• Tuttie

Hur få han att börja dricka vatten.

Har en son på snart 8 månader som inte vill dricka vatten. Har ni nått förslag på hur vi ska få han att börja dricka vatten? Om han inte tat flaska med vatten, är det bättre att koppdricka vatten?

För det spelar ingen roll om han får det i flaska elller mugg med eller utan pip.

Någon som har några förslag...

♥ Cornelia 060420 ♥ Gustav 091024 ♥
  • Svar på tråden Hur få han att börja dricka vatten.
  • Lena

dottern var vldigt förtjust i att dricka ur sportflaska redan när hon var liten. Annars är pipmugg eller glas en bra ide.

• Åsiktskvinnan

Prova med sked.

• Tuttie
    CaCC skrev 2010-06-13 20:33:52 följande:
    Hur många gånger har ni provat? Har han druckit välling i flaska innan?
    Vi provar varje dag.. hållt på 1 ½ månad nu.. *suck*

Ja han dricker välling i flaska, och det är väl det som gör att han inte vill dicka vatten
  • Tuttie
    lisa73 skrev 2010-06-13 20:32:38 följande:
    Vi blandar ut fruktpurén med mkt vatten o ger på sked.
    Okej :)
  • Tuttie
    Lena skrev 2010-06-13 20:29:57 följande:
    dottern var vldigt förtjust i att dricka ur sportflaska redan när hon var liten. Annars är pipmugg eller glas en bra ide.
    aha okej
    Åsiktskvinnan skrev 2010-06-13 20:31:20 följande:
    Prova med sked.
    Ja det har vi testat men det tar ju sån tid....
  • Vaniljkex

Hall ut, var dotter var inte heller fortjust i vatten forst, det tog flera manader innan hon drack det med gladje, och jag provade med olika sorters muggar utan resultat, flaska funkade inte alls. Jag gav ersattning efter maten for att hon skulle fa i sig tillrackligt med vatska tills det loste sig. Ett satt kanske kan vara att ge nagon droppe juice i vattnet, sa att det smakar nagot, och successivt minska pa juicen. Men det testade jag inte sjalv.

• Åsiktskvinnan

Min yngsta son har precis börjat dricka vatten, han blir 15 ÅR i år. =)

• CaCC
    Tuttie skrev 2010-06-13 20:36:12 följande:
    Vi provar varje dag.. hållt på 1 ½ månad nu.. *suck*

Ja han dricker välling i flaska, och det är väl det som gör att han inte vill dicka vatten
    Vi har en MAM pipmugg till vår dotter och den fick hon leka med och tillslut så började hon dricka mer och mer, nu älskar hon vatten. Håll ut!
    SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • minängel

Jag köpte babydryck från barnmatshyllan i affären och blandade 50/50 till att börja med och sedan minskade jag på drycken eftersom. Funkade bra på första barnet, andra barnet funkade ingenting på och hon dricker fortfarande dåligt och tredje drack vatten redan från början

• Tuttie

Är lite rädd för att blanda i "sött" i vattnet... Rädd för att han bara ska vilja åt det söta.
    Får prova pip lite till helt enkelt.

Min dotter nu 4år, drack tidigt vatten.. så jag blir helt ställd nu.

• CaCC
    Tuttie skrev 2010-06-13 20:55:56 följande:
    Är lite rädd för att blanda i "sött" i vattnet... Rädd för att han bara ska vilja åt det söta.
    Får prova pip lite till helt enkelt.

Min dotter nu 4år, drack tidigt vatten.. så jag blir helt ställd nu.
    Jag tror inte heller på att blanda i "sött" i vattnet, ge honom mer tid så kommer det ska du se. Han får ju i sig vätska genom mat och välling också.
    SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Lena
    Tuttie skrev 2010-06-13 20:37:51 följande:
    aha okej
    Åsiktskvinnan skrev 2010-06-13 20:31:20 följande:
    Prova med sked.
    Ja det har vi testat men det tar ju sån tid....
    Dottern har aldrig druckigt annat än välling/bröstmjölk/ersättning i nappflaska.
  • Latinomum

Oj vill jag först säga. Sonen fick vatten när han var 4månader & dricker mycket vatten än. han är 8 månader. Mitt tips är att kanske testa med NUK.s pipmugg. MAMs är så hård. & dricker han iinte från något annat så kommer han total vägra MAMs. NUK.s pipmugg har en mjuk napp. Ser bättre ut tycker jag när man är så stor att dricka från en pipmugg. en flaska. Skilja på välling & vatten. Har alltid gjort så på sonen.

testa att spruta in vatten från en spruta i munnen på honom? så han får vänja sig lite 6 lite. viktigt nu inför sommaren att han lär sig dricka vatten:D

Ett tips från mig. frys in en fruktpurre som barnet gillar i en galssform. så kan barnet med äta en hälosamglass. bra i värmen

• I have a kid

Kommerihåg förra sommaren då Var freja inte ens 1 år det gick  kanppt att få henne att dricka vatten så   köpte dom där semper dryckerna på affären dock så är saft bättre har jag fått höra nu av tandis!

NU sen i slutet av vintern så älskar dottern vatten hon ska alltid dricka vatten...

ibland kan d bli lite tjorv då PAPPA dricker läsk till maten typ jämt men då stoppar vi full pipmugg med vatten å sen 1 tsk läsk funkar!

• Maria222

Testa att ge honom med sugrör, det tyckte sonen var kul i allafall.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Stinis Olsson

Jag tror det behövs träning och rätt som det är när han är mogen för det så kommer han att haja hur man gör. Testa lite olika sätt och kör på det han föredrar.

Vi köpte MAMs men hon fattade inte att man skulle suga på pipen utan gnagade på pipen istället. Det gör hon fortfarande (6 mån) och det är den bästa tuggleksaken hon har
    Sen körde vi med vanligt plastglas ett bra tag men till slut fick jag nog för det var vatten överallt eftersom hon älskar att dricka... Jag kollade på lite olika flaskor och hittade en Nuby med handtag och en sorts antidropp funktion, det tog ett tag innan hon fattade hur man skulle göra men nu är det inga problem och hon ligger i vagnen och dricker själv =) Så den rekommenderar jag om du vill prova, om inte än så kommer han antagligen att använda den senare.

Lycka till!

Whatever you do- Don't panic! lillanochlivet.blogspot.com/
  • CorinnesMamma

Min dotter vägrade också ibörjan, tills jag började ge henne ljummet vatten - det dricker hon med glädje!! Halva flaskan (en sån liten som rymmer 100ml) med kallt vatten och halva med kokat vatten från termos = ljummet. Antar att det påminner om ersättningen/välling som hon dricker 1gång/dag. Så mitt tips är att du provar ge honom ljummet vatteten :)

• längtan09

testa olika pipar och olika flaskor. Kanske kan ni testa med pip"napp" till nappflaskan?

Sonen dricker bara ur två olika pipmuggar, IKEAs i serien med tallrik och allt, sen MAMs som har droppstopp. Men det står ett gäng med pipmuggar i skåpet han inte vill använda ;) Så testa testa testa. Testa även att kanske använda ett litet glas, typ en snapsglas eller medicinkopp och se om han dricker bättre då. Medicinsked kan också funka och då går det ju lite snabbare än med bara sked.

Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden Hur få han att börja dricka vatten.