• Anonym (Kört nu?)

Kan man ta bort en betalningsanmärkning?

Fick en orättvis anmärkning hos UC, tycker iaf jag.
    Jag klantade mig å missade betalning till ett konto jag haft sen skolåldern där jag hade övertrasserat krediten. Missade en del post i samband med en depression så en del hamnade hos inkasso under den här tiden men jag sa upp kontot direkt när jag upptäckt misstaget å betalade in allt som saknades (krediten var på hela 5000 kr) så allt är avslutat nu.
    Det tristaste av allt var att banken skickade in om prick till UC efter att allt var betalt å klart. Jag kände mig så korkad å missförstådd för nu får jag inte bolån till min drömlägenhet som jag har hittat. Usch, tajmingen var sämsta tänkbara.
    Det finns väl ingen chans att de tar tillbaka den men graspar efter halmstrån nu.
    Pleeeease, vet nån om det finns nåt utväg?

• Svar på tråden Kan man ta bort en betalningsanmärkning?
  • Anonym (inkasso)

En betalningsanmärkning kan tas bort om banken dementerar det. Då gäller det ju iofs att det finns skäl för dementin. Du får vända dig till banken i så fall.

• Anonym (...........)

banken gör ingen dementi (borttag av anmärkning) om inte banken gjort något felaktig. likaså gäller om ett ärende går via inkasso o till kfm och utslag utfärdas.

den anmärkning du nämner, när man övertrasserat en kredit är tyvärr den "värsta" anmärkning man kan få.

• Anonym (Kört nu?)

Banken förstog att det var ett misstag men kunde inte göra nåt när den väl gått iväg. Trodde kanske att jag kunde fråga hos UC, men då är det alltså kört antar jag? :(

• Anonym (...........)

UC är endast just det som UC är en förkortning av =upplysningscentral. Där finns all information samlad gällande förfrågningar och anmärkningar, alltså kan UC ej hjälpa dig med detta.

Tyvärr så är det så att det är inte ofta det blir felaktiga anmärkningar, men OM det blir så gör banken/inkassobolaget det automatiskt. 

För att ge ett exempel så finns det 2 datum när det gäller inbetalning: bokföringsdatum och registreringsdatum. bokföringsdat är då din betalning inkommit och regdatum när företaget "skrivit in" din betalning, blir regdatumet EFTER att utslag skett då görs självklart en dementi.

Tyvärr så kommer du få ha denna anmärkning i 3 år, men tiden går fort och sen är du "fri"

• Anonym (Kört nu?)

Förstår det där med registreringsdatum å bokföringsdatum . men vad menas med utslag?
    Och dementi? Är det banken som gör den i så fall?

Sitter i en paniklösning efter en separation för 3 år sen å hade äntligen hittat nytt boende där jag kan tänka mig att bosätta mig å samtidigt byta dagis eftersom sonen inte trivs på sitt så för oss blir det 3 långa år till här i vårt "tillfälliga" boende :(
    Jag vet att det är mitt eget fel men sååååå trist!!

• Anonym (...........)

Utslag= det blir en anmärkning
    Dementi = anmärkningen tas bort

Oftast så är det ju så att en skuld går till inkasso och betalas den inte då eller att ngt annat bestäms med inkassobolaget så går ärendet till kfm. Betalar man inte inom 10 dagar från och med att man skriver under ett papper man får från kfm så blir det ett utslag(=anmärkning)

När det går den vägen så kan inkassobolaget göra en dementi(=ta bort anmärnkningen)

MEN som jag skrev innan så görs detta ENDAST om inkassobolaget gjort något fel i ärendet (som tex att betalningen registrerats för sent)

När det gäller banker så är det ju tyvärr lite annorlunda, det blir en anmärkning på en gång (tror det är direkt det går till inkasso) och i detta fallet som du nu beskrivit så har ju banken egentligen inte gjort något fel, du har ju övertrasserat och inte betalat i tid, så någon dementi (borttagning av anmärkning) kan jag säga att det kommer tyvärr inte ske.

förstår att det känns jättejobbigt för dig just nu men den här tiden är snart förbi.

• Anonym (...........)

Men duuu... du skrev ju om boende också, att du hittat nånstans du vill flytta.. prata med hyresvärden (om det är hyres förståss) och förklara situationen. troligtvis så godkänner dom dig som hyresgäst om du har någon som går i borgen för dig( då får den personen också skriva under hyreskontrakt och är då betalansvarig precis som dig)

• Anonym

Men om banken ser att felet är delvis deras så kan de trots din betalnings anmärkning ge dig ett lån. Vi Lånade till vårat hus 500 000 trots att maken hade en betalnings anmärkning, vi fick skriva ett brev som förklarade varför han hade fått den och då gick det bra.
    Annars finns ju alltid http://www.bluestep.se/ eller liknade som faktiskt går ut med att de kan hjälpa till trots anmärkning.

• Anonym (Banktjänsteman)
    Anonym (Kört nu?) skrev 2010-06-13 21:06:36 följande:
    Banken förstog att det var ett misstag men kunde inte göra nåt när den väl gått iväg. Trodde kanske att jag kunde fråga hos UC, men då är det alltså kört antar jag? :(
    Tror att det blir svårt att få banken att ta bort den i och med att det hann gå så långt som till inkasso.

Men det är bättre att du pratat med dem igen istället för att gå och fundera.

Om svaret blir nej kan du ansöka om bolån hos Blue Step, där kan man få dyra bolån fast man har betalningsanmärkning.
  • Anonym (Kört nu?)

Nej, denna gick aldrig till inkasso. Det var annat under denna jobbiga period men jag har ordnat allt nu. Tyckte bara det var konstigt att banken skickade vidare detta om "grovt missbruk av konto" el nåt likn när affären redan var överstökad.
    Men bluestep tar väl ganska mycket extra som "kompensation" har jag fått för mig. Å ovanpå de höjda räntorna som kommer nu så kan det bli tufft för en ensamstående deltidsarbetande småbarnsförälder antar jag :s

• Anonym (Kört nu?)
    Anonym (...........) skrev 2010-06-13 21:39:51 följande:
    Men duuu... du skrev ju om boende också, att du hittat nånstans du vill flytta.. prata med hyresvärden (om det är hyres förståss) och förklara situationen. troligtvis så godkänner dom dig som hyresgäst om du har någon som går i borgen för dig( då får den personen också skriva under hyreskontrakt och är då betalansvarig precis som dig)
    Det är bostadsrätt å jag får inte lånet nu för detta.
    Kontot fanns hos Nordea som jag inte är kund hos annars.
    (Var ett gammalt personkonto sen 20 år tillbaka som jag inte använt på ett tag)

Antar att det blir bluestep om det ska bli nån flytt då.
    Tack för hjälpen!
Svar på tråden Kan man ta bort en betalningsanmärkning?