• Amy1983

Erfarenheter från förlossningen på CSK (Kristianstad)

Finns det någon här som fött barn på CSK som skulle vilja berätta om det. Allt från bemötandet i telefon till det att man kommer in och så småningom hur ni tyckte BB var.

Hade blivit jätteglad om någon kunde berätta

• Svar på tråden Erfarenheter från förlossningen på CSK (Kristianstad)
  • Amy1983

Se där ja. Nån som är från trakterna minsann. Tycker de flesta här inne som bor nåt så när i närheten ändå är från krstd-trakten. Men du verkar finnas lite närmare

• Nallepuhmamma

Jag kan berätta då jag fött mina två barn där och kommer föda min trea där sen med.

När jag skulle föda min tös (Barn ett) så ringde min man in och vi fick komma in direkt pga jag inte känt av stumpan som doms a man skulle.
    Åkte in och mötes av enna jävla skitstövlar rent ut sagt.
    Hårdhänta och en gubbfan som skulle undersöka mig där nere var s jäkla hårdhänt så jag skrek "Det gör ont" men puckot fnäste bara tillbaka och sa "Men du ska ju föda ut en hel unge då kan du inte reagera på dom här instrumenten".
    Jag hade lust att slå in pannbenet på aset.
    Tyckte dom väntade alldeless för länge innan dom ingrep då lillan höll på att kila med och sa att det skulle bli akut snitt.
    På bb sen var där en blond ragata som var otrevlig till max,sa inget ting där uppe och sa hon väl något var hon rent ut sagt så jävla uppkäftig.
    Så denna förlossningen osv var ett rent helvette.

När jag skulle föda barn nr 2 så skrev jag allt detta i min fl-brev osv och då jag skulle få sonen så var allt betydligt MYCKET bättre.
    Jätte bra personal ch alla var helt underbara. (De andra kräken syntes inte av).

Tyvärr finns det ju rövhål/idioter som inte skall arbeta på sånna där platser men jag hoppas nu min tredje förlossning går lika bra osv som den siste och att alla dessa underbara personer som var där då finns där med.

• Amy1983
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-15 09:18:57 följande:
    Jag kan berätta då jag fött mina två barn där och kommer föda min trea där sen med.

När jag skulle föda min tös (Barn ett) så ringde min man in och vi fick komma in direkt pga jag inte känt av stumpan som doms a man skulle.
    Åkte in och mötes av enna jävla skitstövlar rent ut sagt.
    Hårdhänta och en gubbfan som skulle undersöka mig där nere var s jäkla hårdhänt så jag skrek "Det gör ont" men puckot fnäste bara tillbaka och sa "Men du ska ju föda ut en hel unge då kan du inte reagera på dom här instrumenten".
    Jag hade lust att slå in pannbenet på aset.
    Tyckte dom väntade alldeless för länge innan dom ingrep då lillan höll på att kila med och sa att det skulle bli akut snitt.
    På bb sen var där en blond ragata som var otrevlig till max,sa inget ting där uppe och sa hon väl något var hon rent ut sagt så jävla uppkäftig.
    Så denna förlossningen osv var ett rent helvette.

När jag skulle föda barn nr 2 så skrev jag allt detta i min fl-brev osv och då jag skulle få sonen så var allt betydligt MYCKET bättre.
    Jätte bra personal ch alla var helt underbara. (De andra kräken syntes inte av).

Tyvärr finns det ju rövhål/idioter som inte skall arbeta på sånna där platser men jag hoppas nu min tredje förlossning går lika bra osv som den siste och att alla dessa underbara personer som var där då finns där med.
    Vad gäller skitstövlar så har jag aldrig haft problem med att fräsa ifrån och jag kan tänka mig att i det läget fräser jag nog ännu värre eftersom jag även har ont. Men det är säkert inte bara du som klagat på denna personal så de kanske blev "omplacerade". Tur att det blev bättre med 2:an iaf. Jag har tagit med det mesta i mitt fl-brev. Ska gå igenom det med bm nästa vecka och se om jag missat nåt eller om det är totalt orimligt.
  • Nallepuhmamma
    Amy1983 skrev 2010-06-15 13:26:23 följande:
    Vad gäller skitstövlar så har jag aldrig haft problem med att fräsa ifrån och jag kan tänka mig att i det läget fräser jag nog ännu värre eftersom jag även har ont. Men det är säkert inte bara du som klagat på denna personal så de kanske blev "omplacerade". Tur att det blev bättre med 2:an iaf. Jag har tagit med det mesta i mitt fl-brev. Ska gå igenom det med bm nästa vecka och se om jag missat nåt eller om det är totalt orimligt.
    När har du bf ts?
    Är det första barnet?
    Får man fråga vad du skrivit i ditt fl-brev? (Behöver tips själv nämligen )
  • Amy1983
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-15 13:36:07 följande:
    När har du bf ts?
    Är det första barnet?
    Får man fråga vad du skrivit i ditt fl-brev? (Behöver tips själv nämligen )
    Har BF 13juli men hoppas på ett par veckor tidigare... Siktar typ på midsommar.
    Japp, första barnet så jag har absolut ingen koll alls. Sen har ju förlossningen på CSK stängt för studiebesök också så det är inte så lätt att reka läget i förväg. Ska dock höra med bm om hon kanske kan flörta in ett specialbesök.

Här är mitt FL-brev:

Förlossningsbrev för Amy Ljunggren personnr: 83xxxx-xxxx

Medföljare:

Martin Jonasson (pappa till barnet)

Barbro Ljunggren (blivande mormor)

Dessa två vill jag ha i rummet hela tiden. Dock vill jag ha endast sjukhuspersonal från midjan och ner. Medföljare håller sig vid övre kroppshalvan.

Ev. igångsättning:

Endast via dropp så länge inte barnets liv är i fara.

Inför förlossningen:

Vill ha möjlighet att vila så mycket som möjligt.

Smärtlindring:

Lustgas så länge som möjligt. Epidural om det anses behövas eller om jag verkligen ber om det.

Under förlossning:

Undvik både tång och sugklocka!

Däremot är det helt ok att påskynda framfödandet av efterbörden.

Övrigt:

Är extremt nål- och smärträdd och är väldigt nervös inför förlossningen. Min största fasa är att spricka och vill absolut inte bli klippt!

Vill inte ha upp barnet på magen förrän det har blivit avtorkat. Däremot vill jag att min partner får möjlighet att fotografera barnet så snart som möjligt.

Om möjlighet till tidig hemgång finns vill jag utnyttja detta.
  • Nallepuhmamma
    Amy1983 skrev 2010-06-15 14:40:12 följande:
    Har BF 13juli men hoppas på ett par veckor tidigare... Siktar typ på midsommar.
    Japp, första barnet så jag har absolut ingen koll alls. Sen har ju förlossningen på CSK stängt för studiebesök också så det är inte så lätt att reka läget i förväg. Ska dock höra med bm om hon kanske kan flörta in ett specialbesök.

Här är mitt FL-brev:

Förlossningsbrev för Amy Ljunggren personnr: 83xxxx-xxxx

Medföljare:

Martin Jonasson (pappa till barnet)

Barbro Ljunggren (blivande mormor)

Dessa två vill jag ha i rummet hela tiden. Dock vill jag ha endast sjukhuspersonal från midjan och ner. Medföljare håller sig vid övre kroppshalvan.

Ev. igångsättning:

Endast via dropp så länge inte barnets liv är i fara.

Inför förlossningen:

Vill ha möjlighet att vila så mycket som möjligt.

Smärtlindring:

Lustgas så länge som möjligt. Epidural om det anses behövas eller om jag verkligen ber om det.

Under förlossning:

Undvik både tång och sugklocka!

Däremot är det helt ok att påskynda framfödandet av efterbörden.

Övrigt:

Är extremt nål- och smärträdd och är väldigt nervös inför förlossningen. Min största fasa är att spricka och vill absolut inte bli klippt!

Vill inte ha upp barnet på magen förrän det har blivit avtorkat. Däremot vill jag att min partner får möjlighet att fotografera barnet så snart som möjligt.

Om möjlighet till tidig hemgång finns vill jag utnyttja detta.
    Okej. Ja det e så svårt med fl.-brev tycer jag för det blir ju iaf aldrig so man tänkt sig. Tänk om det krävs snitt jösses jag vill inte sövas jag vill vara vaken.
    och att inte bli klipt kanske man inte har ett val
  • Amy1983
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-15 14:56:34 följande:
    Okej. Ja det e så svårt med fl.-brev tycer jag för det blir ju iaf aldrig so man tänkt sig. Tänk om det krävs snitt jösses jag vill inte sövas jag vill vara vaken.
    och att inte bli klipt kanske man inte har ett val
    Nä men fl-brevet är ju också bara önskningar. Blir det akut snitt så söver dom en oavsett för för går fortast och riskerar barnet att fastna eller jag att få allvarliga men så klipper dom ju oavsett vadjag tycker

Och jag är ju inte benhård på sugklocka o tång heller. Vill helst undvika det men kan det rädda barnet så givetvis... Innerst inne så litar jag på förlossningspersonalen för det är ju trots allt de som har utbildningen
  • jessicav

Jag har fött ett barn på CSK och är jättenöjd.

Barnmorskorna lyssnade på mig och min förlossning gick jättebra. De var trevliga i telefon och de mötte oss redan vid hissen när vi kom upp.

På BB trivdes jag bra  och stannade i 3 dagar, även där trevlig personal. Förlossningspersonalen kom upp och hälsade på (även de som inte hade hunnit vara med när lillan kom ut).

Ska föda där igen i höst och hoppas det blir lika bra även denna gång.

Lycka till!

• Amy1983
    jessicav skrev 2010-06-22 14:23:58 följande:
    Jag har fött ett barn på CSK och är jättenöjd.

Barnmorskorna lyssnade på mig och min förlossning gick jättebra. De var trevliga i telefon och de mötte oss redan vid hissen när vi kom upp.

På BB trivdes jag bra  och stannade i 3 dagar, även där trevlig personal. Förlossningspersonalen kom upp och hälsade på (även de som inte hade hunnit vara med när lillan kom ut).

Ska föda där igen i höst och hoppas det blir lika bra även denna gång.

Lycka till!
    Det lät ju positivt. Har hört att de fått skicka hem nån igen när det varit fullbelagt (alltså inte under förlossningen men under värkarbetet) och sen hann de knappt in i tid igen. Hoppas det inte är så fullt i juli... Det är ju trots allt många som väntar barn i år har jag märkt.

Men det låter ju bra med trevlig personal. Jag brukar inte ha några som helst problem att säga ifrån om jag känner mig fel behandlad i en utsatt situation men under förlossningen känner jag att två saker kan hända, antingen fräser jag ifrån ännu värre än vanligt om det behövs och då kommer de tillmötesgå mig (så långt det är möjligt), eller kommer jag bli så tagen av allt som händer att jag inte får ur mig ett skit och då kan jag bara hoppas på att mamma kan plocka fram bitchen i sig (hon är genomsnäll egentligen, lite för snäll). Sambon är också alldeles för snäll och det är även hans första barn så jag räknar inte med att han kan säga ifrån då han inte vet alls vad som är brukligt.
  • Amy1983

Nu kan jag faktiskt berätta själv vad jag tyckte om både förlossningen och CSK. Jag är väldigt nöjd med förlossningspersonalen trots att jag väntade liiite för länge och kröp ut från hissen. Men det var en väldigt lugn barnmorska som man fick förtroende för direkt. Även BB-personalen var jättetrevlig men jag hann inte träffa dom så mycket då vi hade begärt tidig hemgång och dessutom födde jag på kvällen så större delen av tiden sov vi. Men jag är väldigt nöjd. Just nu ligger förlossningen för nära i tiden för att jag ska vilja genomgå det igen, just p.g.a. att jag tyckte det gjorde ont. Men personalen fick mig att vilja återkomma iaf

Ni kan läsa en snabbversion av hur det gick till på förlossningen i min blogg:
    http://carrera83.blogg.se/2010/june/gevalia-nar-du-far-ovantat-besok.html

Allt som allt tog det 7,5 timme så jag ska absolut inte klaga Däremot var det nog tur vi inte åkte in senare för då hade vattnet gått i min fars älskade bil

Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • knasbubblan

Härligt att du var nöjd! Har precis gått på semester och har bara en stor grej kvar som är inplanerad imorgon. Får bara hoppas att bebben stannar kvar i magen då vi är på bröllop...Glad

Ska läsa din blogg så jag får lite kött på bena...

Grattis till bebben!

• Amy1983
    knasbubblan skrev 2010-07-02 18:40:23 följande:
    Härligt att du var nöjd! Har precis gått på semester och har bara en stor grej kvar som är inplanerad imorgon. Får bara hoppas att bebben stannar kvar i magen då vi är på bröllop...Glad

Ska läsa din blogg så jag får lite kött på bena...

Grattis till bebben!
    tack
    Jo med en så pass enkel förlossning ska jag inte klaga.
    Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • rebeeeckahhh

När jag födde mitt första barn 2011 på kristianstads förlossning tyckte jag att de var väldigt otrevlig personal, blev både klippt och sugklocka. barnmorskorna ville inte klippa mig men läkaren skrek '' KLIPP UPP HENNE '' hade dom inte gjort de hade jag förmodligen förlorat min dotter för hennes hjärtslag var borta och dom fick inte ut henne. Kan rekomendera ' Joen björnberg ' som läkare, har haft han igenom både mina gravideteter och han är den bästa på kstad sjukhus enligt mig. Nu är jag gravid i vecka 42 och ska in för bedöming på ons ( idag måndag kväll ) jag hoppas dom sätter igång mig på ons men känns inte så hoppfullt då jag blivit hemskickad varje gång och jag har verkligen en SKIT gravidetet denna gång. Min barnmorska sa till min att vi skulle stå på oss när de gäller igångsättning på ons för jag hade en så pass svår förlossning innan med min dotter och vill helst inte gå flera dagar nu eftersom hon var så pass stor och jag blev klippt. Håll tummarna för mig! När jag låg på BB med min dotter var jag ensamstående och jag låg där med alla hormorner som spökade efter förlossningen och hade så himla ont efter att jag blev klippt och legat med värkar i två dygn.. Amningen funkade inte i de ena bröstet och de var en så hemsk mörkhårig utlänsk amningsläkare som gick runt där och tvingade mig att amma så jag satt och grät konstant och bestämde mig tillslut för att sluta amma för att hon var så pass på mig om amningen medan jag låg där själv och fick gå igenom allt själv, fick inget stöd alls det var fruktansvärt. Nu hoppas jag att hon inte är kvar där mera tills jag ska föda denna gång. Tack för mig =)

Svar på tråden Erfarenheter från förlossningen på CSK (Kristianstad)