• MammaMutti

Fördelar/Nackdelar med NAPP?

Jag och min sambo är oense om huruvida vårt kommande barn ska ha napp eller inte. Vi har båda barn från tidigare förhållande. Min son har använt napp och ej ammats.Hans dotter har inte använts napp men har ammats.
    Jag är av den uppfattningen att om ammningen inte funkar så blir sugbehovet hos ett spädbarn inte uppfyllt eftersom att matningen går fortare med flaska än att snutta på bröstet.

Intressant att höra vad andra tycker i denna fråga - napp eller inte napp? Fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden Fördelar/Nackdelar med NAPP?
  • Ennyone
    Fördelar
    Napp underlättar för stort snuttbegär -
    Vilket i sin tur ger nöjdare bebis

Nackdelar
    Kan vara skadligt för tänderna ..
    (Men å andra sidan säger dom att det är bättre än tummen)
  • April Mamma

Mitt första barn ammades och ammades ofta, ingen napp. Med andra barnet så blev jag sjuk ef förlossningen och kunde sedan inte amma så till honom så gav vi napp ef några veckor.
    Men han har bara fått ha den när han sover.

• MammaMutti

Min son hade napp ganska länge - till natten bara. När han var runt 2½ märkte vi att han hade öppet bett, då tog vi bort nappen - utan några som helst protester - och bettet gick igen väldigt snabbt!
    Jag ser inte så många nackdelar med napp. Sambon tycker att det verkar mest jobbigt om man skulle glömma ta med napp eller inte hitta någon när det behövs. Själv råkade jag aldrig ut för detta eftersom jag hade nappar lite överallt Fanns alltid i handväska, skötväska, undanstoppat i spjälsängen, nattduksbordet osv.

• Pilu

Vet inte om det stämmer men har hört rön om att napp kan hjälpa till att förebygga psd..... Annars är det (enligt mina erfarenheter) lättare att få ett nöjt barn som känner sig tryggt vid läggning osv, och det är inte särskilt roligt att agera mänsklig napp dygnet runt heller om sugbehovet är stort. Sen vägrar ju vissa napp - har kompisar vars barn inte tar napp och dom har det rätt jobbigt när barnet är trött/kinkigt/ledset och kan få hålla på i timmar med att vyssja och trösta. Men alla är ju såklart olika

♥ Välkommen Max ♥
  • cicci85

Jag ammade båda min barn, den första hade napp, den andra inte. Ser flest fördelar med att inte ha napp. Får jag fler barn kommer jag inte att ge napp, men jag kommer att amma. Om jag inte skulle amma skulle jag antagligen ge napp, ammar man tar man ju bara fram tutten när bebben är gnällig.

Fördelar: lättare för andra att trösta
                      minskar risken för psd

nackdelar: man måste ha nappar med överallt
                        vaknar oftare för att den tappar nappen (men det är väl det som minskar psd?)
                       gnäll efter nappen (om ungen inte får ha napp hela tiden)
                       "nappbett"

Svar på tråden Fördelar/Nackdelar med NAPP?