• Petra73

hunden piper på natten :-(. HJÄLP!

Jag har ett problem som kanske någon kan hjälpa oss med.

Våran 4-åriga labradorhanne har de senaste 2 nätterna börja att pipa, börjar ca halv och bara fortsätter. Har aldrig inträffat förut (om han inte varit dålig i magen).

Första natten sprang jag ut med honom och trodde han var nödig men inte då... Det blev många svängar ut. På morgonen så satte jag honom på altanen med utgång till sin hundgård.
    Nu andra natten försökte jag ignorera, gick ner och "lade" honom i bädden och sa "tyst". Till sist på morgonkvisten stod jag inte ut längre så då fick han sitta på altanen (med utgång till sin hundgård).

Självklart så undrar man ju varför han piper? Han verkar pigg om dagarna, en glad labrador.
    Sedan hur får jag honom att sluta? Blir tokig om jag inte får sova.

Snälla hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 11:44
    Har även funderat om det är ngn löptik i närheten... Han är kastrerad men driften sitter väl kvar :-S.
    Han är dock inte flåsig på nätterna jag har varit ner till honom men ska absolut inte utesluta ngn sjukdom.
    Jag är höggravid och har en liten hemma så min sömn ÄR viktig för att orka. Visst hundar har också känslor.
    Och jag är bekymrad över honom för annars skulle jag aldrig skriva min fundering här.
    Är tacksam för alla svar.

• Svar på tråden hunden piper på natten :-(. HJÄLP!
  • Jenny Hä

Den kanske är rädd? Mörkrädd ? Kan ju ha hänt något som skrämt honom ? Kontakta en hundpsykolog kanske?
    Kanske inte är bra att ha han ute bara för att du ska få sova , bättre att försöka ta reda på varför han mår dåligt ?  
    Hundar har oxå känslor. 

• far

Har du kollat om det finns något som "stör" honom när han skall sova, eller som väcker honom en viss tid? Kanske ett natt aktivt djur/ stor insekt/ stor spindel/ mus eller något? Ja det var bara en tanke, för det låter ju inte som han är sjuk, när han är glad på dagen.

• hmcc

Löptikar absolut, hanhundar kan bli rent för jäv¤#¤% då

• LabLover

Även jag gissar på en eller flera löptikar i området!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Impega

Nu vill jag givetvis inte skrämma TS men det kan vara nån sjukdom oxå. Vår gamla newfoundland blev helt plötsligt rastlös på nätterna. Pipig och lite flåsig och lite rastlös. Det var hans hjärta som inte fungerade som det skulle. 

Kontakta veterinären så ni kan utesluta sjukdom. 

• Rottis77

Hur nära har du till BF??

Min ena hund va på mig extremt mycket veckan innan min son föddes, främst på nätterna faktiskt! Han skulle vara nära exakt hela tiden, helst ligga på mig.

• Jenny Hä

Såg nu att jag missat att hon e gravid i TS .... Sorry

• Petra73

Det är en månad kvar tills bf .
    Det var ingen skillnad på vovven när jag fick våran första son, men saker kan ändras.
    Däremot har han blivit lugnare och mera "vuxen" än när första sonen föddes och var bebis.
    Börjar fundera om det kan vara ngn grävling eller dyl vid vårt hus, för han tänkte sticka idag när vi var ute.
    Vi bor på landet... Så det är väl en massa djur omkring.
    Suck... Får se hur natten blir...

• far
    far skrev 2010-06-15 07:46:37 följande:
    Har du kollat om det finns något som "stör" honom när han skall sova, eller som väcker honom en viss tid? Kanske ett natt aktivt djur/ stor insekt/ stor spindel/ mus eller något? Ja det var bara en tanke, för det låter ju inte som han är sjuk, när han är glad på dagen.
    Drar ner det här, för ibland skall det inte så mycket till.
Svar på tråden hunden piper på natten :-(. HJÄLP!