• bubbelmaja

Din bästa paj

Jag har alltid sådan beslutsångest. Jösses, söker och letar och kolla roch funderar och skriver aldirg ner vad jag hittat, så jag kommer aldrig till inköpslistan.
    Dottern fyller år i helgen och vi ska ha enkelt firande två dagar, med mat båda dagarna. Lördagen är bestämd men inte bestämt till söndagen än. Nu tror jag dock att jag kommit så långt som till paj. Jag älskar paj, men kagar det itne så ofta, men ska nog unna mig det nu.

Vad är din favoritpaj? Nåot som man lyckas med första gången. Som passar vuxna och barn (möjligen gör jag ändå två olika....)

Recept drunknar jag av. Så om jag bara får 5-6 svar så ska jag försöka välja en av dem. Så har jag gjort ofta inför fester, middagar och kalas och alltid fått så trevliga tips!

• Svar på tråden Din bästa paj
  • bubbelmaja

En eller flera matpajer tänkte jag göra, eftersom vi bjuder på lunch. Fika och tårta är fixat redan.

• Shaun the sheep

Hm, själv så älskar Jag bacon- och broccooipaj! Googla på ullas bacon och broccolipaj, den är underbar. Barn kan ju bara svåra med broccoli iofs. Kanske en ganska enkel ost och skinkpaj till de små?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Vad roligt, mina gillar faktiskt också broccoli! Jag kanske bara fått för mig att barn ogillar det för att jag själv hatade broccoli när jag var liten

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Tinkerbelle

Brie- och salamipaj är ju väldigt gott Arla brukar ha många bra paj recept om du vill titta där. Annars är det här väldigt enkelt och gott, kallar den pizza-paj i brisp på bättre namn   och man kan verkligen ta på vad man vill. Testa med lite brie, salami och lägg på kalamatioliver samt rucola när den kommer ut ur ugnen. http://louisespis.blogspot.com/2009/07/snabb-pizza-paj.html

(Det här är nog mitt bästa recept på dessertpaj, enkel och jättegod!)

• blomman08

köttfärchpaj med skogspanna i:) jätte gott!
    jag brukar steka köttfärchen och krydda med salt och peppar, sen steker jag lök färska champinjoner och kantareller och blandar ner med skogsvamspanna och slänger ner en svampbuljong och låter puttra ett tag. min barn i släkten tycker den är jätte god :) annars har du ju en clasiker med tacko paj, och ost och skink paj!

• Googels

Jag gjorde en väldigt god paj i helgen med fyllning av purjolök, tomater, basilika och brieost som man sedan hade en vanlig äggstanning över.  Kommer helt klart att göra den igen! 

• bubbelmaja

blomman08: min pappa tycker mycket om svamp så den kan nog uppskattas! Med skogssvamppanna, menar du då den creme fraischliknande burken?

• tjej87

Kycklingpaj!
    Stek bitar av kycklingfilé med grillkrydda och lite chili om ungarna äter lite kryddigare mat. Tillsätt röd paprika, minimajs, broccol, gul lök och creme fraiche paprika och chili. Det ska bli lite lagom krämigt men inte för såsigt eftersom det ska till pajen.
    Pajdeg gör jag av 4 dl mjöl, hälften fullkornsmjöl och hälften siktat mjöl (gärna dinkel), 1 dl olivolja, lite salt och vatten så att degen håller ihop (brukar vara ett par matskedar). Tryck ut den i formen, picka lite med en gaffel och förgrädda i 5-10 minuter innan du häller i kycklingröran och tillslut strör riven ost över :)

Supergott, har alltid gått hem hos alla jag bjudit den på!

• Callistrate

Om ni gillar broccoli är det jättegott med broccoli och kräftstjärtpaj. Bara pajdeg, kokt broccoli, kräftstjärtar, ost och äggstanning (kryddor också förstås!).

• MBert
    bubbelmaja skrev 2010-06-14 22:13:41 följande:
    Mina barn älskar broccoli, så det receptet ska jag kolla upp.tack!

Vad bra. Jag som tänkte föreslå broccolipaj.

Fast utan äggstanning. Bara broccoli och ost. Jag gjorde en god med keso i senast som barnen gillade. ca 400 g broccoli, 250 g keso och minst 2 dl riven lagrad ost.

• Googels
    bubbelmaja skrev 2010-06-16 22:33:24 följande:
    Tack tack!

Jag får nog göra flera sorter!

googels: hur mycket brie hade du ungefär? Hur gjorde du med den, skar ner? smälte?
    Jag tärnade den och strödde över restern av fyllningen och så blev den lite halvsmält när den var inne i ugnen. 
Svar på tråden Din bästa paj