• 83an

Tapetskarvarna...

Jag tänker på eget initiativ till att vår hall ska bli fräsch

Jag tänkte därför riva bort skarvarna på de gamla tapeterna, för att kunna spackla innan det ska grundmålas. Jag vet att min man drog bort skarvarna innan vi tapetserade sist men jag vet inte riktigt hur mkt man ska ta bort. Och jag vill inte fråga honom... jag tänker klara detta själv (med lite hjälp härifrån )

Men jag tycker nu att skarvarna sitter som berg... Hur brukar ni göra, slipa, hyvla eller bara bra bort dem???

Behöver tips omgående

• Svar på tråden Tapetskarvarna...
  • Vigdis

Har en liten taperskarvshyvel som är suverän, men annars kan man skära bort dem med en kniv med böjligt blad (brytbladskniv).

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
  • Snåjtis

Jag har använt en smal spackelspade och "hyvlat" bort skarvarna, funkade jättebra!

• Söta Nasse

Jag drar bara med spackelspaden över kanterna och sedan slipar av lite.

Kolla upptill och i hörnorna, där brukar tapeten lossna mest tycker jag.

Själv håller jag på och renoverar hela lägenheten. Nu är hallen klar, sen blir det kök, sovrum, vard rum och tapetsera i barnrum.

Målar hellre för det går så mycket snabbare än att tapetsera och mitt tålamod med tapeter är inte det bästa. det ska ju vara perfekt.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • 83an

Tack för svaren.
    Jag körde med tapethyvel och kniv, sedan sandpapprade jag lite. Det blev super och kändes nästan som om det var spacklat. Nu är det grundmålat i väntan på tapetsering.

Tapethyveln var dock bara bra där det var precis rakt... (och hur många väggar i gamla hus är raka? )

• Vigdis

Tja, våra faktiskt i det rum vi använt den. Men vi bodde i lgh med betongväggar när vi köpte den. Har använt den mest där.

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
Svar på tråden Tapetskarvarna...