanatisk o konservativ präst som ifrågasätter min tro.. de präster jag varit i kontakt med har varit polska, och jag har fått känslan att deras sätt har inte bara varit religiöst utan även kulturellt, så därför undrar jag - finns det katolska präster som inte är strikt fanatiska, som kanske har ett mer öppet, ungdomligt bemötande av sin församling.. någon som kan tipsa om en bra sådan?
    Så vitt jag vet är det enda som sätter emot ett katolskt bröllop om man sedan tidigare varit gift och inte ingått tidigare sakrament (kommunion, konfirmation) samt att man har som syfte att uppfostra sina barn katolskt och har gemensamma tankar kring barn och familj.. jag vill inte att mitt bröllop ska bli till ett "påprackande" av religion eftersom alla gäster inte är katoliker.. så bra tips ?

• Svar på tråden Katolsk präst som ej är fanatisk o konservativ...
  • Sven Erik Johansson

jag är själv troende kristen, dock protestant, men jag tycker det mest
    raka ärliga om du har de perspektiv du skriver är att gifta sig
    borgerligt  om du gifter dig eller alternativt  gifta sig i ett samfund som tror mer 
    som du.  Kanske kan du bli medlem i ett annat samfund . Kanske  kan du och 
    fler som  delar din tro bilda en egen församling, ett eget samfund.
    Jag tror man får visa så mycket respekt för ett samfund om man inte delar
    eller åtminstone är intresserad av dess tro att man funderar på andra
    vigselalternativ.

Jag är som sagt protestant, men jag tror inte de flesta katolska präster är vare sig dömande eller fanatiska. Vad bikten beträffar så går jag ju inte regelbundet till någon bikt, men däremot är det centralt i kristen tro vare sig den är katolsk, protestantisk eller ortodox att vara medveten om sina brister, vara medveten om att man inte är perfekt. Om vi vore perfekta, om vi verkligen levde så att vi alltid älskade vår nästa som oss själva med mera, ja då skulle inte någon kyrka  behövas över huvud taget och då skulle inte Jesus ha behövt komma osv.

Jag bekänner själv inför Gud när jag läser syndabekännelsen men biktar mig inte för prästen. Om vi inget hade att bekänna skulle denna värld se annorlunda ut. Då skulle inte girighet finnas, inga svek, inget våld, ingen miljöförstöring, ingen svält, ingen hemlöshet, inga krig, ingen egoism-ja då skulle vi verkligen räcka ut handen i kärlek till vår nästa som behöver oss.

Nu påtvingas man ju ingen tro bara för man är döpt. Man har frihet att välja och
    stå kvar  eller gå ur när man är gammal nog att välja. På ett sätt förstår jag hur den katolske prästen som inte ville förrätta dopet tänkte. Han tänkte nog så här:
    Om barnet ändå inte kommer att uppfostras i en miljö där man på allvar utan privata
    förbehåll är Jesu efterföljare så är dopet kanske  "bortkastat". Om barnet som äldre
    sedan kommer till tro kan han/hon välja själv att döpa sig en dag, men om barnet inte
    kommer att vara katolskt troende så menar han nog att dopet ändå inte är någon vits.
    Dopet är ju inte en ceremoni , inte en tradition, utan mer betydelsefullt än så.
    Varför vara med i katolska kyrkan om man inte delar dess tro?

Att gifta sig katolskt är inget påprackande. Alla som går på ett bröllop i katolska kyrkan vet väl att där tror man katolskt, men var o en kan ta ställning.

I o för sig tycker jag , fast jag är kristen, att alla vigslar skall vara borgerliga. Sedan
    kan man ha en välsignelseceremoni  i kyrkan.

• MissMango

I min kyrka fanns förr i alla fall en svensk präst som var väldigt öppen i sitt sinne. Då jag inte går dit längre (känner precis som du) vet jag inte om han är kvar men jag vill ge dig rätt i att det mycket väl kan vara kulturellt betingat att polska präster är sådär, är själv halvpolack. Ring till din församling och fråga och säg ärligt att du hellre vill ha en svensk präst eller förklara din problematik. Katolska kyrkan skulle behöva massor med nytt blod, gamla polska stofiler borde gå i pension

• Kinya

Men äktenskapet är ju oåterkalleligt enligt din tro även om du itne gifter dig katolskt. Det är inte ritualerna som avgör ens tro och vad som är giltigt utan vad man själv tror på.

Jag är uppfostrad katolskt men eftersom jag inte känner att jag håller med kyrkan i det mesta så gifte jag mig borgerligt men mitt äktenskap är lika oåterkalleligt för det (för mig). Ett äktenskap i katolska kyrkan är ju inte oåterkalleligt i samhället bara i tron.

• Jenny825200
    Sven Erik Johansson skrev 2010-06-14 16:03:59 följande:
    jag är själv troende kristen, dock protestant, men jag tycker det mest
    raka ärliga om du har de perspektiv du skriver är att gifta sig
    borgerligt  om du gifter dig eller alternativt  gifta sig i ett samfund som tror mer 
    som du.  Kanske kan du bli medlem i ett annat samfund . Kanske  kan du och 
    fler som  delar din tro bilda en egen församling, ett eget samfund.
    Jag tror man får visa så mycket respekt för ett samfund om man inte delar
    eller åtminstone är intresserad av dess tro att man funderar på andra
    vigselalternativ.

Jag är som sagt protestant, men jag tror inte de flesta katolska präster är vare sig dömande eller fanatiska. Vad bikten beträffar så går jag ju inte regelbundet till någon bikt, men däremot är det centralt i kristen tro vare sig den är katolsk, protestantisk eller ortodox att vara medveten om sina brister, vara medveten om att man inte är perfekt. Om vi vore perfekta, om vi verkligen levde så att vi alltid älskade vår nästa som oss själva med mera, ja då skulle inte någon kyrka  behövas över huvud taget och då skulle inte Jesus ha behövt komma osv.

Jag bekänner själv inför Gud när jag läser syndabekännelsen men biktar mig inte för prästen. Om vi inget hade att bekänna skulle denna värld se annorlunda ut. Då skulle inte girighet finnas, inga svek, inget våld, ingen miljöförstöring, ingen svält, ingen hemlöshet, inga krig, ingen egoism-ja då skulle vi verkligen räcka ut handen i kärlek till vår nästa som behöver oss.

Nu påtvingas man ju ingen tro bara för man är döpt. Man har frihet att välja och
    stå kvar  eller gå ur när man är gammal nog att välja. På ett sätt förstår jag hur den katolske prästen som inte ville förrätta dopet tänkte. Han tänkte nog så här:
    Om barnet ändå inte kommer att uppfostras i en miljö där man på allvar utan privata
    förbehåll är Jesu efterföljare så är dopet kanske  "bortkastat". Om barnet som äldre
    sedan kommer till tro kan han/hon välja själv att döpa sig en dag, men om barnet inte
    kommer att vara katolskt troende så menar han nog att dopet ändå inte är någon vits.
    Dopet är ju inte en ceremoni , inte en tradition, utan mer betydelsefullt än så.
    Varför vara med i katolska kyrkan om man inte delar dess tro?

Att gifta sig katolskt är inget påprackande. Alla som går på ett bröllop i katolska kyrkan vet väl att där tror man katolskt, men var o en kan ta ställning.

I o för sig tycker jag , fast jag är kristen, att alla vigslar skall vara borgerliga. Sedan
    kan man ha en välsignelseceremoni  i kyrkan.
    Du har missförstått, jag TROR på den katolska läran, dock kan jag inte bilda en "egen religion" för att jag inte tror på allt, t.ex tror jag inte att en präst kan förlåta mina synder som det är i katolisicmen, eftersom jag är skyldig inför gud. Jag tror inte på den lutheranska/protestantiska läran, jag tror inte på att prästmannaskapet är ett yrke utan ett kall.. Däremot har jag varit med om inom katolska kyrkan att prästen tagit emot "mutor" t.ex för att döpa min son för några år sedan och bl.a därför avstod vi dopet. Jag vill dock fortfarande gifta mig i den katolska kyrkan för jag vill att mitt äktenskap ska vara giltligt som sakrament och inte gifta mig enbart lagstadgat - utan inför gud och våra nära, en lag går att upplösa, ett löfte till gud står s.a.s kvar.. detta är min tro.. dock är det ju som med alla sätt att tro, alla religioner att det är fritt att tolka som man vill och på så vis har jag mött präster som varit / verkat fanatiska för att sedan ändra sig om man erbjuder "ekonomisk ersättning" för att de ger sin välsignelse. bland annat som sagt med sonen när han var född "i synd" dvs utanför ett äktenskap !
  • Jenny825200
    MissMango skrev 2010-06-16 10:40:30 följande:
    I min kyrka fanns förr i alla fall en svensk präst som var väldigt öppen i sitt sinne. Då jag inte går dit längre (känner precis som du) vet jag inte om han är kvar men jag vill ge dig rätt i att det mycket väl kan vara kulturellt betingat att polska präster är sådär, är själv halvpolack. Ring till din församling och fråga och säg ärligt att du hellre vill ha en svensk präst eller förklara din problematik. Katolska kyrkan skulle behöva massor med nytt blod, gamla polska stofiler borde gå i pension
    Skönt att höra att fler uppfattat det som jag !!!

Vilken kyrka går du till ? Jag hör till Katolska domkyrkan (Folkungagatan Sthlm). Där finns det mest polska präster och nunnor och få har ett "yngre tänk" eller är yngre utan många är väldigt strikta och jag vill inte att mitt äktenskap o bröllop ska vara en "uppläxning" kring min religion och tro vilket jag upplevt på bl.a min systers bröllop där prästen "skällde" på alla gäster som var sena och skrek att riktiga troende katoliker visar sin respekt för gud och kommer i tid, att vi inte är riktiga katoliker osv. sen att brudgummens familj var engelsmän och hörde till den engelska kyrkan och att min syster blev jätteledsen och stressad över att prästen gjorde vigseln till sitt tillfälle att få döma ut sin församling blev bara jättejobbigt, ingen orkade sjunga med i sångerna eller prata med prästen..
  • Jenny825200
    Kinya skrev 2010-06-16 10:51:18 följande:

Men äktenskapet är ju oåterkalleligt enligt din tro även om du itne gifter dig katolskt. Det är inte ritualerna som avgör ens tro och vad som är giltigt utan vad man själv tror på.

Jag är uppfostrad katolskt men eftersom jag inte känner att jag håller med kyrkan i det mesta så gifte jag mig borgerligt men mitt äktenskap är lika oåterkalleligt för det (för mig). Ett äktenskap i katolska kyrkan är ju inte oåterkalleligt i samhället bara i tron.

Kanske, enligt din tro.. men enligt den katolska tron så är enbart ett äktenskap giltigt om det ingåtts i den katolska kyrkan, jag anser inte att en borgerlig vigsel är annat än de lagliga rättigheter, jag vill gifta mig i min kyrka, det är så JAG tror ..
  • Lizamaria
    Karolina86 skrev 2010-06-17 07:09:11 följande:
    Du har missförstått, jag TROR på den katolska läran, dock kan jag inte bilda en "egen religion" för att jag inte tror på allt, t.ex tror jag inte att en präst kan förlåta mina synder som det är i katolisicmen, eftersom jag är skyldig inför gud. Jag tror inte på den lutheranska/protestantiska läran, jag tror inte på att prästmannaskapet är ett yrke utan ett kall.. Däremot har jag varit med om inom katolska kyrkan att prästen tagit emot "mutor" t.ex för att döpa min son för några år sedan och bl.a därför avstod vi dopet. Jag vill dock fortfarande gifta mig i den katolska kyrkan för jag vill att mitt äktenskap ska vara giltligt som sakrament och inte gifta mig enbart lagstadgat - utan inför gud och våra nära, en lag går att upplösa, ett löfte till gud står s.a.s kvar.. detta är min tro.. dock är det ju som med alla sätt att tro, alla religioner att det är fritt att tolka som man vill och på så vis har jag mött präster som varit / verkat fanatiska för att sedan ändra sig om man erbjuder "ekonomisk ersättning" för att de ger sin välsignelse. bland annat som sagt med sonen när han var född "i synd" dvs utanför ett äktenskap !
    Men? det är väl inte prästen som förlåter dina synder - prästen är ju bara ett Guds redskap: i bikten så förmedlar prästen Guds förlåtelse och ger avlösning. Så är det enligt Luthersk tradition och jag är nästan helt säker på att samma syn gäller i den Romersk katolska kyrkan (Luther ville nämligen absolut inte ta bort bikten o var väldigt trogen den: trots annan kritik...)
  • Sven Erik Johansson
    Karolina86 skrev 2010-06-17 07:09:11 följande:
    OK-jag missuppfattade nog en del då men ajg skulel vilja säga så här:

Först en fråga:
    1) Är det verkligen så att katolska kyrkan om man går till tex deras katekes anser att prästen i sig är den som förlåter synder? Är det inte precis som i min församling så att prästen säger at han på Jesu Kristi uppdrag meddelar syndaförlåtelse?

2) Det är nog lite olika hur olika protestanter ser på prästämbetet.

3) Jag kan berätta att personligen så går jag på gudstjänster i svenska kyrkan i en församling där jag har förtroende för prästen, men formellt har jag gått ur och är samfundslös eftersom jag  betraktar många av våra biskopar och kyrkopolitiker som att de har svikit evangeliet  och jag anser att politiska partier i kyrkan är "uppåt väggarna".
    Jag hopaps dock kunna gå med igen en dag då partipolitiken försvunnit i kyrkan.
    Jag tillhör de mer teologiskt konservativa protestanterna.

4) Det finns ju också olika riktningar inom protestantismen. alla är inte vad som kallas lutheraner.

5) Jag tycker du skall anmäla de präster som var villiga att ta mutor till deras resspektive biskopar elelr annan kyrklig instans i katolska kyrkan. Katolska kyrkan tillåter
    förståss inte att göra så. Sådana präster som du näämner kan ju inte ha en äkta katolsk tro.

6)Sedan finns i o för sig flera saker som gör att jag själv, ÄVEN OM jag betraktar också troende katoliker som trossyskon i Kristus och även om jag tagit intryck av flera av de katolska helgonen osv, har svårt att tänka mig attgå från samfundslös tilla tt bli katolik.
    Jag stöder inte sådan bön via helgonen som sker i katolska kyrkan, inte tanken om påvens ofelbarhet då han uttalar sig ex cathedra, inte den katolska tanken på vad som sker med bröd och vin i samband med nattvarden osv. Däremot har ju en del aav det Luther kritiserade i romkyrkan försvunnit som tex avlatshandeln.

7) Jag hoppas du hittar ett bra alternativ.

8) Det finns vissa protestantiska församlingar som står ganska  nära katolicismen.
    Det är lite olika ibland inom ett och samam samfund.
  • Sven Erik Johansson
    Karolina86 skrev 2010-06-17 07:13:58 följande:

Vilken kyrka går du till ? Jag hör till Katolska domkyrkan (Folkungagatan Sthlm). Där finns det mest polska präster och nunnor och få har ett "yngre tänk" eller är yngre utan många är väldigt strikta och jag vill inte att mitt äktenskap o bröllop ska vara en "uppläxning" kring min religion och tro vilket jag upplevt på bl.a min systers bröllop där prästen "skällde" på alla gäster som var sena och skrek att riktiga troende katoliker visar sin respekt för gud och kommer i tid, att vi inte är riktiga katoliker osv. sen att brudgummens familj var engelsmän och hörde till den engelska kyrkan och att min syster blev jätteledsen och stressad över att prästen gjorde vigseln till sitt tillfälle att få döma ut sin församling blev bara jättejobbigt, ingen orkade sjunga med i sångerna eller prata med prästen..
    Beklagar detta. Den prästen verkar inte ha agerat på ett psykologiskt
    särdeles moget sätt. Däremot är det ju möjligt att han faktiskt kände en
    äkta smärta i sitt hjärta och kände det som sin plikt att säga det han ansåg viktigt.

Jag är förvisso protestant, men vad gäller vigselgudstjänster och begravningar
    osv så tycker jag i o för sig att prästen utöver det andra också skall använda tillfället till att förmedla åtminstone något lite evangelium men på ett psykologiskt och socialt "adekvat " vis. Många kyrkovana som kommer vid sådana tillfällen har kanske inte så mågna chanser att höra ett tilltal ifrån Jesus.
  • Kinya
    Karolina86 skrev 2010-06-17 07:15:30 följande:
    Kanske, enligt din tro.. men enligt den katolska tron så är enbart ett äktenskap giltigt om det ingåtts i den katolska kyrkan, jag anser inte att en borgerlig vigsel är annat än de lagliga rättigheter, jag vill gifta mig i min kyrka, det är så JAG tror ..
    Men då får du nog snällt acceptera att den katolska kyrkan och därmed prästen har åsikter om dig...
  • MissMango
    Karolina86 skrev 2010-06-17 07:13:58 följande:

Jag är från Göteborg (caritas), men det skadar ju inte att ringa dem ändå. Men det var det värsta jag hört om din stackars syster! Tyvärr är det ju så bland våra präster, de är ofta vana att bli behandlade med en viss vördnad och sätter sig mer än gärna på så höga hästar de kan och man ska hamna i helvetet för precis allt. På min farmord begravning såg man tydligt att prästen blev förbannad och hade nog mer än gärna skällt på oss för att det blev lite rörigt där med, men det vågade han inte

Den svenska prästen som fanns var raka motsatsen. Han var en varm och medkännande människa och som, precis som du säger, såg präsmannaskapet som ett kall, inte sitt yrke.
  • MissMango
    Sven Erik Johansson skrev 2010-06-17 07:42:42 följande:
    5) Jag tycker du skall anmäla de präster som var villiga att ta mutor till deras resspektive biskopar elelr annan kyrklig instans i katolska kyrkan. Katolska kyrkan tillåter
    förståss inte att göra så. Sådana präster som du näämner kan ju inte ha en äkta katolsk tro.
    Välkommen till den katolska verkligheten...tror du de skulle bry sig om en sån liten sak när hela Vatikanen kryllar av kriminella? Jag tror på den sanna katolska tron och min tro betyder mycket för mig. Men jag utövar hellre min tro hemma där ingen elak präst kan utnyttja min tro och sitt prästerskap emot mig som det behagar honom
  • Sven Erik Johansson
    MissMango skrev 2010-06-17 10:22:20 följande:
    Välkommen till den katolska verkligheten...tror du de skulle bry sig om en sån liten sak när hela Vatikanen kryllar av kriminella? Jag tror på den sanna katolska tron och min tro betyder mycket för mig. Men jag utövar hellre min tro hemma där ingen elak präst kan utnyttja min tro och sitt prästerskap emot mig som det behagar honom
    Det finns säkert åtskilliga präster som är inblandade i oegentligheter precis som åtskilliga av oss andra icke präster. Jag tror det beror på den lokala ledningen , tex i just det katolska stift där just en viss enskilld "fuskande präst" finns  hur mycket det tas tag i det.

PÅ ett sätt ser jag katolikerna som mina syskon i tron på Jesus och är för ekumenik
    men rent teorietiskt sett skulle jag ju glädjas ju fler katoliker
    som gjorde som före detta munken Luther och hans hustru Katarina ,som var före detta nunna,och gick ifrån påvekyrkan MEN jag är konservativ protestant och  tror inte som liberalteologiska svenska biskopar och i vissa frågor TROR JAG MER SOM KATOLSKA KYRKAN än jag tror som Anders Wejryd , MER som Anders Arborelius än som den andra Anders.

Sådana som Fader PIO och Edith Stein tex tror ajg verkligen var Gudsmänniskor-som kunde och kanske ÄNNU KAN kanalisera Guds-kraft in i världen.

Men som sagt: Jag har ett lite "kluvet" förhållande till Romkyrkan. Jaag skulel med glädje
    VÄLKOMNA Bebediktus XVI som protestantisk biskop av Rom. Han kunde fortsätta tjäna Kristus och MÅNGA SAKER rtycker ajg påvarna gör/gjort som är bra.

Jag tror det NATURLIGA för en kristen är att leva i en församlingsgemenskap fört det
    finns mycket man kan göra tillsammans manninte kan göra ensam-tex Oxfams eller Lutherhjälpens (Numera  heter det "Hela världen") verksamhet mot nöden hos vår näästa i världen, mycket solidaritesarbete.

I en församling kan man också be tilsammans och jag tror det finns särskilda löften knutna till bön under vissa förhållanden , bla vissa former av gemensam bön.

I församlingen kan man också få undervisning och infallsvinklar man inte själv
    kom att tänka på.
  • MissMango
    Sven Erik Johansson skrev 2010-06-17 11:15:27 följande:
    Det finns säkert åtskilliga präster som är inblandade i oegentligheter precis som åtskilliga av oss andra icke präster. Jag tror det beror på den lokala ledningen , tex i just det katolska stift där just en viss enskilld "fuskande präst" finns  hur mycket det tas tag i det.

PÅ ett sätt ser jag katolikerna som mina syskon i tron på Jesus och är för ekumenik
    men rent teorietiskt sett skulle jag ju glädjas ju fler katoliker
    som gjorde som före detta munken Luther och hans hustru Katarina ,som var före detta nunna,och gick ifrån påvekyrkan MEN jag är konservativ protestant och  tror inte som liberalteologiska svenska biskopar och i vissa frågor TROR JAG MER SOM KATOLSKA KYRKAN än jag tror som Anders Wejryd , MER som Anders Arborelius än som den andra Anders.

Sådana som Fader PIO och Edith Stein tex tror ajg verkligen var Gudsmänniskor-som kunde och kanske ÄNNU KAN kanalisera Guds-kraft in i världen.

Men som sagt: Jag har ett lite "kluvet" förhållande till Romkyrkan. Jaag skulel med glädje
    VÄLKOMNA Bebediktus XVI som protestantisk biskop av Rom. Han kunde fortsätta tjäna Kristus och MÅNGA SAKER rtycker ajg påvarna gör/gjort som är bra.

Jag tror det NATURLIGA för en kristen är att leva i en församlingsgemenskap fört det
    finns mycket man kan göra tillsammans manninte kan göra ensam-tex Oxfams eller Lutherhjälpens (Numera  heter det "Hela världen") verksamhet mot nöden hos vår näästa i världen, mycket solidaritesarbete.

I en församling kan man också be tilsammans och jag tror det finns särskilda löften knutna till bön under vissa förhållanden , bla vissa former av gemensam bön.

I församlingen kan man också få undervisning och infallsvinklar man inte själv
    kom att tänka på.
    Du är säkert rar och gullig men du babblar för mycket
  • Sven Erik Johansson
    MissMango skrev 2010-06-17 11:19:54 följande:
    Du är säkert rar och gullig men du babblar för mycket
    Det är för att verkligehten är komplex. det finns alltid så mågna aspekter på allt, flera perspektiv man kan se saker ur och jag försöker föra ett nyanserat samtal.
Svar på tråden Katolsk präst som ej är fanatisk o konservativ...