• Mli86

Illamående, ägglossning och magvärk. Hjälp?!?!

Hej.

Jag känner att jag har ett problem, som faktiskt är väldigt stort för just mig eftersom det hindrar mig väldigt mycket i vardagen.

Jag mår illa väldigt ofta, speciellt mellan ägglossning till mensens slut. Jag har varit hos vårdcentralen innan då jag inte förstod att det just var under den här perioden som jag mådde illa. Men de hittade inga fel på mig.
    Nu har jag bokat tid hos gynokologen och har en tid i slutet av juni och ska ta upp problemet då.

Jag har nästan konstant ont i magen under den här perioden och mår väldigt ofta illa, det känns som om jag ska spy men det har jag aldrig gjort.
    Jag kan knappt ha BH eller något som trycker emot bröstet eller magen under den här perioden, illamåendet blir kraftigare då.
    Under den här perioden har jag ofta svårt att gå på toa riktigt eller måste gå på toa flera gånger om dagen, men kissar väldigt ofta som om allt inte riktigt kommer ut.

Är det någon mer som har det här problemet eller någon som har någon fundering på vad det skulle kunna vara.

Det känns som jag blir lite handikappad två veckor varje månad och mår bra de andra två veckorna.
    Detta började när jag slutade med pillrerna tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 12:47
    Jag är även väldigt trött under de här perioderna, när jag mår som mest illa orkar kroppen knappt att fundera känns det som.

Ibland kommer en sådan plötslig våg och jag börjar kallsvettas och blir helt likblek i ansiktet och det känns som om jag ska falla ihop eller i alla fall spy, men ingenting kommer, sen efter 1 minut eller två går det över. Som sockerfall nästan.

• Svar på tråden Illamående, ägglossning och magvärk. Hjälp?!?!
  • Ontopic

Exakt allt som du skriver har jag! Sitter just nu i denna period mellan ÄL och mens. Fattar inte varför det blir så här. Jag kan knappt gå och handla, har hänt att jag har stått vid kassan och ska betala när jag har fått be om ursäkt och bara kasta mig ur butiken!

Jag tycker att kallsvettningarna och yrseln tillsammans är så obehagligt. Jag får nästan panik och vet inte vart jag ska ta vägen! Sen efter en stund går det bara över..

• Mli86

Ja kallsvettningarna och yrseln är det värsta, men som "tur" är klarar jag mig med 3 - 4 kallsvettningar o yrsel gånger per 2 veckors period.
    Sitter också här i mellan den förbannande perioden. Allting blir lite jobbigare på något sätt.

Har du någon aning om vad det kan vara eller är vi bara gjorda på det sättet?

• Ontopic

Läste att du hade varit på vårdcentralen, det har inte jag än. Drar mig för att ringa eftersom jag är så sjukt rädd för nålar, sjukhus och allt var det innebär.. Jag vet att jag för några år sedan mådde ungefär så här. Då kollade jag upp mitt blodtryck och det var väldigt lågt. Tycker bara att det känns som om det skulle vara något mer än bara lågt blodtryck den här gången.

Alla dessa känningar kommer ju på en och samma gång och det känns som om det är något som bara sköljer över en! I dag har jag iaf haft en bra dag utan massa hemskheter!

• Mli86

De på vårdcentralen sa att jag helt enkelt åt för lite fibrer, men har ändrat min kost och äter fibertillskott och det hjälper mig inte alls. De testade mig för glutenallergi, men det var det inte heller. Doktorn kände och klämde lite på magen och sa att det nog inte var något fel på mig. Så man blir ju lite irriterad när man går till läkaren också, antingen så är det inget och egentligen  inbillar man sig bara eller så stressar man för mycket.
    Illamående blir iof värre när jag är stressad och kommer hårdare då så försöker att låta bli att stressa, men det är inte alltid att det går att låta bli att stressa.

Lågt blodtryck skulle det ju kunna vara, men på något sätt så måste det ju vara något mer än "bara" lågt blodtryck.
    Får hoppas att gynokologen kan hitta något, eller i alla fall rekommendera något man skulle kunna äta eller göra.
    Det är inte kul att känna sig begränsad 2 veckor i månaden ungefär. Det är svårt att planera in ett liv de två veckorna man mår bra. Tiden räcker inte riktigt till.

Idag har jag bara känt mig dålig, yr och illamående ca 2 timmar, så det har varit en bra dag :)

• Ontopic

Fy så tråkigt att de inte har kunnat hjälpa dig så du blir av med det! Jag har lite funderingar på det där med allergier. Tar dem bara blodprov för att kolla det eller hur gör dem? Jag kan efter ha ätit få en dunder kula till mage och folk har tom. frågat när bebisen kommer, haha.

Jag har inbillat mig själv nu dem senaste veckorna att mitt mående beror på stress. Ska sommarjobba i sommar på samma ställe som förra året och det känns inte så bra. Tänker på det alldeles för mycket..  

Jag var på sjukhuset förra året när jag försökte reda upp vad felet med min mage var. De gjorde ett VUL men allt såg normalt ut (de trodde jag hade cystor.) Men de rekomenderade mig också att äta mer fiber rik mat.  Jag hoppas att gyn kan hjälpa dig! Måste också ta tag i allt det här, usch..

• Mli86

De tog ett blodprov när de testa mig för glutenallergi.

Jag vet ju egentligen inte vad en gyn kan göra, men jag antar att dom vet en del om ägglossning och mens och ja allt där i mellan :)

Jag tror att allt förvärras med stress, men jag tror inte att man om helt och hållet inte stressar så försvinner allt. Jag är ju inte stressad i 2 veckor och sedan helt lugn, det känns ju väldigt konstigt.
    Sen vill jag ju heller inte läsa allt som står på internet när man slår in alla de hemskheter man får under den här perioden så kommer det upp en hel rad med sjukdommar och åkommor. Jag vill inte bli internethypokondiker.
    Men jag hoppas att det finns en förklaring till varför man mår så här och möjligtvis något man skulle kunna äta för att slippa må så här.

Jag tycker lite synd om min man som får leva med mig med det ständiga illamåendet under de här två veckorna, plus att jag har kraftig PMS, skönt att han orkar med mig.

• Ontopic

Haha ja det här med att själv diagnosera sig själv är ju ingen idé . Har googlat någon gång och det gör jag inte om, då har man ju det mesta!

Ja gyn är bra på sin sak :)  Och det här med stressen förvärrar nog bara, kan ju som sagt inte bara bero på stress och lågt blodtryck. Det finns säkert någon vettig förklaring på varför det är som det är. Man måste bara tillsammans med läkare försöka hitta vad.
    Tur att man har sina män som står ut med allt  vad PMS, mens och ägglossning innebär! Plus till dem.

• tina32

Det är väl hormoner som spökar när man mår så, jag har samma sak, dock inte trötthet i den graden. Mår illa, frossa, värk, svullnar upp, blodtrycksfall osv och har fått förklarat just att det är hormonerna så jag försöker mest anpassa mig och påminna mig om vad det är som händer. Lätt att man blir skraj när man mår så.

• Mli86

Jo jag gissar ju att det har något med hormonerna att göra när perioderna med illamående just hamnar mellan ÄL och mens.
    Detta började ju i samband med att jag sluta äta mina p-piller för 5 månader sen eller så. Men illamåendet blir så kraftigt att jag tror att jag ska bli akut magsjuk eller liknande. Jag antar att man skrämmer upp sig mer än vad man borde, men det är lite läskigt och väldigt jobbigt, speciellt när det händer när man jobbar eller ute på äventyr.

Det måste ju finnas något som kan lindra detta, vill inte gå tillbaka till p-piller eller minipiller då jag inte riktigt klarar av varken den ena eller den andra. Men när jag åt de så mådde jag ju i alla fall inte illa. Kanske borde leta reda på något som balanserar hormornerna i kroppen. hmm.

• tina32
    Mli86 skrev 2010-06-15 11:33:29 följande:
    Jo jag gissar ju att det har något med hormonerna att göra när perioderna med illamående just hamnar mellan ÄL och mens.
    Detta började ju i samband med att jag sluta äta mina p-piller för 5 månader sen eller så. Men illamåendet blir så kraftigt att jag tror att jag ska bli akut magsjuk eller liknande. Jag antar att man skrämmer upp sig mer än vad man borde, men det är lite läskigt och väldigt jobbigt, speciellt när det händer när man jobbar eller ute på äventyr.

Det måste ju finnas något som kan lindra detta, vill inte gå tillbaka till p-piller eller minipiller då jag inte riktigt klarar av varken den ena eller den andra. Men när jag åt de så mådde jag ju i alla fall inte illa. Kanske borde leta reda på något som balanserar hormornerna i kroppen. hmm.
    Har samma problem, fixar inte p-piller längre. Jag brukar dämpa illamåendet med att dricka mycket juice/småäta när det är som värst. Jättetrist att ha det så! Har också fått det efter att jag slutat med hormonella p-medel.
  • Ontopic

Måste ju finnas något man kan göra åt det. Jag får snart nog.. Var på p-möte nyss på sommarjobbet med alla ordinarie personal, vikarier och chefen och jag trodde jag skulle gå under. Hela kroppen ville bara lägga sig på golvet! Svettades, skakade, mådde illa och kände mig snurrig! Jag är orolig inför hur sommarn kommer bli om inget förändras. Hur ska man kunna jobba?

• frau M

Skönt (förstå mig rätt=) att det är fler som har samma problem. Trodde jag var gravid jag... förra månaden. Slutade med p-pillrena inför förra mensen. Nu är det dax igen för mens, typ idag egentligen.. men precis som förra månaden händer inget, men jag mår illa på morgonen, och har värsta humöret... å superkänslig, för typ allt... förra månaden var mensen 5 dagar sen.. 

• TomMon

Jag har också börjat må sjukt illa kring ÄL, något som inte hänt mig innan. Och jag är inte gravid, jag och mannen ska adoptera och har försökt lääääänge... Men, undrar om det är normalt, varför mår man illa vid ÄL?

/TomMon

• Mli86

Jag var hos gyn och frågade lite, hon visste inte vad det kunde vara. Det är som om jag får gravidsymptom varje gång jag har ÄL till mens. Men hon sa att jag skulle testa magmediciner, vilket jag gjort, men inte blivit bättre för det.
    Det blir även värre när jag känner mig stressad och så vidare. Men när jag håller mig sysselsatt hela tiden så "glömmer" jag bort det och mår inte illa fören jag sätter mig ner och tar det lugnt.
    Illamående kommer även oftast på kvällen eller ja senare under dagen i alla fall just nu. Innan var det hela dagen som jag kunde må illa.

Gyn sa även att hon aldrig hört det här och att det inte kunde vara vanligt och visste inte riktigt vad det skulle kunna vara, bara att magen är i obalans, som det kan vara när man är gravid.  :(
    Men det är ju inget kul alls att må så här och det blir heller inte roligt att göra saker. Men jag har märkt att när jag är ute och går eller liknande en längre period så försvinner illamående lite.

Hoppas att ni mår bättre i alla fall.

• Sanna01

Nu är kanske tråden lite gammal men jag tänkte hoppa in ändå om det är ok.
    Ända sedan för ett år sedan när jag fick MA har mina hormoner gått amok och inget jag försökt har kunnat hjälpa mig att stabilisera dem förutom P-piller som jag inte kan äta eftersom vi försökt bli gravida i 3 år. Även jag har dessa illamåenden 2-3 veckor i månaden de flesta månader och tror att det är för att mina hormoner inte sköter sig som de ska. Känns precis som om man är gravid och tror var månad att nu är det äntligen dags, men icke. Det enda som kan hjälpa lite är det man äter vid illamående när man är gravid, Postafen som man kan köpa receptfritt på apoteket. Detta hjälper ju inte för alla men kan vara skönt att ha hemma om det hjälper lite. För lite över en månad sedan startade jag med akupunktur för att öka min fertilitet inför IVF. Eg är det bara att de stabiliserar hormonerna. Detta har gjort att min förra period blev 29 dagar istället för 35 som den brukar ligga runt annars och att jag mått mycket bättre med både tröttheten, illamåendet och yrseln. Jag hoppas att ni snart mår bättre tjejer.

Svar på tråden Illamående, ägglossning och magvärk. Hjälp?!?!