• Levia

Varför döma mig?

Jag har valt att inte avla barn eller adoptera. Frågan om varför jag är på FL...fråga inte ens...jag bara är här ibland.

Funderingen för denna tråd...är varför många dömer mig för detta.
    Kan ni inte bara respektera att jag lever ett liv jag vill? Jag bör ju respektera er...för om jag inte gör det...ja...det är inget jag kan ändra på.

Det jag får höra ibland är att "jag har inte blivit riktig kvinna", "jag inte vet mycket om livets mening", "jag kommer ångra mig fruktansvärt"ev hamna i djup depression... Jag har inte bidragit med något (någon???) till världen... Nä...nu skriver jag inga fler exempel.

Jag vet att jag är bra. På många sätt. Jag tar inte detta personligt...ni på FL vet inget om mig.
    Men, lyfter frågan ändå.

• Svar på tråden Varför döma mig?
  • kvinnan47

Jag begriper inte heller varför man ska ifrågasättas så fort  man tycker olikt de flesta.
    Tycker alla kan sköta sej själva och skita i andra, förstå vad mycket negativ energi som skulle sparas.

• Levia
    kvinnan47 skrev 2010-06-14 19:44:18 följande:
    Jag begriper inte heller varför man ska ifrågasättas så fort  man tycker olikt de flesta.
    Tycker alla kan sköta sej själva och skita i andra, förstå vad mycket negativ energi som skulle sparas.
    Ungefär så...

Det spelar ju ingen roll vad jag ev kommenterar andras livssituation...så jag gör det väldigt sällan...men...kvinna som inte avlar barn...
  • Grönögat

Därför att de är ignoranta och inkskränkta och inte kan tänka utanför den tomma låda som de kallar sitt huvud.

• Levia
    Grönögat skrev 2010-06-14 20:02:13 följande:
    Därför att de är ignoranta och inkskränkta och inte kan tänka utanför den tomma låda som de kallar sitt huvud.
    Ja...det är väl det.
  • ViceGuy

För att människor fungerar så.

Tidigare var det kanske en nyttig överlevnadsförmåga att kunna döma och bedöma människor.

Idag dömer alla allt och alla för allt :)

"Den som inte lever som jag lever fel."

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • puss

låter superskönt att itne ha barn

det är tammefan roligt nästan jämt
  • My Girls

Äh, de är bara tråkiga och fast i sin lilla ruta i livet och bara för att de är där, så måste alla andra befinna sig på samma ställe...

• Anova
    Levia skrev 2010-06-14 19:40:31 följande:
    Jag har valt att inte avla barn eller adoptera. Frågan om varför jag är på FL...fråga inte ens...jag bara är här ibland.

Funderingen för denna tråd...är varför många dömer mig för detta.
    Kan ni inte bara respektera att jag lever ett liv jag vill? Jag bör ju respektera er...för om jag inte gör det...ja...det är inget jag kan ändra på.

Det jag får höra ibland är att "jag har inte blivit riktig kvinna", "jag inte vet mycket om livets mening", "jag kommer ångra mig fruktansvärt"ev hamna i djup depression... Jag har inte bidragit med något (någon???) till världen... Nä...nu skriver jag inga fler exempel.

Jag vet att jag är bra. På många sätt. Jag tar inte detta personligt...ni på FL vet inget om mig.
    Men, lyfter frågan ändå.
    Det är lustigt. Det är få gånger jag fått försvarat mitt val att leva frivilligt barnlöst. Okej, här på FL har min syn på abort ifrågasatts eftersom jag tänker göra abort om jag skulle bli gravid.. (det gillas inte av abortmotståndare).
    Och senast var det en tjej (bekant) som undrade om jag inte skulle tycka det var kul att vara mamma och köpa barnkläder (det kan jag väl göra till mina eventuella syskonbarn i så fall,. barnkläder har aldrig lockat mig).

Jag brukar säga att en frivillig barnlöshet är det största beslut man kan ta, mycket större än beslutet att skaffa barn.. Och de flesta håller faktiskt med mig.
  • Natosh

Jag respekterar i högsta grad ditt beslut att inte skaffa barn. Jag anser att det är egoistiska skäl som driver människor att skaffa barn och tycker att det låter sinnessjukt att anse att man gör sin plikt/ världen en tjänst genom att bidra till överbefolkningen

• millemullan

Jag vet vad du menar. När jag var yngre var jag övertygad om att jag inte ville ha barn oc sa också det när folk frågade. Fick alltid höra de där kommentarerna, tex att jag skulle komma att ångra mig eller ändra mig. Och visst i mitt fall så hade de bevisligen rätt. Men faktum är att vissa behåller den känslan och ändrar sig aldrig. Det är ditt liv och dina beslut och ingen har tätt att döma dig så länge du anser att det du gör är rätt och du inte skadar någon. Skit i alla skitkommentarer och stå för den du är och det du vill med ditt liv. Vad du tillför eller har tillfört världen kommer att visa sig tids nog ändå (fast i annan form). Barn är inte meningen med livet för alla och det är bara för andra att acceptera.

Stå på dig! Kram

♥ Storebror 080910 ♥ BF 101219 ♥
  • Nanay

Har haft ett par kolleger, damer i femtioårsåldern som är frivilligt barnlösa, och de verkar må hur bra som helst. Reser massor och går på olika evenemang och annat som verkar kul. Alltid glada och positiva. Trots detta har övriga kolleger uttryckt hur osunt deras beteende verkar , och att de försöker "kompensera" för att de aldrig har haft några barn att ansvara för...
    Vet inte heller varför det är så?
    Men människor som inte uppför sig som de flesta andra faller väl ofta offer för folks fördomar? Det är nog bara så enkelt att vi har svårt att acceptera att folk känner annorlunda än vi själva? Speciellt om de allra flesta känner som vi själva...

• BlommyNess12

Alltså, jag respekterar ditt val, och jag skulle aldrig ifrågasätta det på det sätt som du beskriver i din TS, men jag kan absolut inte förstå det. Jag tror det är sånt som får folk att reagera, att de inte kan förstå.

• VirrigaVerna

Intressant fråga.
    Det roliga är att det är kvinnor som väljer att inte skaffa barn som ses som provocerande av omgivningen medans män som gör detsamma oftast inte möts av sådana reaktioner.
    Konstigt.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Nomaden

Bra fråga

Vi människor är bra underliga. Men eg spelar det ingen roll vilka val vi gör, alltid är man idiot för någon. Sen den där föräldratävlan....den gör mig vansinnig hahaha

Är själv snart 5 barnsmor och jag kan verkligen förstå att man väljer bort barn hahahaha

Svar på tråden Varför döma mig?