• maja2

Latensfas, följas åt?

Hej! Jag vaknade inatt av värkar som startade i en del av magen och som sedan spred sig över hela magen, som blev hård, för att sedan klinga av. Hade några sådana värkar och sedan tog värkarna slut. Under morgonen har jag haft en konstant mensvärk och sammandragningar. Ringde till förlossningen som ville att jag skulle komma in på en kontroll. Väl där konstaterades att jag var i latensfasen och att jag skulle åka hem och vila och vänta på att värkarna ska komma igång på riktigt. Så nu väntar jag... och det är tråkigt ;)! Finns någon mer därute som är i latensfasen och som vill byta tankar och erfarenheter...

• Svar på tråden Latensfas, följas åt?
  • ALO

Hej! Vet inte om det är latensfasen jag har gått in i, men har haft konstant smärta i magen idag. Ibland blir det värre och ibland moler det som bara den... Nu har det klingat av för första gången sen 09.00 imorse! Ska försöka gå och sova, men har en 1-åring som är magsjuk så sambon försöker natta henne i vårt sovrum...Hoppas verkligen att värkarna kommer igång inatt eller imorgon för jag är helt slut!

Hur går det för dig?

Ella 2009-04-21 Lillebror Bf 2010-06-29
  • maja2

Det låter så som jag kände igår morgon. Hade konstant värk och sammandragningar. Fick komma in på kontroll just därför, kan vara bra att kontakta förlossningen för att höra vad de säger. Vila och mat blev jag ordinerad. Nu har jag väldigt oregelbundna värkar, men väldigt mycket sammandragningar. Blir väldigt trött av det hela. Ingen direkt skillnad alltså... ;)

• PiPe
    maja2 skrev 2010-06-15 08:47:13 följande:
    Det låter så som jag kände igår morgon. Hade konstant värk och sammandragningar. Fick komma in på kontroll just därför, kan vara bra att kontakta förlossningen för att höra vad de säger. Vila och mat blev jag ordinerad. Nu har jag väldigt oregelbundna värkar, men väldigt mycket sammandragningar. Blir väldigt trött av det hela. Ingen direkt skillnad alltså... ;)
    så som du beskriver har jag haft i 2 veckor.. har gått öppen 3 cm med värkar i 2 veckor, men inget mer händer.. värkarna är oregelbundna och förlossningen gör ingenting förrän jag passerat BF :(  som är om 6 dagar..
  • maja2

Jag var tydligen inte öppen alls. Har idag lite oregelbundna värkar som kommer och går och mer eller mindre konstanta sammandragningar. Jag hade BF igår och blir därför lite nyfiken, vad är det förlossningen kan tänkas göra när du passerat BF? Igångsättning?

• PiPe
    maja2 skrev 2010-06-15 10:55:58 följande:
    Jag var tydligen inte öppen alls. Har idag lite oregelbundna värkar som kommer och går och mer eller mindre konstanta sammandragningar. Jag hade BF igår och blir därför lite nyfiken, vad är det förlossningen kan tänkas göra när du passerat BF? Igångsättning?
    Ta hål på hinnorna så vattnet det går eller värkstimulerande dropp kanske.. det skall disskuteras på måndag ska in då så då får vi se..
  • Nr 2

Jag har fått besked om att jag är i latensfasen,men vad innebär det i verkligheten?

• maja2
    Nr 2 skrev 2010-06-15 17:06:48 följande:
    Jag har fått besked om att jag är i latensfasen,men vad innebär det i verkligheten?
    Jag uppfattar det som att det är perioden innan den "aktiva fasen", det vill säga perioden då man ska öppna sig fram till 3 centimeter ungefär. Därefter följer de ordentliga förlossningsvärkarna. Fyll gärna på ni som kan förklara bättre ;)!
  • PiPe
    maja2 skrev 2010-06-15 17:18:01 följande:
    Jag uppfattar det som att det är perioden innan den "aktiva fasen", det vill säga perioden då man ska öppna sig fram till 3 centimeter ungefär. Därefter följer de ordentliga förlossningsvärkarna. Fyll gärna på ni som kan förklara bättre ;)!
    0-4 cm är latensfasen.. men den kan pågå i veckor om man har otur..
  • Nr 2
    PiPe skrev 2010-06-15 17:26:11 följande:
    0-4 cm är latensfasen.. men den kan pågå i veckor om man har otur..
    Hur visar det sig,mår man på ett speciellt sätt =) ?
  • PiPe
    Nr 2 skrev 2010-06-15 17:32:44 följande:
    Hur visar det sig,mår man på ett speciellt sätt =) ?
    jag har extremt ont mellan benen och kan knappt gå men jag är ju öppen 3 cm nu så på mig gör det ont.. har även förvärkar dagarna i ända, oregelbundna sådana.. vet inte så mycke om det mer än vad förlossningen berättat och vad man kan läsa på nätet..
    sök på latensfasen på google så hittar du massor av information
Svar på tråden Latensfas, följas åt?