• CombatLover

Scalibor fästinghalsband och biverkningar

Hej.

Har någon här varit med om att er hund fått biverkningar av sitt fästinghalsband i form av diarré?

Vi satte på ett scalibor på vår fem månader gamla valp i fredags kväll. Hon har kliat sig mycket på halsen där det sitter och i går kväll började hon bli dålig i magen, bajsade inne fyra ggr och ute tre ggr. I morse när vi gick upp var det bajs överallt i hall/kök där hon är på nätterna och när hon kom ut gjorde hon ifrån sig fyra gånger på en halvtimme.

Vi har inte gett henne ngt konstigt att äta, samma vanliga mat och hon har inte ätit ngt konstigt ute. Vi pratade med veterinär i morse som sa det kan vara halsbandet. Ngn som har liknande erfarenhet?

Har ni ngt annat fästingmedel att rekommendera? 

• Svar på tråden Scalibor fästinghalsband och biverkningar
  • DuBBeeL

Pappas hund blev yr, vinglade omkring och slutade att äta när han fick Scaliborhalsbandet. En grannes hund började spy som en räv, kunde inte behålla nån mat.

Det är väldigt starka medel i dom där halsbanden (nervgift tror jag det är i dom t.om)
    Jag har läst i jakttidningar där  jägare varnar andra jägare för just scalibor, då flera jakthundar har blivit jättedåliga och även dött av halsbandet. Googla runt lite så hittar du säkert mer info.

Jag har ett bärnstenshalsband på min hund, (Jack Russell) och det funkar riktigt bra på henne. Örthalsband har pappa haft på sin hund och det har också funkat bra, tyvärr har dom slutat säljas, men i våran lokala djuraffär sa dom att ett nytt godkänt örthalsband är på väg in till Sverige. Det kanske finns redan. Finns säkert info om det också om du googlar lite. Glad

Jag har aldrig använt vare sig frontline, scalibor eller något annat där det är långa varningstexter på. Tex så får man inte ha katt om hunden har scaliborhalsband - dödligt giftigt för katten tydligen... Då kan man ju undra vad det är för något i halsbandet...

• Jezamine

Scalibur kommer aldrig på min hund igen.Kör med Frontline vet.

Avstängd tills vidare
  • Inger1949

Hej.
    Jag har en valp på 5 mån, satte på henne ett fästinghalsband.
    Fick fästningar ändå och  jag fick ont i min händer dvs småvärk, så jag tog bort halsbandet efter 3 veckor.
    Så man kan undra vad som kommer på våra händer varje gång som man sätter på kopplet om man har ett fästinghalsband på?
    Har fått reda på att man kan köpa tabletter på apoteket och det skall jag göra.

Med vänliga hälsningar Inger

• Mooomin
    CombatLover skrev 2010-06-14 13:00:52 följande:

Hej.

Har någon här varit med om att er hund fått biverkningar av sitt fästinghalsband i form av diarré?

Vi satte på ett scalibor på vår fem månader gamla valp i fredags kväll. Hon har kliat sig mycket på halsen där det sitter och i går kväll började hon bli dålig i magen, bajsade inne fyra ggr och ute tre ggr. I morse när vi gick upp var det bajs överallt i hall/kök där hon är på nätterna och när hon kom ut gjorde hon ifrån sig fyra gånger på en halvtimme.

Vi har inte gett henne ngt konstigt att äta, samma vanliga mat och hon har inte ätit ngt konstigt ute. Vi pratade med veterinär i morse som sa det kan vara halsbandet. Ngn som har liknande erfarenhet?

Har ni ngt annat fästingmedel att rekommendera? 

Det är starka gifter i dom där halsbanden! Vill du testa nåt som inte innehåller kemikalier alls så rekommenderar jag verkligen bärnstenshalsband!
Svar på tråden Scalibor fästinghalsband och biverkningar