• Kakmonster

    Vill ha tips för hur vi kan träna nacken!

    Hej!
    Min dotter är 3,5 månader och jag vill gärna få henne lite mer stabil i nacken. Hon vägrar att ligga på mage framför mig. Och jag vet att vi kan bära i sele, det gör vi ibland. Nu sitter hon oftast hon oss i knät eller i sin babysitter eller ligger på rygg. Vill gärna få tips och gärna från någon som varit hos nån sjukgymnast med barnet, hur gör ni där? Jag har en bumbostol, men hon måste vara mer stabil i nacken för den... Jag stressar inte, men lite "träning" skadar väl inte?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:35
    Kan nu hälsa att hux-flux så har hon kommit på hur man gör och är nu väldigt stark i nacken. Ganska exakt på hennes 4-månadersdag. Och detta UTAN "träning".

  • Svar på tråden Vill ha tips för hur vi kan träna nacken!
  • Familytime

    Stressar?? Hon är ju 3,5 månad! Det är fullt normalt! Varför skulle man gå till sjukgymnast för det? Du får nog ta och lugna dig lite, för förr eller senare kommer hon nog få tillräckligt med styrka i nacken. 3,5 månad är ju ingenting! Och är hon inte stabil i nacken, så ska hon ju absolut inte sitta i någon stol. Hon kan väl ligga på en filt på golvet och bara vara som hon är? En vacker dag vänder hon väl sig och börjar höja nacken. Det är verkligen inget man behöver träna dem för! Njut av att de är små. Den tiden är så himla kort i jämförelse med resten av livet.

  • Anatha
    Familytime skrev 2010-06-15 10:10:48 följande:
    Det är verkligen inget man behöver träna dem för!
    Varför rekommenderar då alla BVC-sköterskor och barnläkare att man tränar nacken på små barn?

    Min dotter gillade inte heller att ligga på magen men hon älskade att ligga på mitt bröst när jag halvlåg i en soffa. Där lyfte hon huvudet och ville ha ögonkontakt och titta runt så på det sättet tränade hon nacken.
  • Familytime
    Anatha skrev 2010-06-15 10:16:52 följande:
    Varför rekommenderar då alla BVC-sköterskor och barnläkare att man tränar nacken på små barn?

    Min dotter gillade inte heller att ligga på magen men hon älskade att ligga på mitt bröst när jag halvlåg i en soffa. Där lyfte hon huvudet och ville ha ögonkontakt och titta runt så på det sättet tränade hon nacken.
    Träna kan vara att lägga dem på magen, men det är ju skillnad på att träna genom att läggas på magen och att träna hos sjukgymnast. Lägga dem på mage göra man ju emellanåt, så det ser jag som nåt vardagligt man gör.
  • Kakmonster

    När vi var på BVC vid 2-månaderskontrollen (läkarkontroll!) så ville hon att vi skulle ha henne på mage vid minst 10-20 träningstillfällen per dag! Det har vi inte haft då dotttern hatar det. Det är därför jag frågar efter några enklare "övningar" tex om ni håller ert barn på ett visst sätt när ni bär det så huvudet får balansera lite själv (självklart finns våra händer där som stöd om hon vill ha det).

    Att ha henne på mitt bröst funkar ibland, men gillas inte heller så mkt.

    Vad jag menade med sjukgymnasttips är om man tex gör nåt speciellt som enkelt kan tillämpas hemma, dvs inget avancerat!

    Och nej, mitt barn vill inte ligga på mage (gallskriket då), så det är inget vardagligt för oss, det är just därför jag vill ha andra tips!

  • Anatha
    Familytime skrev 2010-06-15 10:23:05 följande:
    Träna kan vara att lägga dem på magen, men det är ju skillnad på att träna genom att läggas på magen och att träna hos sjukgymnast. Lägga dem på mage göra man ju emellanåt, så det ser jag som nåt vardagligt man gör.
    Ok missförstod nog TS och det där med sjukgymnast tänke mest på tips om barn som inte gillar att ligga på mage.

    Min dotter ville nämligen inte ligga på mage och BVC sköterskan var på mig om att hon borde ligga på mage ändå. Detta resulterade i att jag la henne på mage lite för att hon skulle få träna men då lärde hon sig att vända sig när han var 2,5 månader. Men det gick bra ändå hon är nu fyra månader och stark i nacken fast hon knappt har legat på mage. De tänar ju om man har dem i famnen eller över axeln också.
  • Garderobshylla

    Vår dotter gillade inte heller att ligga på mage. Men de blir starkare i nacken ändå genom att man bär dem, håller i dem och när di faktiskt ligger på rygg eller på sida.

    Du behöver inte göra några särskilda övningar utan det kommer av sig själv, låt hon ligga på golvet och "arbeta" så ska du se att hon blir starkare.

  • sonen08

    man kan dra dem i armarna uppåt... de gör ju bvc när de kollar nacken...samt låt dem ligga på magen..

  • Helene70
    Kakmonster skrev 2010-06-15 10:06:51 följande:
    Hej!
    Min dotter är 3,5 månader och jag vill gärna få henne lite mer stabil i nacken. Hon vägrar att ligga på mage framför mig. Och jag vet att vi kan bära i sele, det gör vi ibland. Nu sitter hon oftast hon oss i knät eller i sin babysitter eller ligger på rygg. Vill gärna få tips och gärna från någon som varit hos nån sjukgymnast med barnet, hur gör ni där? Jag har en bumbostol, men hon måste vara mer stabil i nacken för den... Jag stressar inte, men lite "träning" skadar väl inte?
    Va va va??? Sjukgymnast? Träna bebisen?

    Jag tycker att du kan ta och slappna av. Min pojke har alltid avskytt att ligga på mage och jag har aldrig heller tvingat honom till det. Nacken kunde han hålla upp ordentligt när han var runt 5 månader. Jag gjorde klart för dom på BVC att jag skiter fullständigt i om bebisen kan hålla huvudet uppe när han är 5 mån eller 4,5 mån. Nu är han 5,5 mån och rullar runt själv utan någon som helst "träning".

    Med all respekt, jag förstår inte denna hysteri med att bebisar skall vara på ett visst sätt vid en viss ålder. Låt ditt barn utvecklas i sin egen takt i stället. Stressa hinner hon nog ändå göra senare i livetFlört

     
  • Birgitta L

    Svar till Kakmonster:

    Det är inget man kan träna. Det är helt beroende av den fysiologiska mognaden. Det BVC menar är att man ska låta de små ligga på mage då och då eftersom man numera alltid låter barnen sova på rygg för att man tror att risken för plötslig spädbarnsdöd är högre om de sover på mage.

  • Kakmonster

    Jag har bara läst att andra mammor här på fl har fått gå till sjukgymnast för att träna, men jag vet ju inte hur gamla barnen har varit då. Jag menar inte att vi skall till sjukgymnast! Och jag vet att hon inte är så gammal än, men jag ville bara ha ENKLA tips...

  • True Romance

    Jag har fått pådrivning från både barnmorskan på bvc och läkaren att vår dotter måste träna på mage eftersom hon är för svag i rygg och nacke för sin ålder. Hon har alltid avskytt att ligga på mage, så därför har jag inte heller "hetsat" henne till det. Men nu tycker som sagt bvc att hon är alldeles för sen i utvecklingen eftersom hon är 6 månader och inte kan vända sig ännu. Man vill så gärna att de ska få ta det i sin egen takt, men det är inte så kul som mamma när bvc klagar..

    Vi har fått tipsen att ligga på mage nästan hela vakna tiden. Dels kan de ligga på golvet med  en kudde eller en rullad handduk under bröstet för att underlätta lite. Barnet kan ligga mage mot mage på någon vuxen, eller på mage över någons knä.
    När barnet ligger på golvet är det bra om man är med och leker så att det händer något roligt.

    Kanske funkar det för dig, för oss gör det inte det. Lillan avskyr fortfarande magläge!

  • Anatha

    Är det någon som vet varför det är så viktigt att barnen stärker nacke och rygg vid en specifik ålder? Det måste ju ha någon medicinsk orsak eller liknade då det är så viktigt enligt BVC.

  • Vilmagbg

    Vi brukar lägga sonen med en i hop rullad badhandduk som stöd under armarna
    så han inte ligger med ansiktet  i filtet. Vi har också en amningskudde som man kan använda med samma princip.

    Vi fick några övningar av BVC. 

  • Kiddan

    Min tjej är drygt sex månader nu och hon hatade också att ligga på mage. Jag tror inte det är farligt att träna dem lite, även om de säkert blir fullt normalt utvecklad också när man inte gör det. Det funkade om hon hade något roligt att titta på, och i hennes fall var TV:n väldigt fascinerande, då kunde hon ligga på mage någon minut i alla fall (och nej, jag tror inte att barn får ADHD eller blir överstimulerade av titta på TV:n i någon minut per dag). Hon är fortfarande inte överförtjust i magliggande, men nu kan hon i alla fall. Problemet nu är att hon kan vända sig, så hon hamnar på rygg rätt snabbt.


Svar på tråden Vill ha tips för hur vi kan träna nacken!