• Skrotfröken

Kvällsfika för 2-åring och sömn

Ni som har barn i 2-årsåldern;

Vad ger ni dem för kvällsfika?
    Hur sover de på natten?

Är det någon som gett välling och barnet/barnen sovit lite dåligt och sen prövat nåt annat istället och barnet/barnen börjat sova bättre?

TACKSAM för svar!

• Svar på tråden Kvällsfika för 2-åring och sömn
  • Grönögat

Bara en flaska välling här. Funkar bra.

• strojes

Om våra barn äter något innan läggdags så är det smörgås och mjölk. Välling slutade de med för ett halvår sedan.
    Barnen är 2,5 år, 2,5 år och 5 år. Att vi slutade var för att stora tjejen inte fick dricka ur flaska längre utan skulle dricka ur mugg om hon ville ha välling och då ville hon ha smörgås på kvällen istället. Och det ville ju förståss småsystrarna ha också... så då blev det ett snabbt slut på all välling.

• pigglet

Välling. De sover bra.

Med bebisar ska man ju se till hela dagen måltider, att de får i sig så mycket som möjligt så de mår bra och kan sova gott. Kan det vara något att fundera på?

Annars är jag hemskt förtjust i havregrynsgröt, det mättar så fantastiskt bra och man mår så bra av det. Varmt och lugnt i magen.

• FamHull

Sonen har aldrig ätit välling på kvällen, han äter havregrynsgröt.

• parvati

Ingenting om han ätit bra till middag om han bara petat i maten så får han 200-250 ml välling.

• Skrotfröken

Vår son äter:

Frukost: Fil/youghurt/gröt, smörgås/frukt

Kring 9: Frukt

Lunch: Lagat mål mat (förskolan)

Mellis: Mjölk och smörgås/frukt (förskolan)

Middag: Lagat mål mat (hemma)

Kvällsmat: Välling ca 200 ml

Somnar ca 19-20 sover bra fram till ca 23 sen lite mer oroligt. Vaknar ca 7. Sover 1,5-2 timmar på dagen.

• parvati
    Skrotfröken skrev 2010-06-14 20:42:50 följande:

Vår son äter:

Frukost: Fil/youghurt/gröt, smörgås/frukt

Kring 9: Frukt

Lunch: Lagat mål mat (förskolan)

Mellis: Mjölk och smörgås/frukt (förskolan)

Middag: Lagat mål mat (hemma)

Kvällsmat: Välling ca 200 ml

Somnar ca 19-20 sover bra fram till ca 23 sen lite mer oroligt. Vaknar ca 7. Sover 1,5-2 timmar på dagen.

Väldigt likt min sons mat och sovschema under våren, Utröttad vid 7 och somnar efter en halvtimme klockan 22 så traskar en yrvaken kille upp och vill titta på tv...Sedan blir det nattning igen och sover till kl 7-7.30.
  • Min högsta önskan

Båda mina söner äter välling innan läggdags. 3 åringen dricker 200 och 1 åringen 300 (ja, han är glupsk! : -) ) Ibland vill den äldste ha lite smörgås också, men inte så ofta.

Är det för att din son sover oroligt på natten som du undrar?
    Isåfall kan du ju antingen testa att ge mer välling alternativt komplettera vällingen med lite smörgås.
    Sen skulle jag nog testa att dra ner på middagssömnen. Kanske testa med 1 timma istället och se hur det funkar?
    När min äldsta var ca 2 1/2 år, så började han sova orligt på natten, vakna flera gånger och tyckte han sovit färdigt.
    Vi testade att dra ner på sömnen, och det blev genast mycket bättre!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Min högsta önskan

Bäda somnar förövrig mellan 19:30-20. Den minste vakanr vid 5:30-6, och den äldste vakanr vid 6:30-7

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Skrotfröken

Min högsta önskan:

Ja, det är lite för att han sover dåligt men också för att han efterfrågar vällingen varje kväll men det är inte alltid han vill ha så mycket. Vi behöver dock ge honom movicol för annars blir han förstoppad. Det har funkat superbra att ge den i vällingen. Om vi ska byta till annan kvällsmat måste vi komma på ett annat sätt att ge honom medicinen.

Vi har redan tänkt på dagsömnen.. och dragit ner. Han har kunnat sova 2,5-3 timmar förut. Speciellt de dagar han är på förskolan. Han har ändå varit trött vid 19. Nu är han ganska färdig vid 18-18.30 så jag vet inte om jag vill dra ner så mycket mer. Han verkar behöva 1,5- 2 timmar på dagen. Tack ändå för tipset.

• pigglet

Inte konstigt att han är trött vid 18 om han sover dåligt på natten.

Jag tror inte att den struliga sömnen beror på att han dricker välling, att han skulle sova bättre om han fick något annat. Det låter ju som att han äter bra på dagen. Sömnen beror nog på något annat.
    "Normalt" för en 2-3-åring är väl ca 12-13 timmar sömn/dygn. Han sover alltså 13-14 timmar nu, det är ju egentligen ganska mycket. Det ni vill är att han sover en större del (helst allt) under natten. Jag skulle gissa att lösningen ändå är att dra ner på/ta bort sovningen under dagen. Det tar ju några veckor innan han kommit in i det, kanske läge att testa under sommaren om ni är lediga? Självklart kommer han vara dödstrött redan vid 16-17-tiden, men det kanske går att lägga honom tidigare ett tag, tills han ställt om sig?

• thisissarah

Min dotter får välling morgon och kväll, och de senaste 2 månaderna så har hon gått från att ha sovit hela nätter till att nu vakna och vara vaken ett par timmar. Funderade på om hon kanske är hungrig under natten, så vi har nu börjat ge kvällsfika i form av gröt/fil men hon äter hemskt lite. Så nu får hon även en flaska under natten. Men det hade varit så skönt att slippa den där flaskan under natten, eftersom det känns som att man tar ett steg bakåt.
    Hon verkar äta bra på dagis men hemma äter hon OK.
    Nån som vet vad man kan göra?

Svar på tråden Kvällsfika för 2-åring och sömn