• MiloLK

Iprem när man är gravid?

Hej!
    Jag undrar om man kan ta iprem 400 mg när man är gravid?  På bipacksedeln står det att man ska ha läkarens ordination. Alvedon an man ju ta men där står det samma sak`??
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Iprem när man är gravid?
  • längtar och väntar

Nej du ska absolut inte ta Ipren! Däremot får du ta alvedon/panodil!

• Philippa

Nej, det ska du inte ta som gravid..... Antar att du menar IPREN?

Alvedon och panodil kan du ta utan problem....

• Johans Pillerill

Alvedon innehåller mycket mer skonsamma ämnen, så det kan du ta... Ipren är big no no precis som magnecyl och sånt...

• MiloLK

Okej! Tack! och jag jag menar ipren:P

• Vaniljkex

Inga tabletter med ibuprofen! Jag fick det inte ens ta det for min doktor nar jag hade kalkframkallad inflammation i axelleden (vet inte vad diagnosen heter pa svenska), vilket ar enormt smartsamt. 

• Birgitta L

Svar till MiloLK:

Nej du ska som alla säger här i inläggen, inte ta ipren. Du ska heller inte ta alvedon utan att först rådgöra med din läkare. Någon skrev i ett inlägg här att alvedon är skonsammare än ipren, men det är fel! Det som skiljer medicinerna åt är att de bryts ner i olika organ i kroppen, ipren i njurarna och alvedon i levern och därför ska du höra med din läkare innan du tar något av dem.

• Asile

Om man vill kolla upp sånt här själv är en av få pålitliga källor Janusinfo - det är också den källa vården brukar använda eftersom informationen i t ex Fass ofta är förlegad och gammal. Länk här: www.janusinfo.se/gravreg/. Själv tycker jag det är bättre att gå till en pålitlig källa och sedan bilda mig en egen uppfattning, eftersom andrahandsinformation kan vara gammal och eller felaktig.

Så här skriver Janusinfo om Ibuprofen:

"Ibuprofen skall inte användas mot slutet av graviditeten. I tidig graviditet tycks den generella risken för missbildning inte vara ökad vid användning av NSAID men ett iakttaget samband med hjärtfel manar till försiktighet. Om ibuprofen använts i tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten."

och så här skrivs det om paracetamol:

"Användning av paracetamol under graviditet är inte förenat med någon risk för missbildning eller annan skada hos barnet. Vid överdosering (självmordsförsök) tycks ingen påvisbar riskökning föreligga och en sådan situation innebär i sig ingen orsak att överväga ett avbrytande av graviditeten."

• La Lola
    Birgitta L skrev 2010-06-14 18:08:13 följande:
    Svar till MiloLK:

Nej du ska som alla säger här i inläggen, inte ta ipren. Du ska heller inte ta alvedon utan att först rådgöra med din läkare. Någon skrev i ett inlägg här att alvedon är skonsammare än ipren, men det är fel! Det som skiljer medicinerna åt är att de bryts ner i olika organ i kroppen, ipren i njurarna och alvedon i levern och därför ska du höra med din läkare innan du tar något av dem.
    Alvedon går utmärkt att ta utan att fråga en läkare.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Asile

Angående att acetylsalicylsyra är farligt under graviditet så har rekommendationerna ändrats en aning, enligt Janusinfo:

"Acetylsalicylsyra kan användas som analgetikum och febernedsättande medel under graviditet. Hög dosering bör undvikas under längre tid, speciellt under senaste delen av graviditeten."

Vårdpersonal brukar fortfarande rekommendera att man undviker sådana medel, eftersom blödningsrisken trots allt ökar en aning. Men det finns en del patienter som t ex har rejäl migrän, där endast acetylsalicylsyra eller triptaner hjälper, där det kan vara helt motiverat att använda hellre än att ösa på med triptaner direkt.

Sen gäller ju alltid: Är man osäker ska man naturligtvis alltid fråga sin läkare, även receptfria och till synes ofarliga medel kan vara dåliga att använda för vissa gravida under vissa omständigheter.

• Subklavia
    Birgitta L skrev 2010-06-14 18:08:13 följande:
    Svar till MiloLK:

Nej det är inte det som är skillnaden.Demon Det är två skilda läkemedel med olik verksam substans Paracetamol och Ibuprofen.

Paracetamol (FASS)
    Inga kända risker vid användning under graviditet

Ibuprofen: (FASS)

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till ca 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

♥♥♥ Pyret BF 25/7-2010 ♥♥♥
  • MiloLK

tack för alla svar. Jag hade glömt hur det var och hade en sjuk huvudvärk igår och hade bara ipren hemma men ja härdade ut och köpte mig alvedon idagpuuhhh

• Little me

Fick höra idag av läkaren hos min BM att Ipren var okej att ta vid enstaka tillfällen mellan v 12 och v 30.

Så fråga!

• s89

Har hört att man ej ska till Ipren när man är gravid. Ta alvedon/panodil istället.

Svar på tråden Iprem när man är gravid?