• Anonym

Trött på IBS och sturlig mage!! fler?

Jag fick för ett år sedan diagnosen "troligtvis ibs" efter 1 år med magproblem som oregelbundna, ändrade avföringsvanor, ibland hår och för det mesta lööös i magen, dock inte diarre...
    jag tog flera blodprover o avföringsprover och flera "rumpundersökningar" och tillslut även koloskopi för att utesluta crohns. undersökningarna var bra och det ända provet som visade på lutning åt crohns var ett kalprotectinvärde på först 350 sen 150..... men läkaren sa att det med största sanolikhet är ibs, irriterad tarm. koloskopin visade inte alls på crohns!

men nu har jag iaf haft dessa magproblem i snart 2 år. kom från ingenstans, 2 månader efter att jag fått barn nr 2.
    Jag tål inte att äta varsomhelst längre, inte chips, fet mat, massa "skitmat". men så är det så att ena ggn kan jag tåla en maträtt men inte nästa gång!! detta tar knäcken på mig! vad fan ska man äta??
    Magen ballar ur, jag blir lös och får gå flera ggr på dagen typ 3-4 ggr och det "kör" i magen och jag känner mig bara sjuk o dålig och vågar inte gå på middagar längre!! vågar knappt ta en fika ute med vänner för jag blir så uppstressad över detta och får nästa panikkänslor när jag tänker "tänk om jag måste rusa till toan mitt under fikat/lunchen/middan"!!!!

Hur känner ni andra med IBS eller magstrul?
    Hur hanterar ni situationen?
    Tycker ni inte att det e pinsamt med magproblemen?
    Berättar ni för vänner mfl?
    Jag tycker detta är urjobbigt!! pinsamt!! vill bara vara vanliga jag igen! som är ute med kompisar, äter ihop mm! nu vågar jag knappt träffa vänner för dessa problemen!

Jag gick ner 11 kg pga att jag inte kunde och vågade äta mat! nu e jag gravid igen och gått upp lite men magproblemen e ju skvar........... går hela tiden i perioder, ibland bättre ibland sämre.
    Vad gör man åt skiten?
    Man letar ju alltid efter en toa..... för att vara säker!

Äter lactiplustabletter varje dag och har inolaxol som jag tar i perioder. dricker även proviva o blåbärssoppa. det är allt i "medicinväg" kan och vill inte äta en massa annat när jag är gravid. och inte vet jag nåt som hjälper heller!!!
    har varit hos dietist men det va inte mkt till hjälp, hon sa bara att jag ska prova mig fram, men vad hjälper det när jag ena dagen kan äta tex fisk eller spaghetti o köttfärssås och nästa inte!

Nån som känner igen sig och kan svara på alla mina frågor?

*gråter snart om livet ska va såhär vid 30-års ålder*

• Svar på tråden Trött på IBS och sturlig mage!! fler?
  • Anonym (IBS tjejen)

Hejsan!

Jag har också blivit diagnotiserad med IBS när jag var i 20-års åldern (är 31 nu).

Jag har och hade mkt problem med hård mage.
    En period var jag även lös i magen.

Kan heller inte äta fettig mat osv...

Eftersom jag är så mkt hård i magen har jag även fått mkt problem med hemorrojder.
    När jag väntade barn så fick jag sådanna som inte gick tillbaks utan fick opereras flera gånger. Blev riktigt sjuk så vi kommer inte att våga skaffa fler barn pga detta (har även mkt problem ännu).

Det är inget jag brukar vilja berätta åt någon, tycker det är jobbigt att prata om mina magproblem. Ibland kan jag nämna något.

Känner mig stressad hela tiden pga av att jag inte får bli hård i magen, vilket jag blir då och då fast jag tar mediciner.

Tar lactulos och inolaxol varje dag + även en matsked olja till kvällen.

Ett tips som jag fick av kirurgerna (när man har IBS) var att man vid hård mage skall sätta hela linfrön i blöt kvällen innan och sen blanda dem med ex fil på morgonen.

Om man var lös i magen skulle man däremot köpa krossade linfrön som man direkt blandade in i tex gröt, fil när man åt dem.

Har oxå varit till en dietist som inte verkade ha koll på något alls, så jag fick tyvärr heller ingen hjälp därifrån. Fick med en lista på saker jag ska undvika att äta, men att man ska prova sig fram. Men som du skriver kan jag ena dagen äta en sak och andra inte :(

• Anonym

ja jag har på lös mage, aldrig förstoppad. kan vara hård nångång, men inte ofta utan jag är typ alltid lös. därför är jag så rädd att jag inte ska hinna till toan om jag ätit nåt olämpligt.... :(

• Anonym

Jag är 23 år och har haft IBS i flera år, fick mina problem vid 15 års ålder och ångrar mig varje dag att jag inte tog itu med min stress kring just toalett vanor.

Det jag kan säga efter att ha haft det här i rätt många år är att för mig så försvann det där med maten när jag blev runt 20 - 21 och hade haft IBS i cirka 4 år. Idag kan jag äta chips och fet mat men det kunde jag inte först som du. Jag har använt Coca Cola en hel del för att lugna magen.

Det bästa tipset jag fick som jag följer fortfarande är att äta det man känner att man vill äta. Oavsett om det är bananer eller grädde. För det magen vill ha brukar man kunna äta. Annars är inolaxol som är recept fritt på apoteket också väldigt bra att jämna ut avföringen, jag tycker det fungerar oerhört bra och är också väldigt snällt mot analsprickan och hemorrojderna jag fått i och med all förstoppning. Det kan jag rekommendera att prova!

Vad mer kan jag säga än att man vänjer sig. Jag lider inte så mycket av det längre förutom att hemorrojerna och analsprickan får mig att både kräkas och ha väldigt ont men så länge jag tar hand om dom så är det bra. Magkraper och annat har jag lärt mig att handskas med och när jag har diarré så tar det cirka 20 min från början till slut sen är allt över och det känns helt okej idag. Det är så livet är.

Försök att ta varningen från kroppen, du fick IBS av en anledning. Det är dags att gå ner i varv. Inte vill vi sluta med en säck på magen. Och stressa inte upp dig ytterligare pga allt som har med att gå på toaletten (diarré i tid och otid och så vidare) försök hitta system istället så du inte stressar upp mage och tarm ännu mer. 

• Anonym

jaha coca cola, är det bra för magen?? lös mage med?

Jag dricker typ aldrig coca-cola, mkt mkt sällan. jag dricker dagligen vanligt kranvatten, proviva, nyponsoppa, olika gröna teer typ pepparmynta, ingeföra/citron, kamomill, kaffe.

(Till fest blir det rött vin eller öl )

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-15 16:19:15 följande:
    jaha coca cola, är det bra för magen?? lös mage med?

Jag dricker typ aldrig coca-cola, mkt mkt sällan. jag dricker dagligen vanligt kranvatten, proviva, nyponsoppa, olika gröna teer typ pepparmynta, ingeföra/citron, kamomill, kaffe.

(Till fest blir det rött vin eller öl )
    När jag var liten så fick jag alltid coca cola, omrörd då så kolsyran försvunnit, när jag varit magsjuk. Det fungerar väldigt lugnande och bra på mig, inga stora mängder jag pratar om utan ett halvt  - ett glas. Jag hade framför allt orolig mage när jag vaknade, åt jag så fick jag diarré direkt men om jag tog några teskedar coca cola så lugnade den sig. Vet inte om det fungerar på alla!

Jag blir väldigt dålig av vatten och kan inte dricka det alls, jag får diarré direkt! 
  • skypigveon

kan vara idé att testa att sluta med laktos. Det är vanligt att de som har IBS inte tål laktos. Jag är en av dem. Min mage var helt förstörd och jag hade diarre´jämt. Jag slutade med laktos. Efter c:a 6 månader var jag MYCKET bättre. händer fortfarande att jag får diarre´men inte särskilt ofta.

• Anonym

jag har testat att vara utan laktos men det blev inte bättre. har även lämnat prov för det..
    Jag dricker inte mjölk och äter sällan fil/yoggi.
    den laktos jag får i mig är smör, ost och grädde i matlagningen.
    Så känslig för laktos e jag ej.

• Anonym (vårdpers)
    Anonym skrev 2010-06-15 15:34:03 följande:
    Jag är 23 år och har haft IBS i flera år, fick mina problem vid 15 års ålder och ångrar mig varje dag att jag inte tog itu med min stress kring just toalett vanor.

Det jag kan säga efter att ha haft det här i rätt många år är att för mig så försvann det där med maten när jag blev runt 20 - 21 och hade haft IBS i cirka 4 år. Idag kan jag äta chips och fet mat men det kunde jag inte först som du. Jag har använt Coca Cola en hel del för att lugna magen.

Det bästa tipset jag fick som jag följer fortfarande är att äta det man känner att man vill äta. Oavsett om det är bananer eller grädde. För det magen vill ha brukar man kunna äta. Annars är inolaxol som är recept fritt på apoteket också väldigt bra att jämna ut avföringen, jag tycker det fungerar oerhört bra och är också väldigt snällt mot analsprickan och hemorrojderna jag fått i och med all förstoppning. Det kan jag rekommendera att prova!

Vad mer kan jag säga än att man vänjer sig. Jag lider inte så mycket av det längre förutom att hemorrojerna och analsprickan får mig att både kräkas och ha väldigt ont men så länge jag tar hand om dom så är det bra. Magkraper och annat har jag lärt mig att handskas med och när jag har diarré så tar det cirka 20 min från början till slut sen är allt över och det känns helt okej idag. Det är så livet är.

Försök att ta varningen från kroppen, du fick IBS av en anledning. Det är dags att gå ner i varv. Inte vill vi sluta med en säck på magen. Och stressa inte upp dig ytterligare pga allt som har med att gå på toaletten (diarré i tid och otid och så vidare) försök hitta system istället så du inte stressar upp mage och tarm ännu mer. 
    Vad intressant inlägg av anonym. 

Teoretiskt har jag fått lära mig att IBS=ofarliga magproblem+stress och ångest över dessa magbesvär.

Ditt inlägg TS visar verkligen vilket besvär stressen är. Tyvärr är det ju så att känslorna har väldigt stor inverkan på magen, så stress gör besvären värre.

Jag har hört väldigt intressanta saker om KBT mot IBS.
    Jag tror anonyms råd är utmärkt, ät det du är sugen på, du har ju inte hittat någon diet som fungerar bättre.

Sen vill jag fråga om det någonsin har hänt att du har bajsat på dig?
    Om det aldrig har hänt så är det väl så att det mer är tanke än verklighet att det skulle kunna hända?
    Du kan göra så att när du känner dig bajsnödig går du in på toan men provar att hålla dig lite innan du drar ner byxorna. Klarar du 5 sek, klarar du 10 sek, kanske klarar du 5 minuter. du kan öva på så sätt, så vet du att du faktiskt klarar att sitta kvar när det kommer en "körare" under lunchen.

Jag tror det kan finnas böcker att läsa om IBS, och det vore kanske nog bra för dig med mer kunskap om symptomen.
    Lycka till!
  • Carroline

Har också haft IBS flera år, även magkatarr och "kroniskt illamående". ´Precis som för skypigveon har jag slutat med laktos och även till stor del mjölkprotein. Tog jättelång tid innan det blev bra ordentligt. Då menar jag all mjölk, klarar absolut inte av matlagningsgrädde, choklar, ost, osv heller. Inte alltid kommer den klassiska intolerans-diarrén, men har jag fuskat några dagar blir magen allmännt kass. Kanske ska du testa att vara utan gluten istället? Nu tänker du säkert att "jag är inte allergisk mot gluten det vet jag redan", men man behöver inte vara allergisk för att må bättre utan.

Något som jag önskar att jag kom på mycket tidigare och som har gjort susen för både magkrämpor & illamående är att havregrynsgröt direkt på morgonen är kalasbra (iallafall för mig). Smörgåsar osv klarar inte min mage efter att ha varit tom så många timmar. Sen bajsar jag alltid innan jag går hemifrån på morgonen elelr förmiddagen, 1 gång eller fler, bara man är "nybajsad". Då känner man sig lite lugnare psykiskt. Då har man "gjort vad man kan".

Jag vet att det kan vara otroligt påfrestande som du säger att åka på utflykter etc. Något som gör mig lite lugnare är att veta att jag alltid har diarrétabletter med mig. Ibland kan jag till och med ta det i förebyggande syfte (om jag vet att magen är i obalans och t ex ska bort. dumt kanske....). Vetskapen av att ha diarrétabletter med sig gör iallafall mig lugnare. Sen på senare tid har jag börjat intala mig att "skiter jag ner mig så gör jag".

Hoppas du hittar något som gör vardagen bättre!

Svar på tråden Trött på IBS och sturlig mage!! fler?