• Sanaria

Min 7-åriga dotter kan inte sysselsätta sig själv

Ibland blir jag så trött på min 7-åriga dotter...Om vi är hemma och hon inte har nån att leka med, då vill hon helst titta på tv eller spela dator. Om jag säger "nu räcker det med tv/dator, du kan väl hitta på nåt annat" då vill hon att jag eller hennes pappa leker eller spelar nåt med henne och om vi inte har tid med det, då hänger hon mest runt och tjatar eller retas med sin 2-åriga syster (som för övrigt är mycket bättre på att leka själv). Det är klart att vi gör grejer med henne, men ibland måste hon väl kunna sysselsätta sig själv, eller?

Alltså vissa perioder har hon massa fantasi och målar, pysslar och skriver, men på sista tiden har hon ingen lust...

Vad gör era döttrar, ca 7 år och uppåt om de är hemma och inte har nån att leka med? (förutom tv, dator, videospel)

• Svar på tråden Min 7-åriga dotter kan inte sysselsätta sig själv
  • SOL10

Det är nog så.. wii tv dator läsinmg, träning eller med kompis.

• Kärnhuset

För det första, vad är hon intresserad av?
    Är hon intresserad av att pyssla så var med och starta upp henne där så hon kommer igång och sen kan hon kanske pyssla själv? Rita?
    Eller tycker hon om pussel (lite svårare, utmanande pussel som passar hennes nivå)? Sitta och skriva bostäver eller siffror? Det finns ju såna aktivitetsböcker där man lär sig och där det finns lite olika saker att göra.
    Tycker hon om att bygga? Lego?
    Leka med Barbie?
    Vara ute?

Det finns ju mycket att sysselsätta sig med men det gäller att hitta något som hon är intresserad av och så tror jag att hon gärna vill att du eller pappa ger henne uppmärksamheten och startar upp det med henne. Oftast hjälper det att ni visar intresse och startar upp så kommer de igång och leker själv.

• Pensée

EXAKT samma här. Fast jag låter henne ha tråkigt, efter en stund roar hon sig själv. De måste ju kunna ha tråkigt också påstås det.

• Trisk

Här hemma har vi en snarlik 7 årig liten tjej :)

När TV och dator är avslagen och vänner inte hälsar på så brukar hon hitta på lite olika, till exempel;

Pyssla - Rita, göra halsband, pärlplattor, diverse pysseltjaffs som finns till hands.
    Gå ut och leka - Cykla eller irra omkring i lekparken här utanför.
    Leka - Ta fram det mesta av alla leksaker och sprida runt dom överallt ;)

Vanligtvis så jagar hon mig eller sin pappa (som hos er) och vill hitta på något med oss fastän vi kanske inte just då har tid. Hon har svårt att komma i gång med något själv, gillar inte heller något förslag man ger utan allt är "tråkigt". Jag brukar föreslå lite städning på rummet så har hon genast kommit på något mycket roligare. ;) Kanske fungerar hos er med? :P

Svar på tråden Min 7-åriga dotter kan inte sysselsätta sig själv