Katolsk präst som ej är fanatisk o konservativ...
Vi går i bröllopstankar, men jag är katolik, dock har jag sedan tonåren ifrågasatt och tagit lite avstånd från katolska kyrkan då det är mycket i utövandet som jag inte tror på, ex bikt, och prästers "rättighet" att verka så fanatiska och dömande.. ändå har jag betraktat mig som troende, fast utövat min tro utan att delta i t.ex bikt och nattvard.
För att göra en lång historia kort har jag sedan tidigare ett barn från ett förhållande där jag inte ingått äktenskap, detta barn är döpt i svenska kyrkan eftersom barnets pappa som är protestant inte ville låta mig döpa honom i den katolska eftersom han ansåg den vara för "flummig" och hans barn inte skulle ha en påtvingad strikt religion utan få välja själv. Dessutom satte sig prästen emot att döpa vårat barn om vi inte hade planer att ingå äktenskap, vilket vi inte var ense om. Nu är jag i ett annat förhållande och vi vill gifta oss. Jag vill gifta mig i katolska kyrkan av flera skäl, dels samtycker jag mycket i att äktenskapet är ett heligt sakrament och bör vara oåterkalleligt utan grund och jag tror som sagt på min infödda tro och religion även om jag som sagt ifrågasatt den.. Jag vill ha ett katolskt bröllop, men känner att jag inte vill vigas av en fanatisk o konservativ präst som ifrågasätter min tro.. de präster jag varit i kontakt med har varit polska, och jag har fått känslan att deras sätt har inte bara varit religiöst utan även kulturellt, så därför undrar jag - finns det katolska präster som inte är strikt fanatiska, som kanske har ett mer öppet, ungdomligt bemötande av sin församling.. någon som kan tipsa om en bra sådan?
Så vitt jag vet är det enda som sätter emot ett katolskt bröllop om man sedan tidigare varit gift och inte ingått tidigare sakrament (kommunion, konfirmation) samt att man har som syfte att uppfostra sina barn katolskt och har gemensamma tankar kring barn och familj.. jag vill inte att mitt bröllop ska bli till ett "påprackande" av religion eftersom alla gäster inte är katoliker.. så bra tips ?