• MaaxMaax

King Charles, Cavalier?

Hejsan! Ska så småningom skaffa mig en hund (dock inte aktuellt på minst 1 år), och vill då ha en lite mindre med ändå aktiv och rolig hund som tål hen hel del aktivering med ändå ska vara lättsam att hantera och ha med överallt. Jag har tidigare erfarenhet av spanielhundar, och har nu fått upp ögonen för King Charles Spaniels/ Cavalier King Charles Spaniels. Grejen är bara att jag inte riktigt förstår vad som är skillnaden mellan dessa, någon som kan reda upp detta för mig, och rekomendera den ena eller andra?

• Svar på tråden King Charles, Cavalier?
  • buffybus

skillnaden mellan vilka? jag förstår nog inte :-S

iallafall så tycker jag att en cavalier är en mkt trevlig hund... någon som du ändå kan hitta på lite med men samtidigt verkar lugn... har inte själv ägt en men en kompis har haft flera st genom åren och min svärmor hade en..  

André -08 & Emma -09
  • MaaxMaax
    buffybus skrev 2010-06-14 18:05:37 följande:
    skillnaden mellan vilka? jag förstår nog inte :-S

iallafall så tycker jag att en cavalier är en mkt trevlig hund... någon som du ändå kan hitta på lite med men samtidigt verkar lugn... har inte själv ägt en men en kompis har haft flera st genom åren och min svärmor hade en..  
    André -08 & Emma -09
    Skillnaden mellan King Charles Spaniel och Cavalier King Charles Spaniel
  • Lathundarna

Vill du prata med en som kan cavalierer kan jag rekommendera att du kontaktar Hundpuss här på FL. Hon är avservärt mycket mer insatt än vad jag själv (och många här) är i just den rasen. Skillnaden mellan raserna är förmodligen främst det yttre, jag kan egentligen inte hitta nåt annat.

• dezibel

Jag tror att Charlien klassas som dvärgras och har ett mer reserverat kynne än Cavaliern men sök på raserna så för du upp rasklubbarna/sidorna.

• hundpuss

King Charles och Cavalieren har samma ursprung. Det som skiljer de två raserna åt, exteriört, är främst nospartiet och att King Charles kan ha kort svans, liten svans eller ingen svans alls. King charles har ett kortare nosparti, mopsliknande. Cavalieren har längre nosparti. Jag tycker även att King Charles är något mindre, dock inte säker då jag aldrig läst rasstandarden.

Adeln i England avlade fram hundarna genom att korsa in småhundsraser och fick därmed fram den kortnosiga King charleshunden.

Sen var det någon (underbar människa ) som satsade på att få fram Cavalieren igen ur den lilla avelsbas som fanns, på den tiden då bara den kortnosiga versionen var erkänd ras i England. Kort sagt så har King Charles varit en erkänd ras bra mycket längre än cavalieren.

Vill du läsa mer om King Charles rekomenderar jag att du söker på "toy spaniel" på nätet, finns mycket mer på engelska. Uppfödarna är inte lika många i den rasen, och antalet hundar i rasen är inte i närheten av cavalieren. Annars är det samma färger som gäller, ruby, tricolor, blenheim och black and tan.

Det är trevliga hundar, båda raserna. Lugna harmoniska hundar som älskar det mesta. De blir lite vad du gör den till.

Jag har träffat flertalet King Charles, trevliga hundar, men tycker inte att de är lika tilltalande rent exteriört.

Rent allmänt gäller att du tar kontakt med rasklubben för vald ras och tar reda på så mycket du kan om hundarnas eventuella sjukdomsbild.
    Det finns de som tyvärr inte är fullt seriösa i sitt avelsarbete, men det finns även dom som lägger ner sin själ i hundarna, för att få fram friska individer.

Svar på tråden King Charles, Cavalier?