• ettplustack

Kan jag studera en vård och omsorgsutbildning på komvux ?

Jag har bra betyg från gymnasiet, har studerat 4 terminer till förskollärare men har nu valt att hoppa av för att det inte var rätt för mig. Nu vill jag studera vård och omsorg på komvux, kan jag det eller måste jag söka mig en universitetsutbildning ?
    Vad blir jag när jag har gått vård och omsorgs utbildningen, blir jag tex. undersköterska eller får jag bara mer kompetens ?

Med vänlig hälsning Rebecka

• Svar på tråden Kan jag studera en vård och omsorgsutbildning på komvux ?
  • Ahdela

Tex Medlearn har vårdutbildningar på komvux och distans. Jag läser där nu

DU blir uska om du läser ett helt kurspaket.

• ettplustack
    Ahdela skrev 2010-06-14 13:26:24 följande:
    Tex Medlearn har vårdutbildningar på komvux och distans. Jag läser där nu

DU blir uska om du läser ett helt kurspaket.
    Okej ja jag hade för mig att man blev undersköterska men var inte säker :)
     Trivs du på utbildningen ?
  • Kastrullresan

Ledsen att behöva säga det men om du hade bott i någon av de tre kommuner jag har arbetat  i så hade du blivit nekad att läsa denna utbildningen.

Anledningen är att du har både slutbetyg från gymnasiet och högskoleutbildning, om än inte avslutad.

Prioriteringen är alltd de med absolut minst utbildning går först. Ingen i "mina" kommuner har beviljats mer än någon enstaka behörighetsgivande kurs och då bara om man har haft ett betyg som kunnat ge en chans att verkligen komma in på den önskade högskoleutbildningen.

Ett alternativ är att köpa sin egen utbildning men det är dyrt ca 45 kr per poäng och du behöver 1350 p karaktärsämnen inom vård för att anses behörig att arbete som undersköterska.

Hoppas att det löser sig för dig i någon form.

• ettplustack
    Kastrullresan skrev 2010-06-14 19:55:09 följande:
    Ledsen att behöva säga det men om du hade bott i någon av de tre kommuner jag har arbetat  i så hade du blivit nekad att läsa denna utbildningen.

Anledningen är att du har både slutbetyg från gymnasiet och högskoleutbildning, om än inte avslutad.

Prioriteringen är alltd de med absolut minst utbildning går först. Ingen i "mina" kommuner har beviljats mer än någon enstaka behörighetsgivande kurs och då bara om man har haft ett betyg som kunnat ge en chans att verkligen komma in på den önskade högskoleutbildningen.

Ett alternativ är att köpa sin egen utbildning men det är dyrt ca 45 kr per poäng och du behöver 1350 p karaktärsämnen inom vård för att anses behörig att arbete som undersköterska.

Hoppas att det löser sig för dig i någon form.
    Ja jag vet att det är svårt, men samtidigt så ska ju yrkesutbildningarna vända sig till de som helt vill byta bana, jag får försöka i alla fall och skriva ett bra personligt brev till komvux när jag söker så får vi se. Hur då köpa sin utbildning kan du förklara mer ?
  • Kastrullresan

Har du tur så bor du i en generös kommun alternativt en kommun som inte själva fyller sina egna utbildningsplatser inom vård och omsorg.

I övrigt är yrkesutbildningarna i stort sett bara till för dem som saknar gymnasiekompetens, inte för att man generellt vill byta yrkesbana. Tyvärr.

För några år sedan var det mycket vanligare att även de med gymnasiekompetens kunde vara aktuella för yrkesutbildning men när det gäller påbörjad högskoleutbildning har jag ärligt talat bara varit med om det det 3-4 gånger under en period av ca 15 år.

För att köpa sin egen utbildning vet jag idag bara en leverantör och det är Liber Hermods. (Det kan finnas ytterligare någon som jag inte har koll på.) Kolla på deras hemsida så tror jag att du kan hitta både vad det kostar och hur du söker. Det är då någon form av distansutbildning du får gå där läraren kan sitta var som helst i landet och som du kommunicerar med och examineras av i någon form.

• ettplustack
    Kastrullresan skrev 2010-06-14 20:16:07 följande:

Har du tur så bor du i en generös kommun alternativt en kommun som inte själva fyller sina egna utbildningsplatser inom vård och omsorg.

I övrigt är yrkesutbildningarna i stort sett bara till för dem som saknar gymnasiekompetens, inte för att man generellt vill byta yrkesbana. Tyvärr.

För några år sedan var det mycket vanligare att även de med gymnasiekompetens kunde vara aktuella för yrkesutbildning men när det gäller påbörjad högskoleutbildning har jag ärligt talat bara varit med om det det 3-4 gånger under en period av ca 15 år.

För att köpa sin egen utbildning vet jag idag bara en leverantör och det är Liber Hermods. (Det kan finnas ytterligare någon som jag inte har koll på.) Kolla på deras hemsida så tror jag att du kan hitta både vad det kostar och hur du söker. Det är då någon form av distansutbildning du får gå där läraren kan sitta var som helst i landet och som du kommunicerar med och examineras av i någon form.

Ja jag får hoppas att det är en generös kommun annars ska jag se om man kan läsa utbildningen på högskola eller universitet :)
  • Ahdela

Jag är redan färdig uska och läser fler vårdämnen, jag blev beviljad direkt, ingen diskussion där inte.

• ettplustack
    Ahdela skrev 2010-06-15 10:36:04 följande:
    Jag är redan färdig uska och läser fler vårdämnen, jag blev beviljad direkt, ingen diskussion där inte.
    Men hade du studerat på universitet sedan tidigare ?
    Jag vill ju så gärna
Svar på tråden Kan jag studera en vård och omsorgsutbildning på komvux ?