Russin i matbröd?
Jag tänkte baka ett lite grövre bröd idag till sambon. Han gillar russin i brödet och jag undrar om man kan ha i russin även om det inte är med i receptet?
Jag tänkte baka ett lite grövre bröd idag till sambon. Han gillar russin i brödet och jag undrar om man kan ha i russin även om det inte är med i receptet?
Det blir ju jättegott! Men har du i russin, vill jag föreslå att du skippar evt. sirap om det finns med i receptet.
Njää jag bara tänkte att det kanske blev för sött, men är det det han gillar så kör på! Kommer att tänka på vörtbröd, när du sa' russin i brödet, mums!
Man behöver inte utesluta sirapen. 2 msk sirap till ett paket jäst (50 g) jäser ändå bort och kommer inte att ge sötma till brödet.
Det går utmärkt att bara lägga till russin i ett befintligt recept. Tänk på att russin gärna suger vätska från brödet. För att undvika det och att brödet blir torrt kan man lägga russinen i blöt innan de tillsätts, vilket med fördel görs när degen är färdigknådad = sist av alla ingredienser, för att de inte ska knådas sönder. Då ser man russinen som prickar i brödet, annars riskerar de som sagt att knådas sönder och blandas med resten och ses mer som bruna "fiber".
Lycka till.
Tack för tips. Det gick bra med russinen men själva brödet smakade tyvärr inte så mycket. Det var ätbart iaf, här slängs inget i onödan. ;)
Ha i lite mer salt nasta gang, sa kommer det att smaka mer.
Mitt tips är att ha i brödkryddor för att få mer smak. Du skrev att han gillar vörtbröd och då är också ett tips för att få mer smak att baka på porter (öl) för att få mer smak.
När det gäller salthalt så är rekommendationen en salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl. Det ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym. (faktan hämtad från jästbolagets hemsida).
Byt vatska mot vatska, sa ol mot mjolk eller vatten.
Ja man byter som sagt ut den degvätska som finns i receptet. Det behöver inte vara hela mängden, Man kan ta halva mängden mjölk/vatten och halva öl. Det är dock INTE all öl som blir god i bröd. En del sorter kan förstöra smaken helt. Bäst passar porter el. likn. mörkt öl.
Jag har ett recept som jag tror du (eller mannen) skulle tycka om - ett pumpernickelbröd på råg med bl.a. russin och porter i. Det ska skållas så det tar lite extra tid, men blir desto nyttigare, godare och hållbarare då.
Skållning kvällen innan
20 g rågkross eller hel råg mixad i matberedare
150 g pumpafrön
100 solrosfrön
30 g linfrö
25 g salt
300 g kokande vatten
Bakdag
33cl Mörk öl, gärna porter
200 g sirap (gärna mörk brödsirap)
400 g grovt rågmjöl
250 g vetemjöl
50 g jäst
200 g russin
Kör i bakassistent i ca 20 minuter tills degen är fluffig. Låt jäsa ca 30 minuter.
Häll upp i bakpappersklädda eller smorda bröade (med grovt rågmjöl) bakformar. Låt jäsa till ca dubbel storlek (häll i till ca hälften och låt jäsa upp till kanten). Grädda i 200 grader i ca en timma, kanske längre. Innertemperaturen ska vara 96-98 grader.