• Stora Havet

Efter separation - helger, högtider, barnomsorg - hur funkar det?

På väg att separera. Sonen är två år. Hur har ni firat jul, midsommar etc? Jag har inget nära nätverk - släkten bor ca 100 mil härifrån, vännerna "försvann" efter att jag fick barn, de som är gifta och har barn är så upptagna varje helg och singelvännerna hör inte av sig alls sedan jag fick barn. Trist, ja. Men jag sitter inte och deppar för det, får säkert nya vänner .

Det som känns jobbigt är att fira jul och andra högtider. Känns så ensamt om det bara är sonen och jag. Sonens pappa kommer säkert att fira med oss också. Trots att vi ska separera så vill vi det bästa för vår son och pappan är en jättebra pappa.

Hur har det funkat med semester? Vart har ni semestrat? Har ni åkt ensamma?

Hur har ni fixat det med barnomsorg? Har ni kunnat jobba 100%? Vill ju inte att sonen ska vara så långa dagar på dagis. Men för att ha råd med lägenhet och övriga livet måste jag jobba 100%. Pappan och jag bor väldigt nära varandra, så han kommer att hämta och lämna de flesta dagar.

Vore intressant med lite synpunkter runt separation och sånt? Hur har det blivit med syskon till barnet?

• Svar på tråden Efter separation - helger, högtider, barnomsorg - hur funkar det?
  • Curlingmorsan

Vi flyttade isär precis efter midsommar förra året så har inte hunnit med så många högtider än. Julafton delade vi, barnen var hos sin pappa på förmiddagen och hos mig sen. Detta året gissar jag att det blir tvärtom. Annars har vi kört på varannan vecka oavsett högtider. Det här året blir väldigt tråkigt för min del då alla högtider infaller på den veckan då de är hos sin pappa. Så jag har bett om att vi ska köra vartannat år på iaf midsommar, och att vi ska dela på julafton. Barnens födelsedagar har hittils infallit på mina veckor. Kalas firar vi var för sig, ett kalas för min släkt här och sen ett kalas för hans släkt hos honom.

Jag jobbar bara 75% trots att det är på håret att jag får det att gå runt. Men jag vill vara med mina barn så mycket jag kan den veckan de är här. Slutar lite tidigare på onsdagar och är ledig på fredagar. Men 3 dagar i veckan så går de på dagis från ca 7.40-17.00. Det är långa dagar och jag har ständigt dåligt samvete för det, men jag måste ju jobba! Och det kommer bli ännu längre dagar till hösten då dottern börjar skolan och de ska hämtas/lämnas på två olika ställen. Barnens pappa jobbar heltid så den veckan de är hos honom är de ännu längre på dagis. I början hämtade jag barnen på torsdagar och så hämtade han dem hos mig på fredagar efter jobbet eftersom jag var ledig på fredagarna. men vår dotter tyckte att det var väldigt jobbigt att det blev så "rörigt" så vi slutade med det. Märker på henne att hon mår bättre av att det är rutiner och hela veckor på ett och samma ställe istället för lite fram och tillbaka. Men det är ju olika från barn till barn och något man märker. Inte alltid det man tror är bäst för barnen som faktiskt blir det.

Har inte råd att resa någonstans på semestern så det blir lite småutflykter, havet, nån lekplats, Borås Djurpark, Liseberg, mina föräldrars sommarstuga osv.  Gör allt själv med barnen. Förutom Liseberg, det funkar inte ensam med två barn som inte får åka samma saker. Så dit har mina föräldrar fått följa med så att man kan dela på sig och åka olika sake med barnen.

Oj vad långt det blev. Kontentan är väl egentligen att det inte finns några självklara "regler", allt beror ju på hur bra du och ditt ex kommer överenns och framför allt på hur er son reagerar. Lycka till!

Kanske ska tillägga att jag och min exman tyvärr inte kommer så bra överenns.

Ebba & Felix mamma
  • Stora Havet

Hej,

Tack för ditt svar. Tycker inte alls att det var för lång, bra att få ordentligt med info. Förstår att det alltid är knepigt att få det att funka. Tror att jag och barnets pappa kan samarbeta rätt bra, jag tycker han är en toppen-pappa och vill att sonen ska ha en nära kontakt med sin pappa. Men min sambo är tyvärr rätt snål, så det kan bli tjafs om köp av ytterkläder/skor (som är ett dyrare inköp som vi brukar dela på i vanliga fall). Annars är det jag som köper sonens alla kläder och leksaker (även när vi har bott ihop.

Jag får helt panik av att tänka på att inte få vara med mitt barn på högtider och semestrar, förstår ju att pappan också måste få vara med sitt barn på dessa helger, men usch det känns så jobbigt.

Ledsamt att höra att det är svårt med samarbetet mellan ditt ex och dig.

Svar på tråden Efter separation - helger, högtider, barnomsorg - hur funkar det?