• lova2010

Kraftig yrsel!

Är gravid i vecka 30 har sedan förra veckan drabbats av kraftig yrsel. Ingen svimmning, men är väldigt yr i huvudet till och från under dagen, känns som man är lite lätt vindögd/ostadig på fötterna.
    Vad kan detta bero på? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Kraftig yrsel!
  • Birgitta L

Svar till lova2010:

Lågt blodtryck.

• lova2010
    Birgitta L skrev 2010-06-15 11:32:17 följande:
    Svar till lova2010:

Lågt blodtryck.
    okej, vet att jag hade 112/65 sist, är det så lågt? :S
  • Mifuna

Kan även bero på lågt hb-värde.

112/65 är rätt så lågt blodtryck

• lova2010
    Mifuna skrev 2010-06-15 11:35:35 följande:
    Kan även bero på lågt hb-värde.

112/65 är rätt så lågt blodtryck
    Då ska jag ringa min barnmorska och be henne kolla upp det. Jag har prövat att ligga ner och ha huvudet mellan knäna, men tycker inte det hjälper särskilt....
  • Porgy

Kan bero på att att när du sitter upp, lutar dig bak alt. ligger ner så trycker barnet på den stora blodådern som går längst med ryggraden. Därmed "stryps" blodtillförseln och du kan bli jätteyr och svimfärdig. Jag satt på tåget på väg till jobbet en dag i slutet av min graviditet och svimmade sittandes...
    Det bästa som hjälper är att luta sig fram (det visste inte jag då så jag lade mig ner på två säten, hjälpte inte så mycket alls). 

• lova2010
    Porgy skrev 2010-06-15 11:38:27 följande:
    Kan bero på att att när du sitter upp, lutar dig bak alt. ligger ner så trycker barnet på den stora blodådern som går längst med ryggraden. Därmed "stryps" blodtillförseln och du kan bli jätteyr och svimfärdig. Jag satt på tåget på väg till jobbet en dag i slutet av min graviditet och svimmade sittandes...
    Det bästa som hjälper är att luta sig fram (det visste inte jag då så jag lade mig ner på två säten, hjälpte inte så mycket alls). 
    Okej! Då får jag köra lite framåtlutningar under dagen.
    Har inte kollat mitt HB på länge, men det var 118 sist....äter inga järntabletter iofs, så det kan ju ha gått ner.
    Men yrsel är väl iallafall inte tecken på att något är fel med barnet?
  • Birgitta L

Svar till lova2010:

Din yrsel påverkar inte barnet på något sätt! Det är inget tecken på att det är något fel med barnet, det behöver du inte oroa dig för.

• Nallepuhmamma
    lova2010 skrev 2010-06-15 11:45:02 följande:
    Okej! Då får jag köra lite framåtlutningar under dagen.
    Har inte kollat mitt HB på länge, men det var 118 sist....äter inga järntabletter iofs, så det kan ju ha gått ner.
    Men yrsel är väl iallafall inte tecken på att något är fel med barnet?
    Hej TS

Har själv haft så tex då barnet trycker på kroppspulsådern men även pga jag hade aningen lågt hb. Nu äter jag 2 st Nifferex järntabletter för att få upp det mera.
    Kanske vore något för dig. Klarar du itne av tex Niferex finns andra sorter och även Blutsaft som man kan köpa i vanliga affärer tex Maxi.
  • lova2010
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-15 11:49:54 följande:
    Hej TS

Har själv haft så tex då barnet trycker på kroppspulsådern men även pga jag hade aningen lågt hb. Nu äter jag 2 st Nifferex järntabletter för att få upp det mera.
    Kanske vore något för dig. Klarar du itne av tex Niferex finns andra sorter och även Blutsaft som man kan köpa i vanliga affärer tex Maxi.
    ja, jag har sett blutsaft, men hur smakar det egentligen? hihi :)
    ku latt du skrev nallephumamma, vi hängde i samma tråd för lääänge sen, men jag hade ett annat namn då och drog mig ur tråden. minns du? hoppas allt går bra för dig och bebisen!
  • Nallepuhmamma
    lova2010 skrev 2010-06-15 11:51:30 följande:
    ja, jag har sett blutsaft, men hur smakar det egentligen? hihi :)
    ku latt du skrev nallephumamma, vi hängde i samma tråd för lääänge sen, men jag hade ett annat namn då och drog mig ur tråden. minns du? hoppas allt går bra för dig och bebisen!
    Aha annat nick? Hmm ja minns det blev lite tjafs eller så så vissa drog sig bort tyvärr, va du en av dom?

Ja du Blutsaft är ju inte jättegott enl mig men vissa tycker ju det.
    Kanske värt att prova iaf?
    Finns i både stor och mindre flaska.
    Det är bara lite du tar (Korkens mängd).

Hur är det annars med dig???
    Vill du kan du ju inboxa så man kan följas ihop till BF Känns ju som en evighet dit tyvärr Men men man får vara glad iaf och räkna ner daarna/veckorna....

krma på dig och hoppas din yrsel försvinner men ring din bm.
  • Porgy

Jag testade något alternativt till blutsaft som smakade gott (svarta vinbär). Jag köpte det på hälsokostaffären, men kan inte komma på nu vad den hette tyvärr.

• lova2010
    Porgy skrev 2010-06-15 12:48:45 följande:
    Jag testade något alternativt till blutsaft som smakade gott (svarta vinbär). Jag köpte det på hälsokostaffären, men kan inte komma på nu vad den hette tyvärr.
    okej, det kan man ju kolla efter!
  • Porgy

Aaa! kom på, den heter Ferronol. Man får inte i sig lika mkt järn som med tabletterna, men jag blev jättekass av dem så jag drack denna istället. Räckte för mig (plus att jag försökte äta mer järnrik mat).

• skrosa

Lågt blodtryck har BM sagt till mig att det är:)   Drick ordentligt om dagarna var det enda tipset jag har fått från BM. På mig brukar det bli bättre ju längre dagen går oftast. Man får mjuk starta om man har möjlighet till det:)
    Lycka till

• flemma24

Jag hade likadant.. JÄTTEJOBBIGT!!
    Jag hade jättebra värden och inget fel överhuvudtaget... Min bm sa att det kan vara så att bebis ligger och trycker på en nerv. Det gick över på mig men det tog ett par dagar..
    Hoppas det går över om det inte redan gjort det..

• lova2010

Det gick över! :) Förmodligen en kombination av blodtryck och lågt järnvärde :)

Svar på tråden Kraftig yrsel!