Mina barn har sovit en gång per dag precis lagom till start på förskolan (vid ca 15 månader). Innan dess sov de på förmiddagen och på eftermiddagen. För dom var det viktigt att själva styra sin rytm, oftast om vi "störde" den sov de jättedåligt på natten.
Mitt tips är att låta er dotter sköta det själv, man ser ju oftast om barnet fixar att byta sovmönster på deras beteende osv. Min yngsta dotter på 4,5 år sover fortfarande ibland ca 30-45 minuter efter lunch, men bara på förskolan. Om hon inte somnar så har hon det jobbigt på eftermiddagen. Så vi och personalen låter henne styra själv, hon säger till när hon behöver sova.
Eftersom hon ska börja förskoleklass om 1 år har vi tänkt testa efter sommaren att personalen tar med henne på läsvilan och ser om hon klarar det. Annars har vi jullovet och nästa sommar på oss att "fixa till" hennes sömn.
Just nu är det inga problem eftersom hon går upp tidigt men somnar rätt sent när hon sovit på dagen. Men hon orkar inte med eftermiddagarna på förskolan annars.
Så igen, mitt tips är att ni låter henne välja sina sovtider. OM det däremot blir problem när hon sover två gånger sen när hon börjat förskolan, att hon tex somnar först vid 23-tiden är är omöjligt att "få upp" på morgonen - DÅ skulle jag försöka med de trix som du fått tips på här. Dvs att ni försöker styra hennes sömn med att tex låta henne sova längre på morgonen (eller tills hon vaknar självmant) så hon kanske bara "behöver" sova en gång på dagen. Det brukar ge med sig automatiskt.
Oj vad svammligt det blev
Men mina barns sömn är en rätt stor del av MITT liv i och med att vi hade "problem" med nattsömnen under ca 3 år *puh*