• advent

bada med öroninflammation?

Min son har ofta öroninflammation, det hade jag också när jag var liten. Kommer ihåg att jag var tvungen att ha badmössa på mig på badhuset. Vet ej om det beror på att jag hade rör i öronen eller för att jag hade inflammation just då.

Går det bra att bada när man har öroninflammation, ska man ha badmössa? Glömde fråga igår när vi var hos doktorn,

• Svar på tråden bada med öroninflammation?
  • Birgitta L

Svar till advent:
    Man ska inte bada när man har öronflammation!

• advent

Men hur kommer det sig då att det inte har informerats om det vid någon av de 6 läkarbesöken? Hittar heller ingen info om det på nätet.

Kan det vara något som gällde förr men inte nu längre?

• Busbellan

Tror det är en gammal skröna att man inte ska bada med öroninflammation.
    Däremot vet jag inte vad som gäller om man har rör i öronen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Kan förresten tänka mig att om det spruckit ska man undvika att bada

• Birgitta L
    Öroninflammation / Översikt
    Reviderad: 2009-02-09
    Allmänt

Det finns flera typer av öroninflammation. Vanligast är så kallad akut öroninflammation och öronkatarr. Akut öroninflammation är en varig inflammation i mellanörat, och vid en öronkatarr är vätskan i mellanörat inte varig.

Öroninflammation är mycket vanligt bland barn, och vuxna kan också få det men det är inte lika vanligt.

Sjukdomen börjar oftast med en förkylning. Själva öroninflammationen smittar inte.

Symtom

Vanliga symtom kan vara att man har

ont i örat, ofta på natten feber, särskilt små barn en känsla av lock för örat eller sämre hörsel.

Om trumhinnan spricker och var rinner ut brukar det sluta göra ont.

Små barn kan ha mer diffusa symtom som dålig matlust och allmän irritation.

Behandling

En öroninflammation läker oftast av sig själv. Barn som är över två år brukar bara få antibiotika om trumhinnan har spruckit och varet rinner ut. Om man får öroninflammation som vuxen ska man behandlas med antibiotika, framför allt för att minska risken för följdsjukdomar.

Om det gör ont i örat kan man ta receptfria smärtstillande läkemedel. Det är också bra att hålla huvudet högt, då minskar svullnaden i näsan och öronen och det gör mindre ont.

Ett barn som har hål i trumhinnan under infektionen ska undvika att få vatten i örat.

www.1177.se/artikel.asp

• Busbellan
    Birgitta L skrev 2010-06-14 19:39:12 följande:
    Öroninflammation / Översikt
    Reviderad: 2009-02-09
    Allmänt

Det finns flera typer av öroninflammation. Vanligast är så kallad akut öroninflammation och öronkatarr. Akut öroninflammation är en varig inflammation i mellanörat, och vid en öronkatarr är vätskan i mellanörat inte varig.

Öroninflammation är mycket vanligt bland barn, och vuxna kan också få det men det är inte lika vanligt.

Sjukdomen börjar oftast med en förkylning. Själva öroninflammationen smittar inte.

Symtom

Vanliga symtom kan vara att man har

ont i örat, ofta på natten feber, särskilt små barn en känsla av lock för örat eller sämre hörsel.

Om trumhinnan spricker och var rinner ut brukar det sluta göra ont.

Små barn kan ha mer diffusa symtom som dålig matlust och allmän irritation.

Behandling

En öroninflammation läker oftast av sig själv. Barn som är över två år brukar bara få antibiotika om trumhinnan har spruckit och varet rinner ut. Om man får öroninflammation som vuxen ska man behandlas med antibiotika, framför allt för att minska risken för följdsjukdomar.

Om det gör ont i örat kan man ta receptfria smärtstillande läkemedel. Det är också bra att hålla huvudet högt, då minskar svullnaden i näsan och öronen och det gör mindre ont.

Ett barn som har hål i trumhinnan under infektionen ska undvika att få vatten i örat.

www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27441

Ja, då är det alltså om det gått hål på trumhinnan som man ska undvika bad
Svar på tråden bada med öroninflammation?