• HelenaH

När börjar barnen sova bara 1 gång/dag istället för 2? Råd tack!

Hejsan!

Min lilla tjej är nu 10 månader o är lite krånglig med att sova på dagtid nu.
    Hon ska börja dagis till hösten o där brukar de väl oftast sova bara 1 gång?
    När vet man att det är dags för bara 1 sovstund istället för 2?
    Hur märkte ni av det? Tycker det är lite svårt det där...
    Ibland har hon svårt o somna på kvällen, är pigg helt enkelt o funderar på
    om det beror på att hon sover för mycket på dagen?
    Ska man gå in o hjälpa henne o styra upp det eller låta henne sköta det själv?
    Men om man låter henne sköta det själv; hur ska det då funka på dagis i höst?
    JA, jag är förstagångs-mamma, så ursäkta min tröghet ifall jag missat nåt självklartFlört
    Tacksam för råd och svar!

Kram på er!

• Svar på tråden När börjar barnen sova bara 1 gång/dag istället för 2? Råd tack!
  • 071001

Vill minnas att Siri var kring året när det blev en gång per dag. Hon började fsk vid 19 mån och då sov hon definitivt bara en gång per dag.

• Elsans

Min dotter började sova 1 gång när hon var 13-14månader nånting men då var hon absolut senast med det av alla jämngamla kompisar. För henne var det så att hon helt enkelt inte gick att få att somna på em längre då, dock var hon fortfarande trött tidigt på fm så ett tag sov hon bara en gång men det innan lunch redan. Efter att tiden gick så somnade hon senare och senare och tillslut blev det efter lunch istället.

Hur det fungerar på dagis vet jag tyvärr inte men nog borde någon som behöver det få sova två gånger?

• gryning2

Min son sov 2 gånger ända tills han var 16 månader så det är nog olika. Du kan väl testa med en gång och kanske lägga lite tidigare på kvällen istället? När vi hade gått över till en gång så fick vi lov att lägga för natten redan kl 18.15 ibland i början. Vi fick nog lov att styra in honom mer mot en gång/dag genom att hålla honom vaken längre på förmiddagen och förskjuta sömnen.

• Pärlans2

På förskolan jag jobbar så får såklart barn som behöver sova 2 gånger. Det är nog väldigt olika från barn till barn hur många gånger de behöver sova o hur länge. Kanske beror lite på hur långa dagar hon är på förskolan med de blir ofta mer trötta där än hemm, pga det lite högre tempot med kompisarna=) Lycka till

• Mattilda

Min dotter är 14 månader och har sovit en gång per dag sen hon var runt 11 månader. Hon började på förskola för 1 månad sen och efter det sover hon i 2-3h :) (hämtar direkt efter lunch så vilar hemma) lediga dagar sover hon ca 1h.
    Hon började självmant med att bara sova 1 gg per dag. Gick helt enkelt inte att få henne att sova igen på eftermiddagen utan hon somnade för kvällen runt 19-19.30

• CeeJay

Mina barn har sovit en gång per dag precis lagom till start på förskolan (vid ca 15 månader). Innan dess sov de på förmiddagen och på eftermiddagen. För dom var det viktigt att själva styra sin rytm, oftast om vi "störde" den sov de jättedåligt på natten.

Mitt tips är att låta er dotter sköta det själv, man ser ju oftast om barnet fixar att byta sovmönster på deras beteende osv. Min yngsta dotter på 4,5 år sover fortfarande ibland ca 30-45 minuter efter lunch, men bara på förskolan. Om hon inte somnar så har hon det jobbigt på eftermiddagen. Så vi och personalen låter henne styra själv, hon säger till när hon behöver sova.

Eftersom hon ska börja förskoleklass om 1 år har vi tänkt testa efter sommaren att personalen tar med henne på läsvilan och ser om hon klarar det. Annars har vi jullovet och nästa sommar på oss att "fixa till" hennes sömn.

Just nu är det inga problem eftersom hon går upp tidigt men somnar rätt sent när hon sovit på dagen. Men hon orkar inte med eftermiddagarna på förskolan annars.

Så igen, mitt tips är att ni låter henne välja sina sovtider. OM det däremot blir problem när hon sover två gånger sen när hon börjat förskolan, att hon tex somnar först vid 23-tiden är är omöjligt att "få upp" på morgonen - DÅ skulle jag försöka med de trix som du fått tips på här. Dvs att ni försöker styra hennes sömn med att tex låta henne sova längre på morgonen (eller tills hon vaknar självmant) så hon kanske bara "behöver" sova en gång på dagen. Det brukar ge med sig automatiskt.

Oj vad svammligt det blev Men mina barns sömn är en rätt stor del av MITT liv i och med att vi hade "problem" med nattsömnen under ca 3 år *puh*

• Läntandelavendel

min lilla tjej (nu 11 mån) krånglade med em-luren fr ca 9-10 mån så vid 10 mån gick vi över till ett lunchsov efter lunch, ca kl 13-14. Ibland sover hon bara 45 min, ibland längre. Hon e ändå "superpigg" på kvällarna o somnar oftast inte förrän kl 22.... Vaknar ca kl 08....

• FruPuffen

Mina pojkar har varit runt 1 år. Märkte att det blev så svårt att få dem att somna på fm. Några dagars gnäll blev det men sen sov de mkt bättre en längre stund efter lunch. Du behöver dock inte göra om sovrutinerna för dagis skull, de flesta förskolor anpassar sig efter barnets behov. Jag har haft mina pojkar på 3 olika förskolor och där har det varit så att de som behövt sova 2 ggr har fått göra det.

• majep

jag sitter just nu med en supertrött liten kille som idag går över från 2 gånger om dagen till en. får se hur det går. det blir nog välling-lunch idag...

• syskonsförsök

Jag märkte att han hade svårt att somna på vila nr 2. Vila 1 vid typ 10-tiden gick alltid toppen men däremot verkade han inte trött vid 14-tiden som han varit innan. Fick jobba på att han skulle somna. Det hade aldrig hänt tidigare (förutom när vi gick från tre till två vilor). Då var han strax efter året.. Kanske 14 månader nånting. Så en dag bestämde vi oss bara.. Det jobbiga var att hålla honom vaken till efter lunchen som han brukade/brukar få vid kl 11:15. Men efter ca en vecka men mycket lek på förmiddagen så fick det fint. Sen dess har han sovit en gång/dag och det funkar jättebra!

• Butterscotch

Båda mina barn sov två gånger per dag tills ca 14-15 månaders ålder, tycker att man märker på dem vad de själva behöver. Det är ju väldigt olika, min brors ettåring sover bara en gång om dagen men då sover hon å andra sidan 12 timmar varje natt. Så länge sover inte mina ungar på natten, de har varit morgonpigga av sig. Totalt antal sömntimmar per dygn brukar ju vara ungefär detsamma för småttingar.

• Makka Pakka

Runt 10-11 mån.
    Han började sova längre första passet sen var för pigg för att somna på e.m. Sen blev det ännu svårare att somna på kvällen.  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • bergan

Vår son är 11månader och sover i dagsläget 2 ggr. Vaknar runt 6-7 och sover igen vid 9 på 1tim sen igen vid 13 och då oxå 1tim. Han krånglar direkt inte men pratar och ligger o grejar i sitt rum innan han somnar. Han sover för natten vid 19 och då grejar han oxå en stund. Jag tycker att vi kan ta bort 1 sov stund oh hålla honom vaken en längre stund till lunch sen sova men det är pappa som är hemma och han får sköta detta för han ser mer hur sömen är. Jag tycker dock att sonen är lite trögsomnad ibland vissa kvällar. Men jag tror det komemr naturligt då pappa märker att lillen inte somnar på em lurenGlad Sen tror jag att pappa tycker själv det är skönt att lillen sover 2 stunderFlört

Svar på tråden När börjar barnen sova bara 1 gång/dag istället för 2? Råd tack!