Trött på IBS och sturlig mage!! fler?
Jag fick för ett år sedan diagnosen "troligtvis ibs" efter 1 år med magproblem som oregelbundna, ändrade avföringsvanor, ibland hår och för det mesta lööös i magen, dock inte diarre...
jag tog flera blodprover o avföringsprover och flera "rumpundersökningar" och tillslut även koloskopi för att utesluta crohns. undersökningarna var bra och det ända provet som visade på lutning åt crohns var ett kalprotectinvärde på först 350 sen 150..... men läkaren sa att det med största sanolikhet är ibs, irriterad tarm. koloskopin visade inte alls på crohns!
men nu har jag iaf haft dessa magproblem i snart 2 år. kom från ingenstans, 2 månader efter att jag fått barn nr 2.
Jag tål inte att äta varsomhelst längre, inte chips, fet mat, massa "skitmat". men så är det så att ena ggn kan jag tåla en maträtt men inte nästa gång!! detta tar knäcken på mig! vad fan ska man äta??
Magen ballar ur, jag blir lös och får gå flera ggr på dagen typ 3-4 ggr och det "kör" i magen och jag känner mig bara sjuk o dålig och vågar inte gå på middagar längre!! vågar knappt ta en fika ute med vänner för jag blir så uppstressad över detta och får nästa panikkänslor när jag tänker "tänk om jag måste rusa till toan mitt under fikat/lunchen/middan"!!!!
Hur känner ni andra med IBS eller magstrul?
Hur hanterar ni situationen?
Tycker ni inte att det e pinsamt med magproblemen?
Berättar ni för vänner mfl?
Jag tycker detta är urjobbigt!! pinsamt!! vill bara vara vanliga jag igen! som är ute med kompisar, äter ihop mm! nu vågar jag knappt träffa vänner för dessa problemen!
Jag gick ner 11 kg pga att jag inte kunde och vågade äta mat! nu e jag gravid igen och gått upp lite men magproblemen e ju skvar........... går hela tiden i perioder, ibland bättre ibland sämre.
Vad gör man åt skiten?
Man letar ju alltid efter en toa..... för att vara säker!
Äter lactiplustabletter varje dag och har inolaxol som jag tar i perioder. dricker även proviva o blåbärssoppa. det är allt i "medicinväg" kan och vill inte äta en massa annat när jag är gravid. och inte vet jag nåt som hjälper heller!!!
har varit hos dietist men det va inte mkt till hjälp, hon sa bara att jag ska prova mig fram, men vad hjälper det när jag ena dagen kan äta tex fisk eller spaghetti o köttfärssås och nästa inte!
Nån som känner igen sig och kan svara på alla mina frågor?
*gråter snart om livet ska va såhär vid 30-års ålder*