• Maia

Russin i matbröd?

Jag tänkte baka ett lite grövre bröd idag till sambon. Han gillar russin i brödet och jag undrar om man kan ha i russin även om det inte är med i receptet?

• Svar på tråden Russin i matbröd?
  • far

Det blir ju jättegott! Men har du i russin, vill jag föreslå att du skippar evt. sirap om det finns med i receptet.

• Maia
    far skrev 2010-06-15 07:39:45 följande:
    Det blir ju jättegott! Men har du i russin, vill jag föreslå att du skippar evt. sirap om det finns med i receptet.
    Det ska vara 1-2 msk sirap.
    Kanske om jag har i 1 msk sirap och därpå lite russin?

Jag är ny på detta med att baka matbröd.  
  • far

Njää jag bara tänkte att det kanske blev för sött, men är det det han gillar så kör på! Kommer att tänka på vörtbröd, när du sa' russin i brödet, mums!

• Maia
    far skrev 2010-06-15 07:48:45 följande:
    Njää jag bara tänkte att det kanske blev för sött, men är det det han gillar så kör på! Kommer att tänka på vörtbröd, när du sa' russin i brödet, mums!
    Han gillar vörtbröd.
    Tack för hjälpen, får se hur jag gör. 
  • MBert

Man behöver inte utesluta sirapen. 2 msk sirap till ett paket jäst (50 g) jäser ändå bort och kommer inte att ge sötma till brödet.
    Det går utmärkt att bara lägga till russin i ett befintligt recept. Tänk på att russin gärna suger vätska från brödet. För att undvika det och att brödet blir torrt kan man lägga russinen i blöt innan de tillsätts, vilket med fördel görs när degen är färdigknådad = sist av alla ingredienser, för att de inte ska knådas sönder. Då ser man russinen som prickar i brödet, annars riskerar de som sagt att knådas sönder och blandas med resten och ses mer som bruna "fiber".
    Lycka till.

• Maia

Tack för tips. Det gick bra med russinen men själva brödet smakade tyvärr inte så mycket. Det var ätbart iaf, här slängs inget i onödan. ;)

• MBert

Mitt tips är att ha i brödkryddor för att få mer smak. Du skrev att han gillar vörtbröd och då är också ett tips för att få mer smak att baka på porter (öl) för att få mer smak.

När det gäller salthalt så är rekommendationen en salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl. Det ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym. (faktan hämtad från jästbolagets hemsida).

• Vaniljkex
    MBert skrev 2010-06-18 16:51:00 följande:
    Mitt tips är att ha i brödkryddor för att få mer smak. Du skrev att han gillar vörtbröd och då är också ett tips för att få mer smak att baka på porter (öl) för att få mer smak.

När det gäller salthalt så är rekommendationen en salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl. Det ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym. (faktan hämtad från jästbolagets hemsida).
    Intressant, det maste jag kolla nar jag bakar nasta gang! Mitt brod brukar bli smakrikt, och jag har nog lite mer salt an vad som star i de flesta recept (runt 1.25 tsk per 5 dl degvatska), men tror inte att det ar sa mycket som 20g/kg mjol.
  • Maia
    MBert skrev 2010-06-18 16:51:00 följande:

Jag hade i brödkryddor men endast dm och inte kummin som det stod i receptet. Bytte ut helt enkelt då jag tog vad jag hade hemma.

Det med salt var intressant. Nu måste jag ju ställa mig i köket igen bara för att prova...

Detta med öl? Min amatör fråga, vad byter jag ut det mot då? Mjölken som det oftast är?

Kanon att få massa tips så här.
  • MBert

Ja man byter som sagt ut den degvätska som finns i receptet. Det behöver inte vara hela mängden, Man kan ta halva mängden mjölk/vatten och halva öl. Det är dock INTE all öl som blir god i bröd. En del sorter kan förstöra smaken helt. Bäst passar porter el. likn. mörkt öl.

Jag har ett recept som jag tror du (eller mannen) skulle tycka om - ett pumpernickelbröd på råg med bl.a. russin och porter i. Det ska skållas så det tar lite extra tid, men blir desto nyttigare, godare och hållbarare då.

Skållning kvällen innan

20 g rågkross eller hel råg mixad i matberedare
    150 g pumpafrön
    100 solrosfrön
    30 g linfrö
    25 g salt
    300 g kokande vatten

Bakdag

33cl Mörk öl, gärna porter
    200 g sirap (gärna mörk brödsirap)
    400 g grovt rågmjöl
    250 g vetemjöl
    50 g jäst
    200 g russin

Kör i bakassistent i ca 20 minuter tills degen är fluffig. Låt jäsa ca 30 minuter.
    Häll upp i bakpappersklädda eller smorda bröade (med grovt rågmjöl) bakformar. Låt jäsa till ca dubbel storlek (häll i till ca hälften och låt jäsa upp till kanten). Grädda i 200 grader i ca en timma, kanske längre. Innertemperaturen ska vara 96-98 grader.

• MBert
    Vaniljkex skrev 2010-06-18 18:31:07 följande:
    Intressant, det maste jag kolla nar jag bakar nasta gang! Mitt brod brukar bli smakrikt, och jag har nog lite mer salt an vad som star i de flesta recept (runt 1.25 tsk per 5 dl degvatska), men tror inte att det ar sa mycket som 20g/kg mjol.
    20 g/kg mjöl är som sagt vad man rekommenderar för en optimal "kemi" i brödet bl.a. för jäsprocessen som sagt, men man behöver förståss inte ha så mycket salt om man inte vill. Men salt bör definitivt vara med och man bör inte ha mer än ca 20 g/kg mjöl.

Till en degvätska på 5 dl går det åt drygt 800 g mjöl (varierar beroende på mjölsort och kvalitet). Då bör det vara max 20*0,8=16 g salt. 1 tsk salt väger 6 g så det blir alltså knappt 1 msk (=3 tsk), 2 2/3 tsk för att vara exakt.
    Jag brukar väga mina ingredienser (=lättast, slippa mått) och jag brukar ta 10-15 g salt per 5 dl vätska.
  • MissLillan
    MBert skrev 2010-06-21 18:37:13 följande:
    20 g/kg mjöl är som sagt vad man rekommenderar för en optimal "kemi" i brödet bl.a. för jäsprocessen som sagt, men man behöver förståss inte ha så mycket salt om man inte vill. Men salt bör definitivt vara med och man bör inte ha mer än ca 20 g/kg mjöl.

Till en degvätska på 5 dl går det åt drygt 800 g mjöl (varierar beroende på mjölsort och kvalitet). Då bör det vara max 20*0,8=16 g salt. 1 tsk salt väger 6 g så det blir alltså knappt 1 msk (=3 tsk), 2 2/3 tsk för att vara exakt.
    Jag brukar väga mina ingredienser (=lättast, slippa mått) och jag brukar ta 10-15 g salt per 5 dl vätska.
    MBert, du borde fixa en egen brödtråd/blogg med alla dina recept och tips! Jag skulle följa dig slaviskt=).  
  • Maia
    MissLillan skrev 2010-06-21 23:10:38 följande:
    MBert, du borde fixa en egen brödtråd/blogg med alla dina recept och tips! Jag skulle följa dig slaviskt=).  
    Faktiskt. Jag skulle gärna hänga där och få tips.
Svar på tråden Russin i matbröd?