• litetpyre

är min gynekolog galen?

för en vecka sen så var jag hos gynekologen och fick då pergotime utskriven. nu har ma haft lite tid att googla och läsa på om detta och jag blir lite fundersam.

det verkar som om vissa läkare är jätte noga med att följa upp, att man ska gå och få ultraljud vid varje kur för att se hur många ägg som är mogna. är det för många så kan man få sexförbud. detta låter ju rätt allvarligt.

hon som skrev ut mitt recept nämde inget om detta. jag fick tabletter så det räcker i ett halvår frammåt. för tre enkel kurer och för tre dubbelkurer... dessutom några andra tabeltter som jag inte kommer ihåg vad de heter men de börjar på P som jag ska börja med ifall 6 mån av pergo inte fungerar....

jag vet inte... låter inte det konstigt? hon har skrivit ut tabeltter till mig som jag ska hålla på och ta i över ett halvår utan någon uppföljning av läkare?

hur har det varit för er som haft pergotime?

• Svar på tråden är min gynekolog galen?
  • Philippa

Min gyn var supernoga med VUL vid varje ÄL för att se att det inte fanns mer än två ägg...

Jag tycker du ska byta gynekolog!

• Uddan

När jag fick pergo enkeldos sade min gyn att det inte behövdes följas upp med ul då. Men om du ska ta dubbel skulle nog jag kolla upp...

• Philippa
    Uddan skrev 2010-06-15 09:01:08 följande:
    När jag fick pergo enkeldos sade min gyn att det inte behövdes följas upp med ul då. Men om du ska ta dubbel skulle nog jag kolla upp...
    Jag fick FEM ägg på enkelkur.....
  • nevadita

jag fick utskrivet men ingen uppföljning.
    Hade ingen aning om att man skulle/borde det.
    Så jag knaprade i mig o mådde skit o blödde som en gris men blev inte mer gravid för det.
    Hade väl otur som fick så kraftiga blödningar förstås. 
    Men hade jag vetat att de borde gjort ultraljud o följt upp mig så hade jag krävt det.

Hoppas det går bättre för dig.

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • Micalela

men jisses, det måste blivit nått jätte missförstånd!Vi gick på UL  varje vecka, ibland 2 gg veckan för att kolla äggblåsorna!
    Superviktigt att man gör det!!

micalela.blogg.se

• Mirva

Ja gynekologen är galen, det är sådana gynekologer som medverkar till att det föds femligar, sexlingar och åttlingar.

• Embla82

Ähh, jag tror det är ganska många gynekologer som inte kollar upp med vul vid varje pergokur. Själv åt jag ca 15 kurer pergo och jag kollade 2-3 gånger av dom. Jag tycker du kan vara lugn, men om du vill så be att få bli kollad på första kuren kanske, så kan du äta pergo några månader utan koll efter.

• Lillgabbens mamma

Vi kollade med ultraljud vid varje kur och fick samlagsförbud om det var mer än två äggblåsor.

• Pimpinellan

Jag gjorde inte VUL med tanke på att jag är gammal,pergo sällan ger mer än max två ägg då och jag har så svårt att bli gravid ändå så även om jag skulle haft 3-.4 äggblåsor hade vi inte fått sexförbud. Han hade t.o.m gjort insemination med så många. Däremot borde han talat om att många får tunn slemhinna av pergo så även om man då får äl blir man inte gravid p.g.a det! Unga bör dock kollas speciellt de med PCO för de är jättefertila när de väl har äl.

• Mirva

Jag gjorde behandling på Sophiahemmet och fick absolut sexförbud med min dåvarande sambo, jag var då 42 år.

Svar på tråden är min gynekolog galen?