Vi flyttade isär precis efter midsommar förra året så har inte hunnit med så många högtider än. Julafton delade vi, barnen var hos sin pappa på förmiddagen och hos mig sen. Detta året gissar jag att det blir tvärtom. Annars har vi kört på varannan vecka oavsett högtider. Det här året blir väldigt tråkigt för min del då alla högtider infaller på den veckan då de är hos sin pappa. Så jag har bett om att vi ska köra vartannat år på iaf midsommar, och att vi ska dela på julafton. Barnens födelsedagar har hittils infallit på mina veckor. Kalas firar vi var för sig, ett kalas för min släkt här och sen ett kalas för hans släkt hos honom.
Jag jobbar bara 75% trots att det är på håret att jag får det att gå runt. Men jag vill vara med mina barn så mycket jag kan den veckan de är här. Slutar lite tidigare på onsdagar och är ledig på fredagar. Men 3 dagar i veckan så går de på dagis från ca 7.40-17.00. Det är långa dagar och jag har ständigt dåligt samvete för det, men jag måste ju jobba! Och det kommer bli ännu längre dagar till hösten då dottern börjar skolan och de ska hämtas/lämnas på två olika ställen. Barnens pappa jobbar heltid så den veckan de är hos honom är de ännu längre på dagis. I början hämtade jag barnen på torsdagar och så hämtade han dem hos mig på fredagar efter jobbet eftersom jag var ledig på fredagarna. men vår dotter tyckte att det var väldigt jobbigt att det blev så "rörigt" så vi slutade med det. Märker på henne att hon mår bättre av att det är rutiner och hela veckor på ett och samma ställe istället för lite fram och tillbaka. Men det är ju olika från barn till barn och något man märker. Inte alltid det man tror är bäst för barnen som faktiskt blir det.
Har inte råd att resa någonstans på semestern så det blir lite småutflykter, havet, nån lekplats, Borås Djurpark, Liseberg, mina föräldrars sommarstuga osv. Gör allt själv med barnen. Förutom Liseberg, det funkar inte ensam med två barn som inte får åka samma saker. Så dit har mina föräldrar fått följa med så att man kan dela på sig och åka olika sake med barnen.
Oj vad långt det blev. Kontentan är väl egentligen att det inte finns några självklara "regler", allt beror ju på hur bra du och ditt ex kommer överenns och framför allt på hur er son reagerar. Lycka till!
Kanske ska tillägga att jag och min exman tyvärr inte kommer så bra överenns.