• thelwin

Skillnad mellan behandlingspedagog och skötare inom psykiatrin

Jag har precis kommit in på yh utbildning till behandlingspedagog nu undrar jag om det är någon som jobbar som det och var du isåf jobbar. Är det skillnad mellan behandlingspedagog och skötare inom psykiatrin. Det jag känner att jag vill jobba med är på en psykiatrisk mottagning eller avd på sjukhus typ St göran har jag då valt rätt. Känner mig så osäker
    Tacksam för alla svar 

Melwin 050509 Thelma 070529 Mina små skatter
  • Svar på tråden Skillnad mellan behandlingspedagog och skötare inom psykiatrin
  • yuzz

Det är ju helt olika saker. Behandlingspedagog har ju andra uppgifter i sitt yrke.

(¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯)
  • Terese f

du får jättegärna tala om för mig vad du hade arbetat med innan för att komma in som behandlingspedagog för jag tänkte söka den utbildningen! :)

• D07D08

För att jobba inom psyk så ska du vara mentalskötare. Det blir du genom att läsa till undersköterska inriktning psykiatri. Du kan ju också läsa till sjuksköterska med den inriktningen, men det är lite mera avancerat.

Som behandlingspedagog jobbar du med missbruk och ungdomsvård, fast där förekommer också mycket psyk.
    Själv läser jag till behandlingspedagog.

//Anneli

• Terese f
    D07D08 skrev 2011-01-25 07:58:30 följande:
    För att jobba inom psyk så ska du vara mentalskötare. Det blir du genom att läsa till undersköterska inriktning psykiatri. Du kan ju också läsa till sjuksköterska med den inriktningen, men det är lite mera avancerat.

Som behandlingspedagog jobbar du med missbruk och ungdomsvård, fast där förekommer också mycket psyk.
    Själv läser jag till behandlingspedagog.

//Anneli
    visst är jag inte helt ute om man som behandlingspedagog kan arbeta på sis instituter, hbv hem och lvu hem?
  • D07D08

Ja men kan jobba inom sis och hvb hem.

Svar på tråden Skillnad mellan behandlingspedagog och skötare inom psykiatrin