• Krickita

adopterad 13-årig flicka från södra Sverige skickats tillbaka till Gambia av sina adoptivföräldrar

Huh, har ni sett/hört det här? Vad gör socialtjänsten?

Som vi kunnat höra i ekot så har en adopterad 13-årig flicka från södra Sverige skickats tillbaka till Gambia av sina adoptivföräldrar. Flickan kom till Sverige 2007, men förra sommaren lämnade hennes föräldrar kvar henne i Gambia och sedan dess är hon där mot sin vilja. Hennes adoptivmamma är biologisk släkt med flickan som alltså lämnades i Gambia hos gemensamma släktingar. Inga Näslund, informationssekreterare, Adoptionscentrum och Katrin Westlund, jurist medverkar.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3784146

• Svar på tråden adopterad 13-årig flicka från södra Sverige skickats tillbaka till Gambia av sina adoptivföräldrar
  • JAG är BÄST

Men nu vet vi ju inte hela bakgrunden till det hela,,eller hur???
    Tycker den där artikeln inte säger allt.  Så varför bli arg över detta?

• augustibruden

Jag är bäst: Det är väl klart att man blir arg!!! Man kan ju aldrig "ångra" ett barn. Tycker det är så hemskt att det faktiskt förekommer, och efter 3 år dessutom!!!! Tänker på kvinnan från USA som skickade tillbaka sin aoptivson från ryssland. Ryssland har helt brutit avtalet med USA nu på grund av detta. Man undrar ju om dom här barnen någonsin kan lita på vuxna igen efter att ha blivit svikna så många ggr......   

• Clobberella

Håller med, det behövs mer info. Hon har bott hos en släkting och nu bor hon hos en annan släkting. Säger inte så mycket. Och 13-åringar får ju inte alltid som de vill.

• augustibruden

Clobberella: Fast det handlar ju inte om att hon flyttas från släkting till släkting. Det är ju hennes föräldrar (adoptivföräldrar) som hon har knutit an till under 3 års tid som lämnar bort henne mot hennes vilja. Sen att adoptivföräldrarna är släkt har ju inget med saken att göra.

• Clobberella
    augustibruden skrev 2010-06-15 12:38:37 följande:
    Clobberella: Fast det handlar ju inte om att hon flyttas från släkting till släkting. Det är ju hennes föräldrar (adoptivföräldrar) som hon har knutit an till under 3 års tid som lämnar bort henne mot hennes vilja. Sen att adoptivföräldrarna är släkt har ju inget med saken att göra.
    Som sagt, det var väldigt lite information i artikeln. Vi vet inte hur flickan har haft det hon adoptivföräldrarna, vi vet inte hur hon har det där hon bor nu. Det enda vi "vet" är att hon inte vill vara där hon är nu, men som sagt, en 13:åring får ju inte alltid bestämma själv.
    Jag lägger inte energi på att bli upprörd i det här läget. Det bästa är ju om det görs en ordentlig utredning för att komma fram till vad som hänt hittills, och vad som är det bästa för flickans framtid.
  • BlommyNess12

Det är alltså helt ok att skicka sina barn till afrika och överge dem där utan att någon reagerar? Kul.

• augustibruden

Clobberella: 13-åringar får inte bestämma själva men som förälder får man göra precis som man vill???? Ledsnar man på sitt barn så är det bara att åka på semester och vips så var det problemet löst. Jag blir så trött på att det hela tiden fokuseras på föräldrars rätt men barnens rättigheter då???? Vart är den här världen på väg!!

• Clobberella

Har jag påstått att föräldrarna får lämna sina barn hur som helst om de tröttnar på dem?
    Det enda jag hävdar är att jag vill ha mer information om vad som egentligen har hänt innan jag bemödar mig med att bli upprörd.

• augustibruden

Clobberella: Fast det är ju det vi vet som gör att man blir upprörd. Jag tycker inte att det finns några omständigheter som kan rättfärdiga att man lämnar kvar sitt barn i ett annat land mot barnets vilja och det är ju precis det som har hänt. Sen att lura barnet att det bara är en vanlig semesterresa gör det ju ännu värre.

• tildabelle

Varför adopterar man ett barn om man inte vill ha det?
    Verkar vara skrämmande många människor som tror att man kan adoptera barn som man köper hundar - lämna bort sen när det inte passar längre..

Tänker på incidenten i ryssland också.. *suck*

Svar på tråden adopterad 13-årig flicka från södra Sverige skickats tillbaka till Gambia av sina adoptivföräldrar